Zorgverzekering en uitschrijven gemeente

Bezoeker

Dag ik studeer in NL HBO,Enschede, ben nederlander, ga stages lopen voor mijn vierde jaar in het buitenland,Frankrijk en Zwitserland.

Ik ga mijn studio opzeggen,want dat zou alleen maar dubbele kosten betekenen. En moet me dus uitschrijven in mijn woongemeente

Maar ik kan mij niet bv bij mijn ouders inschrijven,want deze wonen niet in Nederland.En heb dus geen adres meer in NL.

Mijn leeftijd is 28. Kan ik mijn zorgverzekering aanhouden???  tot mijn studie afgesloten is.

Heb geen idee of ik na mijn studie terugkeer in Nederland, of ergens anders ga wonen of werken.

Zorgverzekering en uitschrijven gemeente

17 ANTWOORDEN

Re: Zorgverzekering en uitschrijven gemeente

Fanatiekeling

Dit is misschien een handige website: ( zie ook de bijlage) https://www.hetcak.nl/regelingen/buitenland/werken-of-studeren-in-buitenland

Het is moeilijk om in uw specifieke geval conclusies te trekken. 

Ik denk aan het volgende: als u geld gaat verdienen, dan MOET u de zorgverzekering opzeggen. Als u alleen gaat studeren of stage zonder verdienste, dan MOET u de zorgverzekering aanhouden, maar dit kan gedwarsboomd worden door de zorgverzekeraar, die uw zorgverzekering kan gaan opzeggen als ze ontdekken dat u niet meer ingeschreven staat. Het advies van het CAK is om dit te overleggen met de zorgverzekeraar. 

PS in het eerste aandachtspunt van de bijlage staat dat in het geval van STAGE altijd overleg gevoerd moet worden met de SVB.

Groet, Feina.

Webcare

@levillard, Goed dat je van tevoren informeert hoe jij verzekerd moet zijn nu je gaat studeren in Frankrijk en uitgeschreven wordt in de Nederlandse gemeente.

Je kunt het beste contact opnemen met de Sociale Verzekeringsbank. Vraag daar een WLZ onderzoek aan om je verzekeringsrecht/plicht te controleren.