0 likes

De medicijnen die men nodig heeft worden steeds voor 3 maanden verstrekt. Als er gestopt moet worden moet(en de medicijn(en) terug naar de apotheek, waar ze vernietigt! worden. Dit zelfde geldt ook bij overlijden. Is het niet veel voordeliger voor de zorgverzekeringen om ouderen hun medicijnen te verstrekken voor telkens 1 maand?

Opmerkingen
Moderator

Je denk mee idee doet me denken aan een ander idee @corrie1.

Heb je dit idee al eens gelezen: Goedkope chronische preferente medicijnen voor 6 maanden verstrekken ipv 3 maanden

Beide ideeën gaan over de aflevertermijn. Nu is dat vaak 3 maanden. In het andere idee wordt juist voorgesteld om deze periode te verlengen voor de chronische gebruikers. Ook vanwege de kosten. Je ziet dan wel eens dat de kosten van de terhandstelling hoger zijn dan die van de medicatie zelf. 

Jouw voorstel laat weer net een ander aspect van de besparing zien, verspilling bij oudere patiënten.

Waar zou je dan de grens trekken, welke leeftijd of andere aspecten? 

Wanneer zou je een langere termijn krijgen en wanneer juist een kortere?

Zeker wanneer een situatie langer blijft bestaan dan verwacht, kan ik me voorstellen dat het uiteindelijk juist duurder gaat worden vanwege de kortere aflevertermijn. 

Ben benieuwd hoe je dit voor je ziet corrie.