Beste,

Ik had een idee om achter de naam op de voorkant van de zorgpas je bloedgroep te vermelden. Nu schijnt het zo te zijn dat er mensen zijn met zijn lange achternamen of dubbele namen, hierdoor is het niet mogelijk om je bloedgroep te vermelden op deze regel.

Ik zag dat onder je BSN nummer wel een lege regel is welke nog ingevuld zou kunnen worden, dit is door een goede automatisering op te lossen. Ook is het mogelijk dus een andere optie om je relatie nummer en BSN nummer 1 regel te laten zakken zodat je bloedgroep direct onder je geboortedatum komt te staan. Ik denk dat wanneer je een ongeluk etc overkomt in het buitenland en of Nederland je partner deze zorgpas kan laten zien aan de medische hulp en zo indien nodig snel je bloedgroep kan tonen.

Uiteraard weet niet iedereen zijn of haar bloedgroep, dit zou een extra stimulans zijn om dit te laten onderzoeken. ben benieuwd  wat de ideeen commisie of aanwezigen op dit forum ervan vinden

vr gr Leonardo2u

Opmerkingen
Moderator

Hoi Leonardo, 

Bedankt voor je denk mee idee! Wat een mooie reden: levens redden. 

Je zou daarom graag extra informatie op de zorgpas willen zien, namelijk de bloedgroep van de verzekerde. 

Interessant idee! Ik heb contact opgenomen met mijn collega's die gaan over de zorgpas, om ze even goed naar je idee te laten kijken. Een terugkoppeling volgt. 

Ondertussen wel een vraag: Je geeft aan dat niet iedereen zijn bloedgroep kent. Zie je het dan als een soort eigen keuze? Dus de mogelijkheid / ruimte om deze informatie toe te voegen. 

Het blijft altijd een eigen keuze.....maar ik denk dat veel mensen het toe zouden voegen zeker als het bekend is!

verder kan het zeker op vakantie bestemmingen erg nuttig zijn...ook voorkomen van vuile naalden indien je bloedgroep nog onderzocht moet worden. Vanuit de verzekering zou het een mooi marketing instrument kunnen zijn om dit onderzoek aan te bieden...of zoals eind 2017... nieuwe klanten aan te trekken. Vr gr. Leonardo

ik lees dus ook waar zilveren kruis minder scoort....een bepaalde patient die niet haar medicijn krijgt die ze wilt...ze is zo juist overgestapt in jan 2017... en heeft veel last uit ervaring van het nieuwe voorgeschreven medicijn...., enige clementie zou wat mij betreft ZK sieren. Het gaat toch niet alleen om geld verdienen cq kosten laag te houden. Begrijp best dat je niet iedereen tegemoet kan komen

Moderator

Hoi Leonardo,

Ik heb inmiddels meer informatie voor je. De collega's die gaan over de zorgpas hebben je idee bekeken. 
De uiteindelijke conclusie is dat we het idee van de zorgpas niet verder gaan uitwerken. Ik leg je graag uit waarom.

Het is een interessant idee met een mooi doel. De algemene vraag is daarom geweest, is het uitvoerbaar? 
Hieronder de belangrijkste zaken die we hebben bekeken: 

- Hoe komen we aan de informatie? 

Op de eerste vraag heb je eigenlijk al antwoord gegeven. Dit is informatie die verzekerden zelf zouden moeten (en kunnen) aanleveren. Deze informatie hebben wij zelf namelijk niet. 

- Onderzoeken van de maakbaarheid. 

Gegevens die wij op de zorgpas plaatsen komen vanuit meerdere systemen. 

- Mogen we deze informatie vanuit privacy wel op de zorgpas zetten?

Er zijn strenge eisen aan wat je wel en niet mag vermelden op de pas. Maar ook antwoord op vragen zoals: Waarom doen we dit? Wat kan de klant er allemaal mee?

De conclusie is dat de privacyissues en inrichting voor ons te foutgevoelig zijn. Ook omdat we zelf niet over deze gegevens van de verzekerden beschikken. Dat is de reden dat ik dit denk mee idee afsluit op 'wordt niet uitgevoerd'.

We hebben ook nog een ander onderwerp besproken en daar zou ik graag verder over in gesprek willen. Namelijk vanuit de digitalisering: Wat is nu precies de juiste plek voor deze informatie? 

Begrijpelijk dat mensen deze informatie beschikbaar willen hebben. Zijn er bijvoorbeeld apps met een soortgelijke functie? Zit daar misschien nog iets tussen voor ons? 
Collega Martijn werkt op dit moment aan een app. Deze app helpt verzekerden om beter voorbereid op reis te gaan. De situatie die jij schetst Leonardo2u, past mooi in het plaatje. Iemand is op vakantie en deze informatie nodig.

Bloedgroep is wat mij betreft een mooi voorbeeld. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen er misschien ook andere informatie aan toe willen voegen. Ook hier zal er natuurlijk moeten worden gekeken naar zaken als privacy. Al met al lijkt het me wel een mooie input om mee te nemen. Kan je hier wat mee @Mkindt?

Hoe denk jij daarover @Leonardo2u? Zou jij een app met deze functie gebruiken? 

Meer informatie over de app (in ontwikkeling) lees je hier: Mening gevraagd; Reisontzorger

Expert

Beste @Leonardo2u en @Eva S,

Bedankt voor jullie meedenken op de Community! Voor de app die we nu aan het onwikkelen zijn om ontzorgd op reis te gaan, lijkt het me een mooie toevoeging. Ik ga het meenemen in de ontwikkeling.

Moderator
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd