Zorgverzekering en uitschrijven gemeente

Bezoeker

Dag ik studeer in NL HBO,Enschede, ben nederlander, ga stages lopen voor mijn vierde jaar in het buitenland,Frankrijk en Zwitserland.

Ik ga mijn studio opzeggen,want dat zou alleen maar dubbele kosten betekenen. En moet me dus uitschrijven in mijn woongemeente

Maar ik kan mij niet bv bij mijn ouders inschrijven,want deze wonen niet in Nederland.En heb dus geen adres meer in NL.

Mijn leeftijd is 28. Kan ik mijn zorgverzekering aanhouden???  tot mijn studie afgesloten is.

Heb geen idee of ik na mijn studie terugkeer in Nederland, of ergens anders ga wonen of werken.

Zorgverzekering en uitschrijven gemeente

17 ANTWOORDEN

Re: Zorgverzekering en uitschrijven gemeente

Fanatiekeling

Dit is misschien een handige website: ( zie ook de bijlage) https://www.hetcak.nl/regelingen/buitenland/werken-of-studeren-in-buitenland

Het is moeilijk om in uw specifieke geval conclusies te trekken. 

Ik denk aan het volgende: als u geld gaat verdienen, dan MOET u de zorgverzekering opzeggen. Als u alleen gaat studeren of stage zonder verdienste, dan MOET u de zorgverzekering aanhouden, maar dit kan gedwarsboomd worden door de zorgverzekeraar, die uw zorgverzekering kan gaan opzeggen als ze ontdekken dat u niet meer ingeschreven staat. Het advies van het CAK is om dit te overleggen met de zorgverzekeraar. 

PS in het eerste aandachtspunt van de bijlage staat dat in het geval van STAGE altijd overleg gevoerd moet worden met de SVB.

Groet, Feina.

Webcare

@levillard, Goed dat je van tevoren informeert hoe jij verzekerd moet zijn nu je gaat studeren in Frankrijk en uitgeschreven wordt in de Nederlandse gemeente.

Je kunt het beste contact opnemen met de Sociale Verzekeringsbank. Vraag daar een WLZ onderzoek aan om je verzekeringsrecht/plicht te controleren.

SVB bepaalt of jij in jouw situatie recht houdt op de basisverzekering. Als jij niet gaat werken in Frankrijk, geen postadres hebt in Nederland kun je met de verklaring bij ons aantonen dat je recht houdt op je zorgverzekering en blijf je verzekerd.

Voor ons is de beoordeling van SVB dat jij verzekeringsrecht houdt leidend.

Zodra je inkomen krijgt in het buitenland vervalt je recht op de basisverzekering en moet je opzeggen. 

@Feina dank voor meedenken.

Hele fijne tijd met alle voorbereidingen, mocht je studie stoppen of heb je weer vragen, trek aan de bel.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Dag Reina en Pauline, bedankt voor het meedenken!

toch nog het volgende,ik ga niet studeren in het buitenland,maar ga de verplichte onbetaalde stages volgen in het buitenland.

Ik blijf dus student aan hogeschool in Enschede.alleen besef dat ik uitgeschreven moet worden in de gemeente, als ik mijn studio opgeef.

In feite loop ik dus de kans mijn zorgverzekering te verliezen en dat voelt toch als anders behadelnd te worden als iemand die zich wel bij zijn ouders kan inschrijven.

vraag heeft zilveren kruis nog een verzekering voor buitenland (expat) ?

Dit bestond vroeger.

Blijf ik verzekerd tot de dag van beslissing door het SVB ?

Wat pas genomen wordt lees ik als mijn stage al begonnen is.

Webcare

Best ingewikkeld inderdaad. Je kunt het beste een postadres aanhouden in Nederland om heel veel problemen te voorkomen. Dit hoeft niet van je ouders te zijn.

Het is niet zeker dat je verzekerd blijft totdat SVB heeft besloten dat je recht hebt.

Als jij je uitschrijft bij de Gemeente krijgen wij als verzekeraar bericht van gerede twijfel.

Dat betekent dat wij een check gaan doen bij SVB of jij nog wel verzekeringsrecht hebt.

Als SVB een verklaring stuurt dat je recht hebt blijf je jouw recht houden blijf je verzekerd.

Beslist de SVB anders beslist wordt je uitgeschreven.

