Coulance om zorgkosten te bespararen

Status: Meer reacties nodig
door ‎05-07-2016 23:13 - bewerkt ‎05-07-2016 23:15
21 jarige jongen met alleen een basisverzekering ontvangt momenteel 2x dgs wijkverpleging. Hij heeft een rugfractuur. Helaas zit fysio niet in zijn basispakket waardoor hij niet gerevalideert word. Wij leveren daardoor extra en meer zorg voor langere tijd.Als hij fysio had gehad, had hij al geen wijkverpleging meer nodig gehad.Zilverene Kruis bezuinigt tientjes op de fysio maar geeft duizende euros" s uit aan wijkverpleging.
Mijn idee: individuele coulance toepassen als daarmee andere zorgkosten bespaart worden.
Opmerkingen
Expert
Expert

Hi verpleegkundige,

Als ik het goed lees vind je het belangrijk dat de oorzaak van zijn klachten wordt aangepakt in plaats van de symptomen daarvan. En dat ben ik volledig met je eens. Ik gun deze jongen van harte de kracht om zich zonder hulp door de dag te bewegen.

Als we een uitzondering maken op de voorwaarden en kosten uit coulance betalen, moeten we altijd voor ogen houden bij wie dat geld vandaan komt. En uiteindelijk wordt dat geld opgebracht door klanten. Klanten die een aanvullende verzekering bij ons hebben afgesloten. Hoe voelt het voor hen wanneer wij aan iemand uit coulance kosten betalen voor een behandeling waarvoor zij zich bij ons hebben verzekerd?

Een ander punt dat het ingewikkeld maakt is dat je nooit met zekerheid kunt zeggen dat iemand andere kosten niet gaat maken. Als je fysiotherapie uit coulance vergoed, zouden we dan als voorwaarde moeten stellen dat hij geen wijkverpleging meer mag? Ook niet als de behandeling niet zo goed werkt als werd gehoopt? 

Ik ben nieuwsgierig hoe andere leden van de community hierover denken.

Moderator
Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig