Zorgverzekering bij stage van 4 maanden in zuid afrika

Voorbijganger

Voor de stage van mijn zoon in zuid Afrika voor 4 Maanden verlangt de ambassadedat er een verplichte zuid Afrikaanse ziektekosten wordt afgesloten voor het verkrijgen van een visum .

is dit verplicht en hoe zit het dan met zijn huidige verzekering.

• Buitenland

Zorgverzekering bij stage van 4 maanden in zuid afrika

7 ANTWOORDEN

Re: Zorgverzekering bij stage van 4 maanden in zuid afrika

Moderator

Hoi Herman.

Een stage van 4 maanden in Zuid Afrika. Wat bijzonder! 

Wat voor iets gaat je zoon doen? (Als jullie dat willen delen). 

Ik kan me voorstellen dat er een hoop zaken geregeld moeten worden. Zo ook de zorgverzekering. 

Voor vragen als deze hebben wij een speciale afdeling 'buitenland'. Eén van de collega's zal hier na het weekend een antwoord geven in het topic. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Hoi Eva,

als student pmt gaat hij kinderen met een verstandelijke of lichamelijke beperking leren te bewegen en te sporten .

Expert

Beste Herman54,

Wat een bijzondere stage gaat uw zoon lopen in Zuid-Afrika.

Wanneer uw zoon enkel voor studiedoeleinden naar Zuid-Afrika afreist blijft hij verplicht verzekerd in Nederland. Wanneer er ook inkomsten uit de stage worden verdient (mits buitenlands loon) verandert het verhaal. De zorgverzekeringsplicht in Nederland komt dan te vervallen. De polis van uw zoon moet tijdelijk stopgezet worden.

Hoe Zuid-Afrika omgaat met het afgeven van een visum weten wij hier niet. Wellicht zou u hierover informatie kunnen inwinnen bij de ambasade van Zuid-Afrika.

afdeling buitenland

Voorbijganger

hallo,

dit was tot zover wel duidelijk alleen voor een visum moet hij zich verzekeren bij een zuid Afrikaanse zorgverzekeraar. Hij gaat onbetaald stage lopen.

is het dan verstandig om de basis verzekering in Nederland tijdelijke te stoppen maar de a.v te behouden..

Herman

Medewerker

Hallo Herman,

Wow, ik weet dat Zuid-Afrika een prachtig land is om stage te lopen.

De Nederlandse wet zegt dat zolang je in Nederland woont en studeert zonder inkomen in het buitenland, je verzekerd moet zijn voor de basisverzekering. Maak je ziektekosten in dit land, kunnen de nota's bij het Zilveren Kruis ingediend worden. Als je zoon met Eurocross contact opneemt, kan deze instantie veel zorgen uit handen nemen (vergeet niet het pasje mee te nemen).

Het klopt dat sinds kort Zuid-Afrika heeft bepaald dat je daar ook een verzekering moet afsluiten. Dit maakt het lastig, omdat je dan eigenlijk dubbel verzekerd bent. Hierdoor is het dan ook niet mogelijk alleen de aanvullende verzekeringen te behouden. Ik begrijp het dilemma zeker, maar soms lopen wetten langs elkaar heen.

Nog een kleine tip van mij: op de website van de SVB staat ook uitgebreide info over studeren in het buitenland. https://www.svb.nl/int/nl/wlz/u_bent_buiten_nederland/studeren_buiten_nederland/

Ik wens je zoon veel plezier en succes! Hopelijk gaat hij ook de mooie Jacaranda's zien in Pretoria!

Ik ben klantenservice medewerker, maar ik praat graag mee op persoonlijke titel.

Voorbijganger

Hallo lisa

dank je wel voor dit heldere antwoord

groet

Herman

Fanatiekeling

@LiaS zei "Het klopt dat sinds kort Zuid-Afrika heeft bepaald dat je daar ook een verzekering moet afsluiten." 

Ik heb op de website van de Zuid Afrikaanse ambassade http://www.zuidafrika.nl/viewer/file.aspx?fileinfoID=402 de vereisten voor een visum voor een "voluntair" nagelezen. Ik zie echter niets staan over een zorgverzekering. Zie bijlage.

Als dit juist is, moet je echter wel zorgen dat je bij ZK een aanvullende verzekering hebt. Deze dekt namelijk de méérkosten ten opzichte van de NL prijs voor dezelfde behandeling ( want de basisverzekering vergoedt alleen de NL prijs). 

Groet, Feina.