Het is niet te beoordelen of jij verzekerd blijft totdat de SVB heeft beslist.

De SVB bepaalt achteraf. Wij vooraf. Dat blijft altijd lastig. 

Daarom kun je het beste nu zorgen dat je jouw situatie bij de SVB uitlegt en dat je een verklaring vraagt. 

Ik kan je niet helpen met een Expat verzekering. Deze hebben wij niet meer. Je kunt wel oriënteren bij OOM verzekeringen

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@levillard, ik denk dat op voorwaarde dat je NIET gaat verdienen met je stage, en op voorwaarde dat de stage een onderdeel van je studie is (en je dit specifiek in jouw geval kan aantonen met akkoord van docenten) , je zelfs verplicht bent om de zorgverzekering aan te houden. Hoe je dat dan met de Gemeente en ZK moet doen, weet ik niet. In principe ga je naar Zwitserland en Frankrijk. De EHIC kaart geldt in beide landen. Er zijn ook EU regels over de zorg in geval van verplaatsing binnen de EU. Lees die ook eens door. 

Groet, Feina.

Bezoeker

bedankt u beide,bruikbare informatie!

heb SVB onderzoek aangevraagd, we zullen zien.

Bepalend zal zijn of ik daarna terugkom naar Nederland.

Ik heb naar waarheid ingevuld ,dat dat zou kunnen,maar ook dat dat ook niet zou kunnen. Ik ben nu eenmaal geen toekomstvoorspeller.

Wie weet komt er in Frankrijk of Zwitserland een vervolg wat werken betreft uit voort.

Als ik het niet vergeet zal ik het besluit hier plaatsen,mischien dat het iemand anders helpt.

groet!

Bezoeker

dan hier de up-date en tevens een waarschuwing.Hoewel ik nog zelf geen reactie heb van de SVB,op mijn in augustus aangevraagde onderzoek. Heeft zilveren Kruis me gemeld dat ik niet meer verzekerd ben.

En wel terugwerkend,vanaf de dag dat de gemeente me als uitgeschreven melde.

Dus ik blijk anderhalve maand niet verzekerd te zijn geweest. OEF!

Lopende een onderzoek ,zou dit dus niet moeten kunnen.

Dus voor een ieder bij ook maar de minste twijfel ,neem bv bij Oom verzekering een tijdelijk buitenland verzekering, of elders en wel de vorm met geen verplichting tot aanhouden basisverzekering..

Kan heel wat ellende besparen,gelukkig ben ik gezond en heel gebleven.

Maar dit mag duidelijk gecommuniceerd worden.

Ook een extra reisverzekering,dekt meestal niet bij geen recht op basiszorg.

Maar alles is te voorkomen,door je gewoon bij je ouders in NL te schrijven,helaas de mijne wonen in het buitenland.

groet

.

Bezoeker

o ja ik zelf heb niets van SVB gehoord,dus mochten die anders beslissen,dan....

afijn op naar de volgende stage.

Webcare

Goedemiddag Levillard,

Je hebt inderdaad een Nederlands woonadres nodig. Bij een buitenlands woonadres heb je alleen recht als je loonbelasting betaalt aan Nederland. Zorg wordt namelijk deels betaald uit loonbelasting. Voor een reisverzekering is een basisverzekering inderdaad vaak vereist.

Goed dat je hier je ervaring deelt als uitgeschreven inwoner. Ik begrijp dat je ervan geschrokken bent. Wij zijn helaas verplicht om uit te schrijven, nadat duidelijk is geworden dat er geen recht meer is op de NL basisverzekering.

Jij hebt nu ervaring met deze situatie. Wie had volgens jou het beste kunnen informeren over de mogelijke gevolgen? En op welk moment? Heel benieuwd naar je reactie!

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Bezoeker

hallo  Michiel,bedankt voor je reactie

zoeken op het net zag ik dit https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/uitschrijving-in-gemeente-voor-buitenlandse-studie-leidt-tot...

ik ben niet de enige en daarbij studeer ik nog steeds in Nederland,ben slechts voor stages naar het buitenland.Moet daarna nog afstuderen ,examens ,scriptie.

Ik heb me niet op een postadres,want dat is het, ingeschreven in Nederland,om anderen niet in de problemen te brengen. (Eventueel kortingen toeslagen/belastingen zouden kunnen worden geheven of gekort bij hen)

Ik wordt dus in feite gestraft voor mijn eerlijkheid.

wat ook stoort is zelf nog niets van de SVB te hebben gehoord.

