Zorgverzekering bij backpacken in het buitenland langer als een jaar

Bewerkt 
Geregelde bezoeker

Geachte lezer,

Op het moment verblijf ik al in het buitenland om te backpacken, echter heb ik nog steeds heel veel onduidelijkheid over mijn zorgverzekering. Moet ik deze opzeggen of aanhouden?

Ik zal mijn situatie zo goed als mogelijk proberen uit te leggen.

Mijn reis planning is als volgt:

1 maand Nepal

1,5 maand India

1 maand Sri Lanka

1 jaar Australie ( working holiday visa! ) (visa nog niet aangevraagd)

Daarna open einde, nog niet gepland

Voordat ik vertrok heb ik contact opgenomen met zowel zilverenkruis (telefonisch en via forum, zie topic WillemWaternoot) als de SVB. Ik had het gevoel dat ik een beetje van het kastje naar de muur gestuurd werd. Via het forum en telefonisch met zilveren kruis kreeg het antwoord dat ik beter mijn zorgverzekering kon stopzetten, en me via een reisverzekering moest verzekeren dit heb ik dus uiteindelijk ook gedaan. De allianz globetrotter verzekering met volledige zorg.

SVB zei telefonisch tegen mij dat ik me het beste kon uitschrijven bij de gemeente, en dat het afhankelijk van de zorgverzekering was. Tevens moest ik een WLZ verklaring aanvragen, dit heb ik gedaan.

Daarna nog een bericht geplaats op het topic van WillemWaternoot, ook hier kreeg ik een reactie dat ik goed gehandeld heb.

Vervolgens ben ik al aan mijn reis begonnen en krijg ik een bericht van de SVB dat ik me moet verzekeren! Terwijl hier van te voren totaal geen spraken over was! SVB verteld verder ook, dat ik met hun geen problemen krijg en dat het bij de zorgverzekeraar ligt, en de zorgverzekeraar zegt dat het bij de SVB ligt!

Tevens zijn er ineens andere berichten op het topic waar hele andere regels in staan!

Ook kan ik uiteraard niemand telefonisch bereiken omdat ik op het moment niet in Nederland ben.

Ik weet dus echt totaal niet meer wat ik nu moet om goed verzekerd te zijn, bij mijn weten zou het zo eigenlijk in orden moeten zijn. Omdat ik volledig gedekt ben via mijn reisverzekering.

En bij mijn weten moet ik zodra ik in Australie kom, daar ook een zorgverzekering afsluiten.

Conclusie: als ik mijn zorgverzekering terug moet aanvragen ben ik dus 3 keer verzekerd voor zorg. Erg onnodig lijkt mij zo !

Help! wat moet ik nu?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Zorgverzekering bij backpacken in het buitenland langer als een jaar

22 ANTWOORDEN

Re: zorgverzekering bij backpacken in het buitenland langer als een jaar

Geregelde bezoeker

*toevoeging op het SVB verhaal:

SVB zegt dus dat ik met hun geen problemen krijg als ik geen zorgverzekering heb, maar dat als ik me bij terugkomst weer wil inschrijven de zorgverzekering me een boete kan opleggen omdat ik me (tenonrechte) uitgeschreven heb.

Tevens is het erg frustrerend dat voordat ik op reis vertrok alles eraan heb gedaan om alles op de juiste manier te regelen. Vervolgens vertrokken ben in de veronderstelling dat ik alles netjes op orde had. En dat nu ik op reis ben er weer tegenstrijdige berichten komen.

Ik zou gewoon graag weten wat ik nu moet, zodat ik me verder nergens meer zorgen over hoef te maken.

Ik hoop op een spoedige reactie van zilverkruis!

Fanatiekeling

Indra, goed van je dat je hier nog eens rondkijkt. Ik hoop voor jou op een snel antwoord van  Zilveren Kruis. 

Omdat Zilveren Kruis tegen jou op deze website heeft gezegd dat de zorgverzekering moet worden opgezegd  en omdat de SVB zegt dat de zorgverzekeraar het voor het zeggen heeft, kan jou , neem ik aan, niet achteraf nog premie in rekening worden gebracht. 

Ik ben benieuwd wat ZK zegt! 

Groet, Feina.

Expert

Beste IndravanOppen,

Betreurenswaardig te vernemen dat er zoveel onduidelijkheid is. Wanneer iemand langer dan een jaar gaat
reizen verwijzen wij altijd naar de SVB voor een WLZ-onderzoek. De uitslag van de SVB is leidend en volgen wij op.
Geeft de SVB aan dat er verzekeringsplicht blijft? Dan komt dit plicht alleen tijdelijk te vervallen bij loondienst in Australië (in het geval van jouw reis).

Het advies dat de SVB doet over het uitschrijven bij de gemeente is geen advies waar Zilveren Kruis uitspraak in kan doen. Wij staan als zorgverzekeraar los van dergelijke adviezen.

Wanneer iemand zich uitschrijft bij de gemeente kan het voorkomen dat wij deze persoon aanschrijven als verzekerde waar gerede twijfel op het verzekeringsplicht over bestaat (ondanks dat er misschien verzekeringsplicht is). Dit is enkel gebaseerd op de GBA inschrijving en gaat geautomatiseerd steekproefsgewijs. Het is daarom altijd handig op voorhand de WLZ-controle uit te laten voeren wanneer je jezelf uitschrijft bij de gemeente voor een langdurige reis in het buitenland. Deze kan je op voorhand, of wanneer nodig ons toesturen.

Het onterecht niet verzekerd zijn kan leiden tot een boete, deze boete wordt niet opgelegd door een zorgverzekeraar, maar door de overheid. Het CAK is het uitvoeren orgaan hierin. Zie voor meer informatie de website van het CJIB.

Wanneer de SVB aangeeft dat er verzekeringsplicht is adviseer ik de zorgverzekering in Nederland weer te reactiveren. Dit om boetes achteraf te voorkomen.

Excuus voor de tegenstrijdige berichten. Ik hoop van harte dat het antwoord bijdraagt in een helder beeld en een geruste reis.

Nog een hele mooie reisperiode toegewenst! De bestemmingen zien er geweldig uit! 

afdeling buitenland

Re: Zorgverzekering bij backpacken in het buitenland langer als een jaar

Geregelde bezoeker

welke stappen moet ik volgen om mijn verzekering weer te activeren?

Community Manager

@IndravanOppen Als je je opnieuw wil aanmelden kan dat gewoon via onze website. Zou je in een prive bericht je geboortedatum en BSN nummer willen doorgeven zodra je je hebt aangemeld? Dan kijk ik even of het allemaal goed gaat.

Bewerkt 
Fanatiekeling

@Michelle schreff in november : "Goedemiddag Indra,Zoals je kunt lezen in de reactie van mijn collega @Guideaux houden wij altijd het standpunt aan van de SVB. Op dit moment houden wij aan dat, bij het vertrekken naar het buitenland met een working holiday visa, je verzekering moet worden beeindigd. Het formulier wat jij aanhaalt is waarschijnlijk een BVU (Bewijs Van Uitschrijving)
Ik kan natuurlijk niet jouw persoonlijke situatie in zien maar als ik je verhaal zo hoor is je verzekering inderdaad beeindigd omdat je geen recht meer hebt op de zorgverzekering in Nederland. Een bewijs van de uitschrijving ontvang je zo snel mogelijk!
Was dit het antwoord waar je naar opzoek was Indra?

Vraag aan Zilveren Kruis( @Guideaux): hoe kan dit ? @IndravanOppen maakt nu toch dubbele kosten? Een besluit nemen en dat later terugdraaien dat kan toch niet? Ze had een officieel uitschrijfbewijs op basis van beleid dat jullie voerden. Jullie zijn nu daarop teruggekomen, maar daar kun je de klanten toch niet voor laten opdraaien?

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

@Feina,

zou zie ik het eigenlijk ook. Maar waarschijnlijk zal ik er toch een moeten gaan afsluiten.

Bewerkt 
Fanatiekeling

@IndravanOppen schreef : "SVB zegt dus dat ik met hun geen problemen krijg als ik geen zorgverzekering heb, maar dat als ik me bij terugkomst weer wil inschrijven de zorgverzekering me een boete kan opleggen omdat ik me (tenonrechte) uitgeschreven heb." 

Op de backpackers-website http://backpackcentrale.nl/about/ staat hoe ZINL ontdekt dat je geen zorgverzekering hebt: dat ontdekken ze door een check op de inschrijvingen bij de gemeente. Ik heb een pdf toegevoegd met info die op de genoemde website staat. Daaruit concludeer ik dat alle zorgverzekeraars er verschillend mee omgaan!  Dus deze situatie bij Zilveren Kruis is niet zo héél erg vreemd : er bestaat kennelijk veel wettelijke onduidelijkheid. 

Omdat je nu die uitspraak van het SVB hebt, moet je je daaraan houden. Als je geen uitspraak aan de SVB had gevraagd, dan had je alleen te maken met het Zilveren Kruis. Nu is de situatie dus anders. 

Ik denk dat het verplicht houden van de zorgverzekering nog zo slecht niet is: je bent daardoor ook voor de WLZ verzekerd en (daardoor mis je geen AOW?). Je kunt een hoog eigen risico nemen en je kunt de zorgtoeslag weer aanvragen. Lees de bijgevoegde pdf's. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@Raoul schreef: 

"@IndravanOppen Als je je opnieuw wil aanmelden kan dat gewoon via onze website. Zou je in een prive bericht je geboortedatum en BSN nummer willen doorgeven zodra je je hebt aangemeld? Dan kijk ik even of het allemaal goed gaat."

Vanaf welke datum moet ze dan weer ingeschreven zijn en premie betalen? Ik neem aan dat ze op dit moment zelf kan kiezen welk eigen risico ze neemt, omdat ze de overstapperiode gemist heeft. En wat raden jullie aan voor de aanvullende verzekeringen? ( ik neem aan dat ze vrij is om die te laten vallen of te nemen, aangezien het niet haar keuze is dat ze in deze situatie is beland).  Een minimale aanvullende verzekering, zodat ze ook op basis van de zorgverzekering 100 % vergoeding krijgt in het buitenland? Of is het beter dat de Globetrotters verzekering dat overneemt?

Groet, Feina.

Moderator

Ik merk dat er nog de nodige vragen zijn over deze situatie. Te begrijpen gezien het wijzigen van het beleid. Guideaux en ik hebben even samen naar het topic en jullie vragen gekeken. 

Hoe gaan we om met het gewijzigde beleid en de situaties die hieruit ontstaan? 
Een terechte vraag Feina! Waar Indra nu tegenaan loopt en de vragen die ze heeft, zijn een goed voorbeeld van de gevolgen. Deze vraag is daarom ook verder uitgezet bij de juiste afdelingen en collega's. Een terugkoppeling volgt uiteraard.

Informatie over de inschrijfdatum. 

Per wanneer iemand zich weer zou moeten inschrijven is afhankelijk van de uitschrijf duur (max 4 maanden terugwerkende kracht) vanaf datum uitschrijving, of per datum besluit SVB.

De situatie van Indra: 
Hoe moet je nu verder. Moet je een verzekering afsluiten? Hoe, wanneer en welke precies? Goede vragen, zeker in jouw situatie van belang.

Ik begrijp dat je al een WLZ onderzoek hebt laten uitvoeren en hiervan reactie hebt ontvangen. Klopt het dat je dus een WLZ verklaring hebt gekregen? 

Ons advies is het volgende: Stuur deze verklaring als bijlage op via ons e-mail contactformulier en geef een uitleg van de situatie. Verwijs ook gerust naar dit topic, want daar staat natuurlijk al het één en ander in! Collega's van onze afdeling polisservice pakken je e-mail dan verder op en bekijken samen met je wat er mogelijk is. In andere woorden: ze kunnen antwoord geven op de vragen die je hebt en meteen iets in orde maken voor je verzekering.

Laat hier vooral even weten hoe het is afgelopen Indra. 

Hopelijk kan je hierdoor snel verder en genieten van je reis. In plaats van bezig te zijn met je zorgverzekering. 

Nogmaals excuses voor al deze ongemakken Indra! 
Guideaux komt nog met de terugkoppelingen in beide topics, zoals beloofd. 

Geregelde bezoeker

Thanks for the tips, ik ga er meteen even naar kijken!

Geregelde bezoeker

zo juist het contact formulier ingevuld, even wachten op een reactie!

Geregelde bezoeker

Even een update omtrent mijn situatie.

Via het contact formulier geholpen en te  horen gekregen dat ik mijn ziektekosteverzekering opnieuw moet afsluiten. 

Jammer, maar ok als het zo hoort dan doen we dat.

Vervolgens krijg ik een mail van mevrouw Aytan, waarin staat dat ik met terugwerkende kracht vanaf 12 november 2016 weer word ingeschreven voor de zorgverzekering.

Echter is er tijdens een telefoon gesprek met mijn vader gezegd door mevrouw Abdella, na intern gesprek, dat de inschrijving is per aanvraag. 

Waar ik het wel mee eens kan zijn, aangzien mij eerst verteld is dat ik mij moest uitschrijven en dat ik ook volledig zorgverzekerd ben via mijn reisverzekering.

Als ik in de mail onderaan kijk staat er klik hier voor onze contact gegevens. Als ik dit doe met mijn gsm, stuurt hij me door naar Service&Contact site. 

Ik heb de gestuurde e-mail beantwoord,  weer via het contact formulier proberen contact op te nemen en via deze weg probeer ik het ook omdat ik hier toch nog even graag contact overhad.

Tevens word mij ook een polisblad toegestuurd, kan ik deze ook weigeren, aangezien ik de laagst mogelijke polis wil? 

Hoop op spoedige reactie!

Moderator

Hoi Indra, logisch dat je graag nog even contact wilt. Vooral als er onduidelijkheid is. Heb je inderdaad al op de ontvangen e-mail gereageerd? Dan wordt je vraag namelijk via de e-mail in behandeling genomen. Zij leggen jouw vraag voor aan de polisafdeling die de aanvraag bekijkt. Je kunt ook telefonisch contact opnemen maar kan mij voorstellen dat dit nu vanuit het buitenland niet de meest ideale optie zijn. 

Mijn advies zou zijn om de reactie via de mail af te wachten. Ik ga er vanuit dat je voor het weekend nog een reactie krijgt!

Wel fijn dat je, ook voor de andere communityleden, nog even een update geeft. Ik hoop dat je snel helderheid krijgt. Laat je het weten als wij nog iets voor je kunnen doen?

Bewerkt 
Fanatiekeling

@IndravanOppen"Tevens word mij ook een polisblad toegestuurd, kan ik deze ook weigeren, aangezien ik de laagst mogelijke polis wil?"

Wat bedoel je hiermee? Bedoel je premiekorting ivm een extra vrijwillig eigen risico? 

Je kunt binnen 14 dagen na ontvangst polisblad de verzekering opzeggen. ( standaard wettelijke regel). 

Ik heb 2 proefberekeningen gemaakt. Beide de standaard natura-verzekering, de een van " Ziezo/ZK" en de ander van Zilveren Kruis, beide op basis van jaarbetaling (3 % korting). De Ziezo Basis kost €907,34 en de ZilverenKruis Basis Zeker kost €1031,78. Beide alleen basisverzekering. Bij de Zilveren Kruis variant is een collectieve korting via de Wandelbond van 7,5% verrekend. Zie bijlage. 

Pas op/ denk na: misschien moet je de kleinste aanvullende verzekering ( bij zilveren kruis ca. €3 p.m., bij ziezo duurder) overwegen, omdat daarbij geldt dat de kosten van zorg in het buitenland worden aangevuld tot kostprijs. Voorbeeld hiervan: stel een blindedarmoperatie kost in NL gemiddeld €1200 en in Australië €1500. Dan betaalt Zilveren Kruis slechts €1200, maar als je die aanvullende verzekering hebt, dan betaalt zilveren kruis wèl die €1500. 

Groet, Feina.

Geregelde bezoeker

net een mail gekregen van zilverenkruis.

Polis is naar mijn huis adres gestuurd, deze kan ik dus niet inzien!

Verder sturen ze me een mail waarin staat, u heeft geen zorgverzekering wij hebben u per 12 november 2016 weer ingeschreven, wat ook de bedoeling was, in de mail leggen ze mijn polis uit.

Het komt erop neer dat ze mijn oude verzekering van 2016, met aanvullende verzekeringen e.d., ook hebben doorgetrokken naar 2017 en dit WIL IK NIET!

Zilveren kruis zegt gewoon: je had voor januari je verzekering moeten omzetten, nu kan het vanaf november 2017!!!

Zilveren kruis heeft mij aangeraden om mijn verzekering stop te zetten !! De fout ligt toch echt bij zilverenk kruis en niet bij mij!

En ik wil hier dus ook bezwaar tegen opmaken, heb al een mail terug gestuurd naar basisverzekering@zilverenkruis..

