betaalde stage in buitenland

Nieuwkomer

Mijn dochter (19 jaar ) gaat binnenkort stage lopen in Barcelona, Spanje ( 6 maanden). Ze krijgt tijdens deze stage een vergoeding . Heeft zij voldoende aan haar studenten goed verzekerd iso/lsvb verzekering bij ZK? Of nog een aanvulling nodig? Ze heeft al een reisverzekering afgesloten voor deze periode.

betaalde stage in buitenland

2 ANTWOORDEN

Re: betaalde stage in buitenland

Webcare

Dag mullum,

Leuk dat je op het forum post en wat een spannend vooruitzicht voor jouw dochter en voor jullie!

Ik lees dat je dochter een vergoeding gaat krijgen voor haar stage, betekent dit ook dat zij loonbelasting gaat betalen in Spanje? Als dat zo is, kan het zijn dat zij haar recht op een Nederlandse zorgverzekering verliest en zich in Spanje moet verzekeren. Om dit zeker te weten, wil ik je adviseren contact op te nemen met de SVB. Zij kunnen bepalen of je dochter het recht op een Nederlandse zorgverzekering behoudt. Ook als ze zich uit gaat schrijven bij de gemeente, kan ze haar verzekeringsrecht bij de SVB laten bepalen.

Als zij bij ons verzekerd blijft, is het goed om na te gaan of de reisverzekering de zorgkosten bij spoedeisende zorg in het buitenland dekt naar buitenlands tarief.

Met alleen haar basisverzekering krijgt ze namelijk alleen een vergoeding naar Nederlands tarief. Heeft ze dus geen aanvullende dekking in de reisverzekering en zijn de zorgkosten in Spanje hoger dan het Nederlands tarief, dan betaalt zij de kosten boven het Nederlands tarief zelf. 

Wanneer de reisverzekering deze kosten nu niet dekt, kan ze hier vaak een module voor afsluiten bij de reisverzekering. Ook kan ze bij ons een Basis Plus Module afsluiten waarmee ze de zorgkosten naar buitenlands tarief vergoed krijgt. 

Ook goed om te weten, we hebben een buitenlandpagina waar je alle informatie nog eens terug kunt lezen, ook bijvoorbeeld over onze alarmcentrale Eurocross.

Je leest het, er komt nog best wat bij kijken. Kun je hier zo verder mee?

Groeten,

Bas

Re: betaalde stage in buitenland

Fanatiekeling

Ik adviseer ook om de geldigheid van de reisverzekering te controleren. Misschien zitten daar ook beperkende voorwaarden aan ( bijvoorbeeld een maximale verblijfduur, of dat ze de basisverzekering in Nederland als basis verplicht moet hebben).

Groet, Feina.