De zorg gebruiker weet als beste wat er in rekening moet worden gebracht. Hij gaat naar een ziekenhuis, een arts of een psycholoog en kent de vorm en duur van een behandeling. 

Niet iedereen controleert echter de declaraties omdat er geen motivatie is om dit te doen: iedere maand is de premie in principe hetzelfde. Alleen mensen met een nog openstaand eigen risico hebben in principe een grote motivatie om hun zorg te controleren: het kan immers het bedrag aan eigen risico verlagen.

Buiten deze groep is er een grote groep Nederlanders die hun eigen risico al lang heeft verbruikt. Iedere maand is de premie dan hetzelfde en of de arts nu 1000 of 100 euro aanslaat voor een behandeling van een kwartier maakt niet uit. 

Om iedereen wat actiever hun zorgkosten te laten controleren zou er een beloningssysteem ingevoerd kunnen worden. Bijvoorbeeld 10% van het opgespoorde foutbedrag mag de client houden of wordt in natura uitbetaald (verlaging premie).

Zomaar een idee voor een win-win situatie van geld wat anders zomaar ongecontroleerd verdwijnt. Het is gebaseerd op het Principal-Client-Actor model. De toezichthouder staat vaak ver van de verhouding tussen client en behandelaar. Wat zich daar precies afspeelt is niet altijd duidelijk en daarop gebaseerde facturen kunnen fouten bevatten. Door de client te activeren en als principal (toezichthouder) meer samen te werken met de client (zorgvrager) staat men sterker. Meer fouten kunnen worden opgespoord en bovendien werkt het ook preventief: artsen gaan beter nadenken over hun facturen. Met een fout geconfronteerd worden is immers nooit leuk. 

Groeten Pieter

Opmerkingen
Moderator

@Pj1980 Bedankt voor je idee. Interessante inzichten! Ook een actueel onderwerp, er is de laatste tijd veel berichtgeving over de kosten van de zorg en de controle hierop. Ik leg je idee daarom graag voor aan één van onze experts. 

Moderator
Status gewijzigd in: In onderzoek

Medewerker

Ik heb hier even over nagedacht en kom tot de conclusie dat het niet goed is om de verzekerde te belonen voor opsporen van foutieve zorgkosten.

Wel is het goed om de verzekerde te betrekken bij het inzicht in de nota en dat hij op vrijwillige basis aangeeft dat de zorg geleverd is of juist niet.

Waarom? Omdat je de verzekerde in een oneigenlijke rol plaatst. Er moet juist sprake zijn van een vertrouwensrelatie tussen de zorgverlener en de verzekerde/patiënt. Dat element ga je weghalen als je hem de rol van controleur geeft.

Daarnaast kan de beloning ook een negatieve prikkel hebben dat je signalen krijgt die niets opleveren en alleen maar worden gegeven omdat er een mogelijke beloning aan vastzit of dat iemand een rancune heeft richting de zorgverlener.

Tot slot is controle ook een vak waarbij je zeker omdat er sprake is van een driehoeksverhouding gestoeld op vertrouwen je in alle voorzichtigheid moet handelen.

Het gaat gelukkig heel vaak goed en de keren dat er sprake is van fraude of declareren van zorg die niet is geleverd zijn ten opzichte van het grote geheel aan het afnemen.

Waar ik wel voorstander van ben is dat er een knop komt in de mijn omgeving waar een verzekerde kan aangeven dat de zorg daadwerkelijk is geleverd en dat we de verzekerde actief informeren over de uitkomsten van de signalen en onze controleinspanningen.

Jitse Kok

Moderator

@Pj1980 en @JKok, vandaag brengen we dit Denk Mee-topic onder de aandacht op onze Facebook-pagina. Zo hopen we dat meer mensen (met jullie) verder brainstormen over dit interessante idee.

We zijn benieuwd naar wat anderen vinden van dit idee, om het makkelijker te maken uitleg te krijgen bij zorgdeclaraties. Dat hoeft niet per se te gaan over fraude, maar kan juist ook helpen bij onduidelijkheid over de inhoud van een declaratie. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan het toevoegen van een 'Dit snap ik niet'-knopje naast elke declaratieregel in Mijn Zilveren Kruis - geïnspireerd door wat onze collega Jitse hierover zei.