@Feina jij zegt in je bericht dat ik tot 14 dagen na ontvangspolis deze kan weigeren? hoe doe ik dat? aangezien ik het idee begin te krijgen dat zilverenkruis helemaal niet let op mijn situatie of ergens rekening mee houdt!!!!!

Ik begin een beetje boos te worden over deze hele situatie! Ik probeer het netjes op te lossen, maar ik krijg totaal geen meewerking van zilverenkruis!!!!!

Bewerkt 
Fanatiekeling

Indra,

Ik vind het ook niet netjes van Zilveren Kruis. ( maar het is mogelijk dat ze wettelijk in hun recht staan, dat weet ik ook niet precies). Onderstaande ( doorgestreepte gedeelte) blijkt niet te kloppen. Door een fout van je zorgverzekeraar is jou de mogelijkheid ontnomen om de dekking van je polis aan te passen gedurende de maand december. Je bent nu zelfs ook dubbel verzekerd. Ik raad je aan om hier een officiële klacht van te maken. Webformulier te vinden op de website. Je kan een pdf van de hele discussie hier als bewijs aan je klacht toevoegen ( uploaden).

Ik denk ( maar weet niet zeker), dat de situatie zo is, dat je , eenmaal uitgeschreven zijnde, bij iedere zorgverzekering kan aanmelden. Als dit klopt ( graag bevestiging van Zilveren Kruis), raad ik je aan om je aan te melden bij een nieuwe zorgverzekeraar. 

Ik voeg de tekst uit de polisvoorwaarden toe. Er wordt gesproken over " schrijven of emailen". Helaas heeft Zilveren Kruis de email-mogelijkheid ge-aborteerd. Alleen ' s avonds na 18:00 of 22:00 uur Nederlandsetijd schijnt een webmail-link zichtbaar te worden op de contactpagina. Ergens op dit forum heb ik deze link ook neergezet, zodat iedereen deze altijd kan gebruiken. Permanent is ook een webmail-mogelijkheid via een klachten - pagina beschikbaar. Dan komt de opzegging natuurlijk ook binnen. Als ik tijd heb , zal ik zoeken naar het webmailadres. 

Groet, Feina.

Bewerkt 
Expert

Hallo allemaal,

In reactie op de vervelende en lastige situatie waarbij we eerst foutief beleid hebben gevoerd.

Hiervoor geldt dat als wij de klant foutief hebben geïnformeerd, we ook de helpen bij het voorkomen van boetes. We sturen de klanten een brief, hierin geven we ze aan dat ze toch een verzekering moeten afsluiten. Hier kunnen wij uiteraard bij helpen en dit dus voor de klant doen. Ook eventueel met terugwerkende kracht als dat nodig is.

Nogmaals excuus vanuit Zilveren Kruis voor de vervelende situtatie die is ontstaan.

afdeling buitenland

Moderator

Guido, bedankt voor de terugkoppeling! 

@IndravanOppen,

Ik lees ook je laatste reactie. Dat je in contact bent met mijn collega's maar dit niet gaat zoals je zou willen. Wat vervelend om te lezen dat het zo moeizaam gaat. Ik begrijp waar je verzoek vandaan komt om je polis aan te kunnen passen. Je wist tijdens de normale aanpassingsperiode niet dat je een verzekering nodig had, laat staan dat je hem kon aanpassen. Ik heb een aantal collega's gesproken hierover en ze gaan met je verzoeken aan de slag (het veranderen van je verzekering). Eén van die collega's zal zo (vandaag) reageren op je laatste e-mail hierover en samen met je naar de situatie en je wensen kijken.

Ik hoop dat dit uiteindelijk nog mooi en naar tevredenheid opgelost kan worden voor je, ondanks alle eerdere contacten en onduidelijkheden. 

Laat het hier gerust weer even weten!

@Feina,
Als je kijkt naar de algemene standaard regels, dan klopt het wat je zegt. Stel je hebt voor een bepaalde tijd geen verzekering om een juiste reden. Als je situatie daarna veranderd en je daarom wel een verzekering nodig hebt, dan heb je daarin wel die vrijheid. De situatie van Indra is natuurlijk een stukje ingewikkelder, want eigenlijk is er altijd recht geweest en is de verzekering met terugwerkende kracht teruggezet. Gezien de bijzonderheid van de situatie raad ik ook aan om eventuele verzoeken zoals Feina ze doorgeeft, ook met mijn collega te bespreken.