Zorgverzekering houden of opzeggen jaar in buitenland: Forum en tool spreken elkaar tegen

Voorbijganger

Goedemorgen,

• Ik ga voor een jaar naar Nieuw Zeeland op een Work Travel visum en daar dus werken.
  • Mijn woonadres blijft mijn huidige in Nederland, ik zal niet als wonend ingeschreven staan in Nieuw Zeeland.

Als ik het stappenplan voor wonen, werken, studeren in het buiteland volg, dan staat er dat ik mijn recht op een Nederlandse zorgverzekering verlies en dus mijn Zilveren Kruis zorgverzekering moet opzeggen.

Echter wordt deze forum thread betreft een jaar working travel visa een gelijksoortige situatie beschreven, waarbij wordt aangegeven dat ik de Zilveren Kruis zorgverzekering juist verplicht ben te houden.

Wat is nu de juiste informatie?

• Buitenland
  • Zilveren Kruis Online

Zorgverzekering houden of opzeggen jaar in buitenland: Forum en tool spreken elkaar tegen

19 ANTWOORDEN

Re: Zorgverzekering houden of opzeggen jaar in buitenland: Forum en tool spreken elkaar tegen

Voorbijganger

Het stappenplan geeft toch onjuiste informatie? Een ieder die ingeschreven staat als wonende in Nederland is toch verplicht een basisverzekering af te nemen?

http://prntscr.com/cnpevi

Re: Zorgverzekering houden of opzeggen jaar in buitenland: Forum en tool spreken elkaar tegen

Fanatiekeling

Op de site van de Working Holiday Visums staat : "Working holiday visas are available to young people, usually aged 18-30, but 18-35 in a select few countries. They let you travel and work in New Zealand for up to 12 months, or 23 months if you’re from the UK. You need to have a return ticket, or enough money to pay for one, and be coming mainly to holiday, with work being a secondary intention."

Dus dan staat werken niet op de eerste plaats. Daarom gelden de " normale" regels in geval van werken in het buitenland niet.  Later toegevoegd: dit blijkt, zie hierna, niet te kloppen! 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@WillemWatermaloneNout schreef:"
Het stappenplan geeft toch onjuiste informatie? Een ieder die ingeschreven staat als wonende in Nederland is toch verplicht een basisverzekering af te nemen?

http://prntscr.com/cnpevi"

Het is wèl goed. Kijk op de officiële site voor deze informatie, namelijk de website van ZINL.  Zie schermafbeelding.

Groet, Feina.

Moderator

Hoi Willem, 
Goed dat je het hier aankaart. Zeker niet handig wanneer informatie elkaar tegenspreekt. Ik heb mijn collega's van de afdeling buitenland gevraagd om even met je mee te kijken. Na het weekend verwacht ik een reactie hier op het forum. Ik zie dat Feina je ook al aan het helpen is, altijd fijn! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Het is nu dinsdagmiddag  17:00 uur. Dit is al ver na het weekend. Dit forumtopic heeft haast. Waarom kan Zilveren Kruis deze vraag niet rechtstreeks beantwoorden? De vragensteller moet al meer dan 5 dagen op een antwoord wachten.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Bedankt beiden voor jullie antwoorden. Ik vind het erg onduidelijk op de site staan. Het stappenplan zou rekening moeten houden met een veelvoorkomend iets als het Work Travel Visa dat Nederland met veel landen heeft afgesproken.

Via een andere route heb ik nu begrepen dat ik zolang ik ingeschreven blijf staan in Nederland ik mijn zorgverzekering moet behouden. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe de dekking van mijn Zilveren Kruis met Aanvullend 2 in het buitenland zal zijn. Is die icm met een reisverzekering met werelddekking afdoende voor medische hulp?

Expert

Beste Willem,

Het stappenplan voor wonen, werken, studeren in het buitenland klopt. Het ingeschreven staan in Nederland betekent niet altijd dat er ook recht is op de basisververzerking. In dit geval is er geen recht meer op de basis verzekering.

- Je staat ingeschreven in Nederland maar werkt in een ander EU/EER-land, verdragsland, of  Australië, Canada, Chili, Egypte, Israël, India, Japan, Kanaaleilanden, Man, Nieuw Zeeland, Uruguay, de Verendigde Staten of Zuid-Korea.

- Je werkt voor meer dan 3 maanden in een land(en) anders dan de hierboven genoemde landen.

Het recht vervalt in deze situaties o.a. omdat er sociale belastingen/premies worden afgedragen in het buitenland.

