Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

zorgverzekering aanpassen na verblijf buitenland

Bewerkt 
Nieuwkomer

Mijn dochter word komende maand 18 jaar en gaat voor 6-12 maanden naar Australië. Tijdens de reis heeft zij een speciale reisverzekering waarbij alleen een basiszorgverzekering voldoende is. Als zij volgend jaar in bijv. augustus terug komt kan zij op dat moment een aanvullende verzekering erbij afsluiten? of kan dat alleen m.i.v. 1 januari?
groet Esther

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

zorgverzekering aanpassen na verblijf buitenland

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: zorgverzekering aanpassen na verblijf buitenland

Fanatiekeling
Ik weet niet oe het beleid van ZK hierin is. Bij de meeste zorgverzekeraars kun je alleen WISSELEN per 1 januari. Maar er zijn in ieder geval zorgverzekeraars die wel een eerste aanmelding voor een aanvullende verzekering midden in het kalenderjaar accepteren. 

Ik neem aan dat ZK hierop een duidelijk antwoord geeft.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Hallo Esther, dat lijkt me erg spannend voor je dochter! Fijn dat ze ook een reisverzekering heeft gevonden die bij haar reis past. Ze mag alleen verzekerd blijven als ze niet in loondienst gaat in die periode. Daarnaast is het zo dat wij alleen per 1 januari een wijziging in aanvullende verzekering toestaan.

U kunt haar op uw eigen polis verzekeren gedurende haar reis. Als ze verzelfstandigt zodra ze terug is dan kan ze wel een aanvullende verzekering afsluiten.

Is het zo duidelijk voor u?

Fanatiekeling
Ik vraag me af of dit antwoord voor iedereen duidelijk is.  Want weet iedereen wat " verzelfstandigen" betekent? Het is een term die intern door ZK gebruikt wordt, maar  kan ZK ook een link geven naar een document, waarin dit wordt uitgelegd? 

Dus als de dochter bij haar 18-e verjaardag niet van zorgverzekeraar  verandert, dan zijn er twee scenario's.
1. Zij zegt haar eigen aanvullende verzekeringen nu op, en de verzekering blijft doorlopen op de polis van ( een van ) de ouders.  Na thuiskomst van de reis, verandert ze haar polis in een eigen polis, met eigen polisnummer ( dit is " verzelfstandigen") en kan ze op dat moment een aanvullende verzekering nemen.
2. Zij zegt haar aanvullende verzekering nu op en kiest direct voor een eigen polis. Dan kan ze geen extra aanvullende verzekering nemen als ze terugkomt van haar reis. 

Blijft de collectiviteitskorting gelden voor een " verzelfstandigde" polis? Of geldt dit alleen voor studenten ( thuis - of uitwonend)? Of hangt dit van de collectiviteit af? 
PS voor de duidelijkheid: een kind dat 18 jaar wordt kan op dat moment van zorgverzekeraar wisselen. Ik noemde al dat er zorgverzekeraars zijn, die een aanmelding voor een aanvullende verzekering wel accepteren midden in het kalenderjaar, mits de verzekerde eerder geen aanvullende verzekering had. 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
collectieve kortingen van de ouders zijn niet van toepassing op een verzelfstandigde polis. Dus iemand die zich verzelfstandigd moet gebruik gaan maken van een "eigen collectief".