Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

langdurig in het buitenland

Starter

Hallo,

Mijn situatie is als volgt. Ik ben nu al een tijd in Australie op een work and holiday visa. Inmiddels ben ik er al zo lang dat ik me moet gaan uit schrijven voor de gemeente. Het plan is om mijn visa aansluitend nog een jaar te verlengen. In deze periode ga ik ook nog andere landen bezoeken (in azie) maar Australie is het enige land waar ik naast reizen ook nog werk. 

Nu is mijn vragen: Blijf ik verzekerd als ik me uitschrijf bij de gemeente? Wat zijn de gevolgen voor de dekking? en wat zijn de gevolgen voor mijn zorgtoeslag als ik mij uitschrijf bij de gemeente?

Alvast bedankt!

langdurig in het buitenland

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Re: langdurig in het buitenland

Moderator

Hoi Ariel,

Wat leuk om te lezen welke reizen je gaat maken! Hoe is het in Australië?

Het is goed dat je even contact opneemt. Veranderingen in woon- en werk-land kunnen zeker van invloed zijn op je zorgverzekering en zorgtoeslag.
Toevallig is er vorige week over een soort gelijke situatie ook contact geweest. Dit ging over Nieuw - Zeeland.
Nu is het zo dat er voor Nieuw - Zeeland en Australië dezelfde regels van toepassing zijn, als het gaat om een working holiday visa. 

Lees het topic maar eens door, ik denk dat je hier al je antwoorden kan vinden! 

Ik weet niet wat voor visa je gaat krijgen. Wordt dit toch (verlengde) working holiday visa? Laat het dan nog even weten, dan kijk ik verder! 

Over de zorgtoeslag heb ik helaas geen informatie. Kijk daarvoor eens bij de belastingdienst.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Ik had het topic inderdaad gezien. Het visa zal een tweede jaars Workingholiday visa zijn. Als het goed is voldoe ik aan de voorwaarden en ik zal binnenkort de aanmelding voor het tweedejaars visa doen.  Gedurende deze periode zal ik ook naar andere landen gaan op een toeristen visa. Ik zal in ieder geval langer dan een jaar in het buitenland blijven. 

Voor vertrek vertelde een medewerker van zilveren kruis me aan de telefoon dat als ik langer dan een jaar weg blijf het ook gevolgen voor mn zorgverzekering zou hebben en dat ik dan contact zou moeten opnemen. Dus vandaar ook de vraag hoe dat precies zit. 

Alvast bedankt!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi Ariel,

Zolang je onder het Working Holiday Visa reist blijf je verplicht verzekerd voor de Nederlandse basisverzekering. Dat is eigenlijk wel gunstig omdat je dan ook verzekerd bent van medisch noodzakelijke zorg in het buitenland. Een Working Holiday Visa valt onder de uitzonderingen. Jouw reis is langer dan 12 maanden maar wordt toch als een tijdelijk vertrek gezien. Het werken dat je doet valt ook onder de uitzonderingen omdat het in de regel is om je reis mee te betalen. Het is daarom niet mogelijk / nodig je zorgverzekering te beëindigen. Dit geldt ook voor het geval je nog doorreist door Azië tijdens of na het einde van je Working Holiday Visa.

Spannend hoor zo een reis! Al gekeken naar vaccinaties en vergoedingen?

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.