Aansluiten bij een collectiviteit

Voorbijganger

Op dit moment heb ik geen werk of een uitkering. Om de zorgkosten te drukken zou ik mij graag willen aansluiten bij een collectiviteit. Daarover heb ik nu twee vragen : Kan ik mijn aansluiten bij een collectiviteit of niet ? En zo ja, bij welke collectiviteit is dat en hoe moet ik dat doen ?

Aansluiten bij een collectiviteit

7 ANTWOORDEN

Re: Aansluiten bij een collectiviteit

Community Manager

@Rob69 Hoi Rob, misschien dat je gebruik kan maken van een collectiviteit via een sportbond of ledenorganisatie? Je kan op deze pagina zoeken op de naam van een organisatie. Het is dus wel mogelijk om zonder dat je werk hebt je aan te sluiten bij een collectiviteit. Je zal alleen zelf even moeten kijken naar de mogelijkheden. Daarnaast zijn er collectiviteiten voor minima via de gemeente. Ik weet niet of dat op jou van toepassing is, maar ik wil het toch even genoemd hebben. Geeft dit zo antwoord op je vraag?

Voorbijganger

Hoi Raoul, bedankt voor jouw reactie. Ik heb nog een paar vragen over jouw antwoord op mijn vragen. Ik heb geen lidmaatschap bij een sportbond of een ledenorganisatie. Moet je lid zijn van een sportbond of ledenorganisatie ? Misschien een domme vraag ...

Ik weet niet of er collectiviteiten zijn via de gemeente en of die van toepassing zijn op mijn situatie. Ik ga er ook vanuit dat hij mij vandaag niet meer lukt omdat voor elkaar te krijgen.

Moet je al bij een collectiviteit aangesloten zijn voor 1 Januari ? Of kan dat ook nog na 1 Januari ?

Community Manager

@Rob69 Hoi Rob, je hoeft niet per se lid te zijn van een sportbond of ledenorganisatie maar om collectiviteitskorting te kunnen krijgen moet je wel aangesloten zijn bij een organisatie die collectieve afspraken met ons heeft gemaakt. Je hoeft niet voor 1 januari aangesloten te zijn bij een collectiviteit, na januari kan je ook een collectiviteit toevoegen aan je verzekering, bijvoorbeeld als je in de toekomst een werkgever krijgt die afspraken heeft met ons. 

Voorbijganger

Hoi Raoul, één ding begrijp ik nog niet. Jij schrijft dat ik dus niet per se lid moet zijn van een sportbond of een ledenorganistatie om een colletiviteitskorting te kunnen krijgen.

Betekend dat als ik via jullie website ga naar één van de organisaties waarmee jullie afspraken hebben en zou kiezen voor bijvoorbeeld de vakbond, ik gebruik zou mogen maken van hun collectiviteitskorting ?

Fanatiekeling

De zorgkosten kun je ook op een andere manier drukken :

1. Geen aanvullende verzekering af te sluiten

2. Extra vrijwillig eigen risico te nemen (€500): dit geeft €20 korting per maand. Daarbij moet wel zelf een buffer hebben in het geval je toch kosten maakt. (€885 zelf betalen) . 

3. Een goedkopere verzekering te nemen, bijvoorbeeld Ziezo

4. Je kunt ( gebruik de zorgvergelijker vanIndepender) al voor ca. €80 per maand een verzekering afsluiten. Daartoe moet je vandaag nog opzeggen ( kan alleen als er geen achterstand is)

Dat je geen lid hoeft te zijn van een sportbond: volgens mij bedoelt Zilveren kruis daarmee dat er nog andere opties zijn, zoals lidmaatschap van een thuiszorgorganisatie of patiëntenvereniging. 

Groet, Feina.

Community Manager

@Rob69 Dat klopt, je hoeft inderdaad niet per se lid te zijn van één van die twee typen organisaties, maar dus wel bij een organisatie die collectieve afspraken heeft gemaakt met ons. Je zou inderdaad in de collectiviteitszoeker kunnen zoeken naar een organisatie, dan daar lid van kunnen worden, en daarna de collectiviteit toevoegen aan je zorgverzekering. 

Er zijn inderdaad andere manieren om de premiekosten te drukken, maar van de vier opties die @Feina geeft is alleen de eerste na 1 januari nog mogelijk. De andere drie kunnen tot en met 31 december van elk jaar.

Voorbijganger

Sorry voor mijn laate reactie, maar ik was geveld door de griep. Ik heb toch nog een vraag. Er staan verschillende organisaties waarmee het Zilveren Kruis een overeenkomst mee heeft. Maakt het ook nog uit bij welke organisatie ik mij aansluit, wat betreft de collectiviteit ?