Hoe kan je de verzekering opzeggen? Dit kan via de website via het controle formulier verblijf buitenland of via ccb@achmea.nl onder vermelding van je polisnummer/bsn/postcode + huisnummer, geboortedatum, datum vertrek en startdatum (tijdelijk)dienstverband.

Wat betreft het stopzetten van de verzekering bij het afreizen met een Working Holiday Visa is veel onduidelijkheid. Op dit moment hanteren we het beleid afreizen met een Working Holiday Visa is per direct einde verzekering. Omdat er veel vragen over de juistheid van deze handelswijze worden gesteld hebben we de SVB gevraagd om een officieel statement. Zodra deze er is kom ik hier op terug in dit topic. Voorlopig adviseren wij een Wlz-controle aan te vragen bij de SVB via www.svb.nl/wlz, of de aanvraag telefonisch te doen via 020 656 48 48. Wij hanteren ten alle tijden het besluit van de SVB.  

Ik wens je een hele mooie tijd toe. En vergeet niet om je weer aan te melden voor een basisverzekering als je terug komt naar Nederland. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor en dient dit te doen binnen 4 maanden na terugkomst. Aanmelden gaat uiteraard via onze website!

afdeling buitenland

Fanatiekeling

@WillemWatermaloneNout 
Echter wordt deze forum thread betreft een jaar working travel visa een gelijksoortige situatie beschreven, waarbij wordt aangegeven dat ik de Zilveren Kruis verzekering juist verplicht ben te houden https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Buitenland/Werken-in-Nieuw-Zeeland-op-working-holiday-visa/m-p/827...

@Guideaux 

dit moment hanteren we het beleid afreizen met een Working Holiday Visa is per direct einde verzekering

Dus @WillemWatermaloneNout had gelijk. De oude thread behoeft dus een update.  Want door die oude, foute informatie worden de lezers op het verkeerde been gezet. 

Groet, Feina.

Moderator

Heb een update in het andere topic geplaatst Feina! 

reizen en werken buitenland

Geregelde bezoeker

Omdat ik voor 2 jaar ga reizen ( meerdere landen ) en werken met een working holiday visa in australie, heb ik contact met de svb en zilveren kruis opgenomen om te kijken hoe het zit met het stop zetten van mijn zorgverzekering.

Ik krijg hier echter van beide instanties geen duidelijk antwoord.

De svb kan mijn pas op 10 januari 2017 uitsluitsel geven, echter vertrek ik al op 10 november 2016.

Vervolgens heb ik op zilverenkruis het controle formulier ingevuld, hierin staat dat ik per 11 november 2016 ben uitgeschreven, echter zou ik nog een DVU ontvangen, maar wat is een DVU? 

en heb ik juist gehandeld?

Moderator

Goedemiddag Indra,

Zoals je kunt lezen in de reactie van mijn collega @Guideaux houden wij altijd het standpunt aan van de SVB. Op dit moment houden wij aan dat, bij het vertrekken naar het buitenland met een working holiday visa, je verzekering moet worden beeindigd. Het formulier wat jij aanhaalt is waarschijnlijk een BVU (Bewijs Van Uitschrijving)

Ik kan natuurlijk niet jouw persoonlijke situatie in zien maar als ik je verhaal zo hoor is je verzekering inderdaad beeindigd omdat je geen recht meer hebt op de zorgverzekering in Nederland. Een bewijs van de uitschrijving ontvang je zo snel mogelijk!

Was dit het antwoord waar je naar opzoek was Indra?

Geregelde bezoeker

ik bedoelde inderdaad een BVU, ontvang ik deze per post of per mail??

en ja mijn vraag is beantwoord, dank hiervoor.

Moderator

Deze krijg je per post Indra! Ik verwacht dat je deze binnen enkele dagen hebtSmiley Vrolijk

Heel veel plezier in Australie en alle andere landen die je gaat bezoeken!

Expert

Beste Willem,

Terugkomend op jouw vraag van 29-09-2016. We hebben naar aanleiding van de vele vragen over het verzekeringsplicht tijdens het reizen op basis van een working holiday visum vragen gesteld aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) over het verzekeringsplicht.

