Declareren verblijfkosten

Status: Wordt niet uitgevoerd
door op ‎25-01-2016 12:44 - laatst bewerkt op ‎08-03-2016 15:44 door Community Manager

Graag wil ik het volgende voorleggen.

Ik heb dit eerst via mijn zilverenkruis / telefonisch geprobeerd. Hier kom ik na een wachttijd van 15 minuten niet verder dan dat de medewerkster mij vertelt wat de inhoud van de brief is. Dit heeft voor mij geen toegevoegde waarde omdat de brief op zich duidelijk is. Zij kan mij niet doorverbinden of een nummer geven van iemand die hier beleidsmatig naar kan kijken.

Situatie: Wij en onze dochter zijn beide bij Zilveren Kruis verzekerd. Om onze dochter bij te staan tijdens haar ziekenhuisverblijf hebben wij in 2015 regelmatig in het familiehuis overnacht. Het ziekenhuis is 150 km. verwijderd van onze woonplaatst. Op onze polis is een vergoeding van € 500,-- voor deze kosten van toepassing. Wij hebben duidelijk gespecificeerde rekeningen van het familiehuis ingediend. Nu krijgen wij van Zilveren Kruis een declaratieformulier waar wij handmatig alle reeds bij Zilveren Kruis bekende informatie opnieuw handmatig moeten invullen. Daarnaast moeten wij een bevestiging bij het ziekenhuis opvragen met een overzicht wanneer de pantient in het ziekenhuis verbleef.

Voorstel: Omdat dit kostenverhogend werkt en mensen onnodig belast moet dit beleid m.i. aangepast worden. M.i. dient de medewerk(st)er alleen een declaratieformulier te sturen als gegevens onbekend zijn. In dit geval kan Zilveren Kruis zo zien wanneer ziekenhuisopnames plaats hebben gevonden. Hieruit zal blijken dat de declaratie slechts een fractie is van de kosten die wij daadwerkelijk gemaakt hebben om haar bij alle bezoeken aan het ziekenhuis bij te staan. Hieruit moet de medewerk(st)er de conclusie trekken dat het op dit moment is het niet nodig het declaratieformulier te verzenden.

Uw reactie zie ik graag tegemoet.

0 likes
Opmerkingen
Moderator
Moderator

Hallo Assen,

Wat goed dat je hier terecht bent gekomen om je situatie toe te lichten. Mooi om te zien dat je al een concreet voorstel hebt om te verbeteren. Ik wil je voorstel graag voorleggen aan de expert die hier meer over kan vertellen en naar jouw voorstel kan kijken. Ik zal hem/haar vragen hier te reageren.

Mag ik je wel vragen hoe het op dit moment gaat met je dochter?

Moderator
Moderator
Status gewijzigd in: In onderzoek

Debutant

Onze dochter is er nog niet maar zij is erg positief en sterk. De artsen zijn heel tevreden hoe de kuren aanslaan en hoe zij er mee omgaat. Wij zijn dankbaar dat wij in het familiehuis bij de Daniel Den Hoedklininiek vlak bij haar kunnen zijn als ze opgenomen is. Het verblijf hier neemt voor ons een zorg weg. Wij horen graag van u als het onderzoek is afgerond. Op dit moment laten wij de declaratie even rusten.

Groet, Johan van Assen.

Moderator
Moderator

Hallo Johan, allereerst wat fijn dat je nog even terug komt en vertelt hoe het met je dochter gaat. Wat goed dat ze zo positief en sterk is. Ik wil jou en uiteraard je dochter in elk geval veel sterkte wensen.

Zoals beloofd heb ik gekeken wie er meer kon vertellen aan jou over dit onderwerp. Ik heb een collega die zich met dit declaratie proces bezig houdt gesproken en zij kon mij het volgende vertellen:

De reden dat wij vragen een declaratieformulier in te vullen is hoofdzakelijk voor eenduidigheid en snelheid. Dit zal voor jullie wellicht minder logisch zijn omdat het om één verblijfplaats gaat. Voor andere gaat het soms om meerdere opnames en zelfs verschillende verblijfsplaatsen. En omdat de kosten van het ziekenhuis pas veel later worden gedeclareerd kunnen wij helaas nog niet inzien om welke opname en welk gezinslid het gaat. Vandaar dit formulier.