Andere consequentie een privé verzekering vraagt naar je medisch verleden, je zult maar een medisch probleem hebben.

Studenten betalen meestal geen belasting,hebben mijn ouders natuurlijk wel gedaan ook jaren in nederland.

Ja zorgverzekering zou in iedergeval kunnen wijzen op deze problemen.

groet

Webcare

Goedemiddag Levillard,

Wij mogen je helaas niet inschrijven bij onze zorgverzekering. Het is geen kwestie van niet willen, maar we mogen het simpelweg niet. Daarnaast krijgen wij pas bericht dat we moeten uitschrijven op het moment dat er al geen recht meer is. Waarschuwen is dan te laat. Ik hoor het graag als je dit anders ziet!

Is het voor jou geen optie om je te verzekeren in het land van herkomst?

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Bezoeker

land van herkomst is Nederland, ben daar geboren,studeer daar.

De fout ligt niet zo zeer bij ,Zilveren kruis, maar simpel in het systeem.

Ik ben gewoon ingeschreven als student in Nederland, gaf dat zelfs bij de gemeente uitschrijving nog aan,dat ik tijdelijk voor studie in buitenland ben.

Gebeurd dus niets mee.

Zorg dus voor een adres in Nederland,(mischien weet een Pool Smiley Knipoog nog iets)

Zorg dat je niet uitgeschreven wordt uit het basisregister.

En ja ik heb gevraagd,ben ik lopende het aangevraagde onderzoek verzekerd?

Geen antwoord op gekregen,ook niet telefonisch bij SVB.

Nee dus. Mischien een idee om dat goed te communiceren.

Afijn ik groet.

Webcare

Dag Ievillard,
Wat een toestanden allemaal! Het meeste is al besproken maar om nog even op te sommen:

In Nederland ben je verzekeringsplichtig wanneer je in Nederland woont en/of werkt. Iemand die niet geen geregistreerd adres of belastbaar inkomen uit Nederland heeft, heeft geen recht op een Nederlandse zorgverzekering.

Studenten blijven bij een buitenlandse studie of onbetaalde stage verzekeringsplichtig zolang de student in Nederland geregistreerd blijft met een woonadres. Omdat jij je hebt uitgeschreven en geen belastbaar inkomen ontvangt mogen wij je niet verzekerd houden. Dit was anders geweest als je in Nederland op een woonadres geregistreerd bleef. 

Een lopende aanvraag voor een WLZ-verklaring bij de SVB geeft je geen recht om je zorgverzekering tijdelijk te behouden. Wij weten namelijk niet welke acties de SVB uitvoert. Wij volgen wel de uitkomst van de WLZ-verklaring. Stuur deze naar ons op als de SVB aangeeft dat je nog wel verzekeringsplichtig zou zijn.

Moeilijke situatie verder Ievillard. Ik kan mij voorstellen dat jij het gevoel hebt dat je 'gestraft' wordt vanwege je eerlijkheid. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook de bedoeling om naar waarheid te handelen. Echter, aangezien je nog niet zeker bent of je na je studie nog naar Nederland terugkomt had je jezelf ingeschreven kunnen houden tot je zeker weet wat je plannen zijn. 

Pauline gaf de tip al, maar OOMverzekeringen.nl is een goed alternatief voor jouw situatie om alsnog verzekerd te blijven. 

Laat het ons verder weten als je nog vragen hebt. Dan hebben wij het er verder met je over.

Bart

Bezoeker

hiBart bedankt voor je reactie,ja zo schijnt het te werken,echter staat het bijna overal heel slecht aangeven.

Uit de monitor 'zie link die ik plaatste) 'Op 17 februari 2012 ontvang ik een brief dat ik ben toegelaten tot een tweejarige masteropleiding in Duitsland. Omdat mijn studiejaar in oktober 2012 begint, besluit ik me in september uit te schrijven bij de gemeente (dat moet bij een verblijf in het buitenland langer dan 8 maanden, red). Daarna bel ik het College voor Zorgverzekeringen (tegenwoordig Zorginstituut Nederland). Zij vertellen mij dat studenten die tijdelijk in het buitenland studeren, in Nederland verzekerd moeten blijven en ik mijn polis dus gewoon kan behouden.