De handelswijze die wij hanteerde bleek niet de juiste. We hebben daarop ons beleid aangepast. Deze ziet er nu als volgt uit: Reist men af op basis van een working holiday visum blijft er verzekeringsplicht, de zorgverzekering in Nederland blijft dus aangehouden. Start men met werken tijdens deze reis vervalt tijdelijk het verzekeringsrecht. Het recht vervalt totdat men weer stopt met werken. De polis dient dus opgezegd te worden vanaf aanvang dienstverband (hiervoor heeft men een maand de tijd).
Het is bij niet mogelijk achteraf restitutie te krijgen van premie. Wat betekent dat men zich voor iedere werkperiode tijdens zijn reis zou moeten afmelden en daarna weer aanmelden. In dit soort situaties biedt een backpack verzekering wellicht uitkomst.

Excuses voor de eerdere tegenstrijdig berichtgeving. Ik hoop dat je inmiddels van een mooie reis geniet en wens je fijne feestdagen!

afdeling buitenland

Nieuwkomer

Erg apart dit nu hier te lezen... drie dagen geleden ontving ik van de SVB het volgende bericht:

Hiermee bevestigen wij de ontvangst van uw email d.d. 06 oktober 2016.

Onze verontschulding voor de late reactie.

U wilt weten of u verzekerd blijft als u in het buitenland gaat werken.

Iemand die zijn vaste woonplaats in Nederland heeft verlaten en binnen een jaar weer naar Nederland terugkeert, wordt ook voor de duur van zijn afwezigheid geacht in Nederland te hebben gewoond.

Tenzij u arbeid gaat verrichten in het buitenland.

Als u in Nieuw Zeeland langer dan drie maanden werkzaam bent, dan wijzigt uw verzekeringspositie voor de Wet langdurigezorg (Wlz).

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen.

Met vriendelijke groet,

Sociale Verzekeringsbank

Mij is dus nogsteeds totaal onduidelijk wat nou precies, wettelijk, de bedoeling is.
Het is té frustrerend voor woorden dat er geen duidelijke richtlijnen voor zijn en dat je van het kastje naar de muur gestuurd word.
Ik geloof dat ik en @WillemWatermaloneNout ook niet de eerste 2 nederlanders zijn die aan een reis als deze beginnen...

Fanatiekeling

Volgens mij schrijft de SVB iets anders dan Zilveren Kruis.....

Namelijk: 

de SVB spreekt over meer dan drie maanden werken, Zilveren Kruis spreekt over " zodra je begint te werken". 

En verder: krijgen nu alle mensen die onterecht zijn uitgeschreven persoonlijk bericht? Hoe wordt dat weer recht getrokken? Om te beginnen WillemWaternoot maar ook IndravanOppen.

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

@Feina klopt.. ik ben totaal de weg kwijt wat ik nu moet. En dat terwijl ik al 2 maanden op reis ben. Zit ik nog steeds met die zorgverzekering te kloten, gaat een hoop tijd in zitten.

Ik heb een nieuw topic geopend waar ik mijn persoonlijke situatie zo goed als mogelijk heb proberen uit te leggen. zouden jullie hier ook eens op willen kijken / reageren ?

Zo krijg ik misschien meer duidelijkheid over mijn persoonlijke situatie.

Mijn vriendelijke bedankjes op voorhand!

https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Buitenland/zorgverzekering-bij-backpacken-in-het-buitenland-langer...

Moderator

Hallo allemaal,

Goed dat jullie deze signalen hier neerleggen! Voordat we het weekend ingaan wil ik alvast laten weten dat mijn collega's van de afdeling buitenland met jullie signalen bezig zijn. 
Guideaux of één van zijn collega's komt nog met een inhoudelijke terugkoppeling.

Guideaux heeft in je nieuwe topic al een reactie achter gelaten die betrekking heeft op jouw situatie @IndravanOppen

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Expert

Het heeft even geduurd, maar hier dan toch reactie van de SVB. De reactie heeft betrekking op de stelling die iksnaphetniet plaatst over het verzekeringsrecht na 3 maanden werken in het buitenland.

Voor dit punt geldt dat dit weer een verdieping op de regel is van het behoud van het verzekeringsplicht bij afreizen met een working holiday visum naar Australie, Nieuw-Zeeland, of Canada.

Bij werken in het buitenland, langer dan 3 maanden ontstaat er een band met het betreffende land. Hierdoor kan het zijn dat een klant pas weer WLZ recht krijgt, wanneer hij of zij terugkeert in Nederland. In dergelijke situaties kunnen nog meer aspecten een rol spelen bij het bepalen van het WLZ. Hierover beslist de SVB. Wij beschikken niet over al deze informatie.

afdeling buitenland