Baan kwijt of nieuwe werkgever en collectiviteit

Starter

Wat gebeurt er als je via je werk een collectiviteit hebt en je bv in het komende kwartaal je baan kwijt raakt en/of een nieuwe werkgever krijgt..

Vervalt dan de collectiviteit en dus de premiekorting die je had via je vorige werkgever?

Geeft de (vorige) werkgever de wijziging door of moet je die zelf doorgeven?

Baan kwijt of nieuwe werkgever en collectiviteit

6 ANTWOORDEN

Re: Baan kwijt of nieuwe werkgever en collectiviteit

Webcare

Dag Henk,

Leuk dat je een bericht stuurt op het forum. Welkom!

Wanneer je bij je huidige werkgever weg gaat, vervalt in veel gevallen de collectiviteitskorting op de 1e van de maand volgend op de datum dat je weg bent gegaan. In sommige gevallen is er een alternatieve collectiviteit voor ex-werknemers. Het is ook mogelijk om dan gebruik te maken van een andere collectiviteit, bijvoorbeeld van een ledenvereniging of sportbond. Je kunt collectiviteiten zoeken op de collectiviteitszoeker.

Als je wil, kan ik met je mee kijken welke situatie voor jou van toepassing is. Zou je me dan in een privébericht je relatienummer, geboortedatum en postcode willen sturen?

Daarnaast kan het zijn dat je nieuwe werkgever ook een collectiviteitskorting biedt. Dat kan bij je huidige zorgverzekeraar zijn, maar ook bij een andere zorgverzekeraar. Als dat bij een andere zorgverzekeraar is, mag je ook tussentijds overstappen naar die zorgverzekeraar.

Tot slot moet je zelf aan ons doorgeven wanneer er wijzigingen zijn in je collectiviteit. 

Is dit zo antwoord op je vragen?

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

@BasA: je zegt"In sommige gevallen is er een alternatieve collectiviteit voor ex-werknemers. Het is ook mogelijk om dan gebruik te maken van een andere collectiviteit, bijvoorbeeld van een ledenvereniging of sportbond. Je kunt collectiviteiten zoeken op de collectiviteitszoeker.".

Ik dacht dat als je gedurende het kalenderjaar je baan kwijt raakt en niet binnen een maand aan een nieuwe baan met ( andere) collectiviteit begint, je het hele jaar vastzit  aan de oude verzekering, maar dan zonder korting. 

Dus andere collectiiviteit kan niet ingezet worden. Natuurlijk wel vanaf 1 januari van het jaar daarna. 

Met andere woorden: dat is dan erg duur, zeker in die omstandigheden. 

Groet, Feina.

Webcare

Dag Feina,

Het woordje 'dan' kan voor wat verwarring zorgen. Ik bedoel te zeggen dat als mensen geen gebruik kunnen maken van een collectiviteit van hun werkgever, ook niet als ex-werknemer, er soms nog wel recht is op een andere collectiviteit. Zo kan iemand een collectiviteit van een werkgever hebben, maar bijvoorbeeld ook tegelijkertijd sporten en daarmee recht hebben op een collectiviteit van een sportbond. Omdat je maar één collectiviteit op de polis kan hebben, wordt er meestal gekozen voor de collectiviteit van de werkgever. Deze geeft namelijk een hogere korting dan die van bijvoorbeeld de sportbond. 

Op het moment dat de collectiviteit van de werkgever vervalt, kan een verzekerde echter wel gebruik maken van de collectiviteit van de sportbond. Deze collectiviteit begint dan aansluitend op de collectiviteit van de werkgever. Stopt iemand dus op 15 augustus met werken, dan loopt de collectiviteit van de werkgever tot 1 september. De collectiviteit van de sportbond gaat dan in per 1 september. Een verzekerde moet dit echter wel zelf wijzigen in Mijn Zilveren Kruis of contact met ons opnemen, deze collectiviteitswijziging gaat niet automatisch.

Maakt dit het wat duidelijker zo?

Starter

Bas, dank voor je antwoord en toelichting.

Vreemd is wel dat er dus niks lijkt te gebeuren als je zelf niets doorgeeft. Hoe controleren jullie dat?

Anticiperend op een andere baan verwacht ik geen andere collectiviteit te vinden met dezelfde korting (basis 10% en aanvullend 15%). De sportclub heeft minder.

Ik vrees dat ik moet overstappen. Al lijkt dochter ZieZo ook hetzelfde te bieden in ons geval.

Webcare

Het klopt dat we ervan uitgaan dat verzekerden zelf doorgeven dat zij geen gebruik meer kunnen maken van de collectiviteit. In de meeste gevallen gebeurt dat ook. Daarnaast controleren we steekproefsgewijs op basis van een klantenbestand wie er nog recht hebben op de collectiviteitskorting. 

Je zou nog eens op de collectiviteitszoeker kunnen kijken, maar als dat geen uitkomst biedt, kan ik me voorstellen dat het prijsverschil te groot is. Uit je woorden begrijp ik dat je al wel zicht hebt op een nieuwe werkgever? Je zou daar anders bij P&O kunnen vragen of zij een collectiviteitsafspraak hebben. 

ZieZo is ook zeker een mogelijkheid wanneer een minder uitgebreide aanvullende verzekering niet nodig is. Mocht je willen dat ik je wat advies geef over wat een voor jullie passende zorgverzekering zou kunnen zijn, stuur me gerust dan een privébericht met je relatienummer, geboortedatum en postcode.

Fanatiekeling

@BasA Een reactie op "

Op het moment dat de collectiviteit van de werkgever vervalt, kan een verzekerde echter wel gebruik maken van de collectiviteit van de sportbond. Deze collectiviteit begint dan aansluitend op de collectiviteit van de werkgever. Stopt iemand dus op 15 augustus met werken, dan loopt de collectiviteit van de werkgever tot 1 september. De collectiviteit van de sportbond gaat dan in per 1 september. Een verzekerde moet dit echter wel zelf wijzigen in Mijn Zilveren Kruis of contact met ons opnemen, deze collectiviteitswijziging gaat niet automatisch.

Maakt dit het wat duidelijker zo?"

Ik wist niet dat dit mogelijk was.

Groet, Feina.