De ellende begon voor Maaike en zo zijn er meer,want je meld bij de gemeente ,maar geeft buitenlands adres op en hopla...

Dit bedoel ik met tegenstrijdig,je moet(af) melden, dat je naar het buitenland bent,maar ook als je meldt voor studie,verdwijn je uit het basisregister, daar liigt m.i het probleem.

Ja Oom is een prima alternatief zo lang.

groet!

Webcare

Hoi Levillard,

Het is zeker geen informatie die automatisch op je pad komt. De valkuil ligt in de aanname dat je je uit zou moeten schrijven wanneer je in het buitenland gaat studeren. Dat is niet zo. Eigenlijk zou je geprikkeld moeten worden om te checken wat je in welke situatie zou moeten doen, zoals via deze check op onze website:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/wonen-werken-studeren.aspx

Of deze pagina van Rijksoverheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/ben-ik-verzekerd-voor-de-...

Er zijn ook andere informatiepunten op het internet voor studenten die naar het buitenland gaan, maar het zou fijn zijn als iemand bijvoorbeeld vanuit zijn of haar studie een informatiepakket zou ontvangen wanneer er sprake is van een stage of studieperiode in het buitenland. Misschien gebeurt dit ook al? 

Bart

Bezoeker

hi bart

,van de overheid "

Studeren in het buitenland

Gaat u studeren in het buitenland? Dan blijft uw Nederlandse zorgverzekering geldig. Gaat u daarnaast ook werken of heeft u een betaalde stage? Dan gelden er andere regels voor uw Nederlandse zorgverzekering in het buitenland. Neem hiervoor contact op met de Sociale Verzekeringsbank. Vraag daar of u verzekerd blijft voor de Wet langdurige zorg (Wlz).

Ik ga zelfs niets een studeren in het buiteland,maar doe een aantal stages 

onbetaald,die ik in het kader van mijn studie moet doen.

Maar om terug te komen, de overheid geeft ook aan "bij langer dan 8 maanden buitenland,moet je je uitschrijven" Dus iemand gaat een studie in bv Duitsland doen,moet zich bij de gemeente afmelden,maar is volgens bovenstaande regels wel zorgverzekerd in nederland.

alleen de praktijk werk anders.

uit voorlichting zilveren kruis "Schrijft u zich uit bij de gemeente? Vraag dan een Wlz-onderzoek aan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) om uw verzekeringsrecht/plicht te controleren. Dit geldt ook als u gaat (rond)reizen/backpacken. Check wel of u een reisverzekering nodig heeft.

Ik heb eenwlz onderzoek aangevraagd,echter,dit antwoord laten maanden op zich wachten.

Mischien de regel toevoegen

mocht je dit onderzoek niet kunnen afwachten,duurt paar maanden,dan is het mischien raadzaam,om bij  uitschrijving gemeente,een buitenlandvezekering te nemen, die ook dekt zonder basisverzekering.

Voor studenten of jongeren slechts een paar tientjes per maand.

Mocht uit het wlz onderzoek komen,dat je verplicht verzekerd bent in Nederland,dan kun je deze eenvoudig opzeggen of omzetten op dekking met basisverzekering.Dan werkt de verzekering als een soort aanvullende verzekering.

hartelijk groet

Webcare

Ik raad je aan om met de SVB contact op te nemen Levillard. Vraag dan na wanneer je een reactie kan verwachten.
Wat betreft een stage: een stage vanuit je studie valt ook onder studeren in het beeld. Bij een onbetaalde stage blijf je verzekeringsplichtig (zolang je in Nederland ingeschreven blijft), maar bij door een buitenlandse werkgever betaalde stage niet.

Voor ons: vind je de informatie voor studenten die wij op de website aangeven wel duidelijk? Voor alle zekerheid (want volgens mij heb jij deze informatie al gevonden):

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/wonen-werken-studeren.aspx

Klik op studeren/stage/reizen en dan op 'ik heb geen of onbetaald werk.' In het oranje tekstveld gaan wij vervolgens in op de situaties die voor studenten in die situatie gelden. Op je tip over het informeren over zorgverzekeringen zoals OOM na (waarvoor dank!), vind jij de informatie verder volledig of mist er volgens jou nog iets? 

Bart