collectiviteitskorting gemeente Amsterdam

Starter

De gemeente Amsterdam heeft bij ziektekostenverzekeraar Zilveren Kruis voor minima in de hoofdstad de zogenaamde collectieve zorgverzekering Amsterdam afgesloten. Maar minima die deze verzekering hebben afgesloten krijgen voor volgend jaar te maken met een forse stijging van de premie.

Tot 2017 kregen de minima een collectiviteitskorting van 7,5 % op de basisverzekering. In 2018 krijgen de minima nog maar een collectiviteitskorting van 3,5 %. Dat betekent dat de individuele verzekerde dus 4 % collectiviteitskorting misloopt.

De premie voor de basisverzekering in 2018 zonder korting bedraagt € 119,45. Hiervan lopen de minima dus 4% mis. Dat is € 4,77 per maand dat iedere individuele verzekerde moet ophoesten, dat wil zeggen meer moet betalen dan in voorgaande jaren toen de korting nog 7,5% bedroeg. Per jaar is dat dus 12 maal € 4,77 is dus € 57,24 per jaar wat iedereen meer moet betalen. Mijn vraag is wat de overwegingen zijn om deze collectiviteitskorting zo fors naar beneden te schroeven

collectiviteitskorting gemeente Amsterdam

9 ANTWOORDEN

Re: collectiviteitskorting gemeente Amsterdam

Fanatiekeling

Ik vind dat de Gemeente Amsterdam niet zo'n slechte afspraak had moeten maken. De gemeente had beter moeten onderhandelen. Dit is een zaak voor de Gemeenteraad. Wie heeft hier zitten slapen?

Ik zou de minima in Amsterdam dan ook willen aanbevelen deze polis NIET te nemen ( tenzij er veel extra's in zitten), want men is al gauw voordeliger uit bij de concurrent.

PS ik ben niet van ZK.

Groet, Feina.

Webcare

De premie voor 2018 is de uitkomst van de onderhandelingen met de Gemeente Amsterdam. Je berekening klopt. De Gemeente Amsterdam blijft wel haar bijdrage leveren. De aanvullend Amsterdam 1 is bijvoorbeeld gratis.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Kan ZK  vertellen wat het verschil is tussen de AV's Amsterdam en de gewone AV's? De polisvoorwaarden zijn te downloaden via de website van ZK. Klik op het tabblad " Amsterdam" ( bovenzijde rechts) en daarna op ' voorwaarden'.  https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/Paginas/downloads.aspx?skipdetail=1&vergoedingenset...     Zie afbeelding.  

Groet, Feina.

Medewerker

Ha Feina,

De vergoedingen zijn niet te vergelijken met de vergoedingen uit de reguliere Aanvullende verzekeringen. Er is namelijk een totaalpakket opgesteld in overleg met de gemeente Amsterdam. Ben je specifiek ergens naar opzoek waar ik je bij kan helpen?

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Fanatiekeling

Ik wil graag weten wat het verschil is om een inschatting te maken of de prijs redelijk is. 

Groet, Feina.

Starter

Was de AV 1 in de collectiviteit Amsterdam dan eerst tot en met 2017 niet gratis?

Als het al gratis was, blijft de hogere premie door verminderde collectiviteitskorting voor 2018 staan, en als de gemeente Amsterdam haar bijdrage blijft leveren, is het mij niet duidelijk wat daar dan tegenover staat of wat de overwegingen zijn om die korting zo naar beneden te schroeven. 

Webcare

Beste PvdLende, Nee, in 2017 betaalde je ook niet extra voor de aanvullende verzekering met één ster. De reden waarom we de korting verlagen heeft uiteraard met kosten te maken. Aan de ene kant willen we graag collectiviteiten voor minima blijven aanbieden, maar we willen ook de premie voor al onze verzekerden als geheel ook betaalbaar houden. Omdat minima collectiviteiten onder de kostprijs worden aangeboden was dit samen moeilijk in stand te houden. Vandaar dat ZKA in samenspraak met de gemeente Amsterdam is gekomen tot een lagere korting. 

Feina, jij ook bedankt voor jouw reactie weer. Met het sturen van het handige linkje over de voorwaarden geef je eigenlijk ook al het antwoord op jouw laatste vraag. Je kunt in dezelfde link namelijk zowel de gewone vergoedingsoverzichten als die van de gemeente Amsterdam bekijken voor zowel 2017 als 2018. Ook staan er bij beiden jaren wijzigingsoverzichten onder het kopje "belangrijkste veranderingen" Het zal per verzekerde verschillende of hij of zij er op achteruit gaat qua vergoedingen. Sommige vergoedingen zijn versoberd ten opzichte van het vorige jaar en andere vergoedingen zijn uitgebreid.

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/Paginas/downloads.aspx?skipdetail=1&vergoedingenset...  

Groetjes, 

Wim 

Fanatiekeling

Ik vroeg of Zilveren Kruis mij de verschillen tussen de gewone AV en de Amsterdam AV kon aangeven. 

Ik heb niets aan een wijzigingsoverzicht 2017-2018. 

Inmiddels heb ik een automatische vergelijker gevonden tussen polissen. Namelijk de Gemeente Amsterdam biedt dit aan : https://www.gezondverzekerd.nl/gemeente/amsterdam/#!/pakketten . Je neemt het gemeentepakket met een ster en vergelijkt dit met de Basis Zeker en AV een ster van Zilveren Kruis. In de bijlage staat een gedeelte van de vergelijking. Links staat de Amsterdampolis, rechts de gewone polis. 

De conclusie is dat de Amsterdam-AV véél zwaarder is dan de gewone AV. Op veel punten levert deze polis méér. Ik heb de Één-ster vergeleken. Het is verstandig over deze extra vergoedingen na te denken.  Er zit bijvoorbeeld een volledige vergoeding van de Eigen Bijdrage ( let op: d.i. Niet het eigen risico) bij de apotheek in, vergoeding Eigen Bijdrage Kraamzorg, €100 tandartskosten etc. Controleer de verschillen in de polis!

PS de polis is op enkele punten juist lichter: geen second opinion bij Royal Doctors, geen Sportmedische begeleiding ( zie bijlage: rood kruis linkerzijde). 

PS deze polis wordt op bovengenoemde website een " combinatiepolis" genoemd. Dit klopt niet: het is een natura 

polis. 

Groet, Feina.

Webcare

Dank je wel voor je samenvatting, Feina. 

Wim gaf ook al aan dat je met behulp van de link die je eerder stuurde zelf de twee aanvullende verzekeringen kunt vergelijken. Jouw laatste link maakt dat wel wat makkelijker. Top!

Een kleine toevoeging. Een echte naturapolis vergoedt niets voor behandelingen bij een niet-gecontracteerde zorgverlener. Omdat dit wettelijk niet mag, is onze naturapolis feitelijk een combinatiepolis.

Groeten,

Bas