Goed idee? Of zie jij een betere oplossing? Kom maar op met jullie aanvullingen, aanscherpingen en alternatieve ideeën! Wij zullen ons hier dan over buigen.

Bijdrager

Het is je plicht om je rekening te controleren , denk ik en zeker geen beloning daar voor

Normen en waarden hoeven niet beloond te worden

Als ik het terug lees klinkt het als het beste jongetje van de klas, maar toch is dit wat ik denk

Moderator

@Colliore Ik denk dat er dan wel meer 'beste jongetjes van de klas zijn' Smiley Vrolijk Een tijd terug hebben we ook een gesprek op Facebook gehad over het controleren van de nota's. Er waren daar ook mensen bij die het belangrijk vinden om hun nota te controleren en dat ook doen. Maar ook mensen met andere meningen. Dus wat mij betreft altijd goed om te lezen hoe iemand erin staat! 

@Colliore @Pj1980 en de andere leden: Wat vinden jullie van het 'dit snap ik niet / dit klopt niet' knopje?

Debutant

Heel goed om te checken, die paar keer dat ik een keer iets had klopte het niet. Sowieso veel onduidelijk mbt kosten, en ziekenhuizen zelf kunnen daar niet eens de goede info over geven.

Om een voorbeeld te geven: na fietsongeval met kaakbreuk tot gevolg, naar kaakchirurg in dichtsbijzijnde ziekenhuis geweest. Ik moest na 2 weken voor controle komen. Dat kon in ziekenhuis in woonplaats, zodat ik geen uur hoef te rijden. Toen na 6 weken controle. 3x een rekening van rond de 150 euro. Toen ik ging informeren ivm trekken kies, bleek het volgende: als ik de eerste controle in hetzelfde ziekenhuis had gedaan, had me dat niets gekost, omdat er blijkbaar een soort file wordt aangemaakt, en binnen een maand zit dat dan erin. In een nieuw ziekenhuis wordt nieuwe file gemaakt, en dus nieuwe kosten. Voor die 150 euro had ik makkelijk op en neer kunnen rijden. Als consument weet je dit toch uberhaupt niet!! Ik hoorde veel meer waardoor mijn haren rechtovereind gingen staan, wat een onoverzichtelijke logge trage bedoening.

Ook is er ook ooit een verkeerd bloedonderzoek gedaan, volgens huisarts was er niets gevonden. Toen ik doorvroeg naar waarden, bleek hetgeen onderzocht zou worden er niet bijstond, en iets wat dus niet nodig was, was wel onderzocht. Foutje! En de consument maar betalen. Bleek in ziekenhuis verkeerd te zijn ingevuld, gedoe om erachter te komen en betaling terug te krijgen.

Eigenlijk dus goed dat het eigen risico er is, want dat geeft al wat inzicht, maar ik wil niet weten wat er allemaal mis is zodra het om echt grote dure zaken gaat. Transparantie!!!

Ik ben ervan overtuigd dat als de consument inzicht in de gedeclareerde kosten heeft, er veel naar boven komt en de zorgkosten omlaag kunnen!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Dewi, dus jou gaat het hierbij niet echt fouten op facturen, maar eerder dingen die mensen niet weten? Bij wie ligt de rol te informeren in jouw ogen?

Community Manager
Status gewijzigd in: Ter beoordeling

Bekend gezicht

Leuk topic!

Patient kan zeker beoordelen of er wel of niet iets is uitgevoerd. Misschien hoeft het niet, maar je zou de mogelijkheid wel kunnen aanbieden voor degene die er tijd of moeite aan wil besteden.

Ben er van overtuigd dat het geld besparend kan werken. Fouten worden meestal niet bewust gemaakt maar er is spreekwoord:

"Vreemde ogen dwingen"

en dat gaat bij controleren toch wel vaak op.

Gr. Bert