Als ik de reactie van mijn collega even samenvat is het afschaffen van het formulier niet mogelijk. Wel is er wellicht nog meer winst in snelheid en gemak te behalen in het formulier zelf. Zijn er daar misschien vanuit andere communityleden nog ideeen voor?

Community Manager
Community Manager
Status gewijzigd in: In ontwikkeling

Moderator
Moderator
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Debutant

Beste Michelle, 

Doordat wij de afgelopen periode veel in het familiehuis geweest zijn hebben wij niet eerder gereageerd.

De community zie ik als een plaats om dingen te verbeteren. Uit je antwoord krijg ik het idee dat er mensen in hun denkpatroon vastzitten.

Je collega geeft onderstaande aan je door:

"De reden dat wij vragen een declaratieformulier in te vullen is hoofdzakelijk voor eenduidigheid en snelheid. Dit zal voor jullie wellicht minder logisch zijn omdat het om één verblijfplaats gaat. Voor andere gaat het soms om meerdere opnames en zelfs verschillende verblijfsplaatsen. En omdat de kosten van het ziekenhuis pas veel later worden gedeclareerd kunnen wij helaas nog niet inzien om welke opname en welk gezinslid het gaat. Vandaar dit formulier."

In ons geval kun je het dus wel zien. Zo zullen er veel anderen zijn. Mijn voorstel is om dit eerst te controleren en indien zaken niet duidelijk zijn dit aan de klant te vragen. Hoe moet Zilveren Kruis een ingevuld formulier controleren of dit correct is ingevuld als Zilveren Kruis de informatie van het ziekenhuis niet heeft? Verder is mij uitgelegd dat het alleen gedekt is onder de polis van degene die verpleegd wordt dan kun je zien welk gezinslid het betreft.

Met vriendelijke groet,

Johan van Assen.

Moderator
Moderator

Logisch dat jullie niet eerder hebben gereageerd Johan. Super dat je de moeite neemt nog te reageren! Hoe gaat het nu met je dochter?

Als ik vanuit mezelf spreek zit het denk ik voornamelijk in het stuk: wat kan Zilveren Kruis al voor de klant doen en wat vragen wij van de klanten om te doen. In dit geval: wat kan Zilveren Kruis checken in de systemen zodat we deze gegevens niet meer bij de klanten hoeven op te vragen. 

Goed punt. Ik ken de mogelijkheden niet allemaal maar ik ben benieuwd of we daar inderdaad iets aan kunnen veranderen. Ik zal jouw reactie en input aan mijn collega laten lezen en zodat mijn collega samen met jou kan kijken naar jouw voorstel. Hij/zij kan immers ook aangeven wat de mogelijkheden zijn! 

Ik kom hier zsm op terug Johan. Bedankt voor je geduld alvast

Moderator
Moderator

Goedemiddag Johan, ik zie dat mijn berichtje aan jou alweer een hele tijd geleden is waarin ik je aangeef op de hoogte te houden. Sorry dat een reactie lang op zich laat wachten. Allereerst hoop ik dat het goed gaat met jullie dochter. Ik ken de situatie natuurlijk niet heel goed, maar verblijft zij thuis op dit moment?

Uiteraard kom ik graag nog even terug op jouw reactie. Waar ik op dit moment vooral voor je naar opzoek ben is de uitleg waarom we er voor kiezen bepaalde dingen wel bij de klant neer te leggen. 

Ik kan mij namelijk voorstellen dat dit bijvoorbeeld een systeem issue is. Of misschien iets anders.. Ik ben hier nog zoekende naar en excuus dat dit zo lang duurt. Ik heb nu contact gezocht met een collega. Hopelijk vind ik hier meer informatie. Ik was mij er echter niet van bewust dat mijn bericht aan jou al zo lang geleden is. Excuus nogmaals en zodra ik meer info heb hou ik je op de hoogte.

Debutant

Hoi Michelle,

Ik wacht je antwoord verder af. Veranderingen hebben vaak tijd nodig.

Groet, Johan.