Zorgkosten en verzekering in Nederland maar nog geen BSN

Bewerkt 
Nieuwkomer

ik wou graag mijn hele familie inschrijven maar de papieren van mijn dochter zijn nog niet vanuit het buitenland om haar hier juist in te schrijven want zij is in het buitenland geboren. Kan ik haar over 2 weken alsnog erbij schrijven zonder problemen?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Zorgkosten en verzekering in Nederland maar nog geen BSN

2 ANTWOORDEN

Re: Zorgkosten in het buitenland maar nog geen BSN

Bewerkt 
Fanatiekeling

U kunt nog aanmelden tot 4 maanden na het ontstaan van de verzekeringsplicht. De ingangsdatum is dan de datum waarop de verzekeringsplicht ontstond, het moment van vestiging in NL. Lees dit zelf in de polisvoorwaarden na. polisvoorwaarden2016. Artikel 12.3 pagina 17 algemene voorwaarden basisverzekering.

In de tussentijd kan het lastig zijn om zorg te krijgen voor dit kind. Omdat zorgverleners ( huisartsen, ziekenhuizen, etc.) alleen een patient kunnen inschrijven MET BSN. Ze zijn wel verplicht spoedeisende zorg te leveren, en een huisarts zal wel bereid zijn om dit kind in te schijven, omdat de andere familieleden wel een BSN hebben.

PS de titel van dit topic is volgens mij niet juist. U noemt " zorgkosten in het buitenland", maar het topic betreft toch gewoon een inschrijving zonder BSN? 

Groet, Feina.

keuze zorgverzekering

Fanatiekeling

Enkele tips bij de keuzes: 

1. kies de restitutieverzekering. Dan heeft u vrije keus voor zorgverleners en een betere vergoeding in het geval dat u in het buitenland van niet-spoedeisende zorg gebruik maakt.

2. Schrijf de kinderen in bij de ouder met de hoogste aanvullende verzekering: dan krijgen zij deze ook.

3. Vrouw en man hoeven niet dezelfde aanvullende verzekering te hebben. 

4. Zorg voor goede collectiviteitskorting. De maximale wettelijke korting op de basisverzekering is 10%, op de aanvullende verzekering is geen wettelijk maximum op de collectiviteitskorting. Vaak is deze korting wel 15%. Grote bedrijven hebben vaak hoge kortingen afgesproken en soms ook nog betere voorwaarden. Het is mogelijk om langs andere weg een korting van 5 % te verkrijgen ( sportclub, kruisvereniging, etc.) Laat dit niet schieten. 

5. Vrouw en man kunnen hun eigen polis hebben en gebruik maken van een collectiviteit van een van beiden. 

6. Controleer of de zorgpasjes voorzien zijn van het EHIC symbool op de achterzijde: dan kunt u deze binnen de  Eeg/Europa gebruiken voor medisch noodzakelijke zorg tijdens vakanties en verblijf. 

7. Betaal in een keer,( jaarbetaling) dan kunt u profiteren van 2 -3 % betalingskorting. Ook kunt u via deze weg misschien vermijden een machtiging tot incasso van eigen-risico betalingen en andere betalingen aan zilverenkruis af te geven. Hoewel dit ook in de polisvoorwaarden zo geregeld kan zijn. Niet alle zorgverzekeraars werken met verplichte incasso van eigenrisico bedragen. 

Groet, Feina.