Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Zorg buitenland in combi met reisverzekering, wat kan ik het beste afsluiten?

Bewerkt 
Voorbijganger

Goedemorgen

Graag had ik een vraag beantwoord gekregen die te maken heeft met mijn zorgverzekering en een eventuele doorlopende reisverzekering.

Op het moment heb ik bij jullie de Basis Exclusief zorgverzekering lopen. Hierin is ook medische zorg in het buitenland in opgenomen. Stel er zou iets gebeuren waardoor ik (spoed) eisende zorg nodig ga hebben, wordt dit dan gedekt door deze Basis exclusief verzekering of heb ik dan ook nog een (doorlopende) reisverzekering nodig? Of ben ik dan voor medische zorg dubbel verzekerd?

Dan een andere vraag over de doorlopende reisverzekering. Ik ben vanwege mijn baan eigenlijk altijd in het buitenland en heb daardoor een doorlopende reisverzekering nodig. Als ik een doorlopende reisverzekering bij jullie afsluit, dekt deze verzekering dan ook als ik voor mijn werk in het buitenland ben en ik de verzekering nodig heb?

Sinds kort woon ik ben ik verhuisd naar het buitenland, mag ik dan überhaupt deze verzekering afsluiten?

Graag zie ik deze vragen beantwoord.

Groeten

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Zorg buitenland in combi met reisverzekering, wat kan ik het beste afsluiten?

10 ANTWOORDEN

Re: Zorg buitenland in combi met reisverzekering, wat kan ik het beste afsluiten?

Moderator

Hoi Rednas, 

Klinkt als een mooie baan waar je veel voor in het buitenland bent! En nu ook verhuisd naar het buitenland begrijp ik? Waar ben je naartoe verhuisd? 

Ik kan in elk geval kort zijn over het afsluiten van een reisverzekering. Dit is niet mogelijk wanneer je niet in Nederland woonachtig bent. 

De vergoeding voor spoedeisende hulp vanuit je zorgverzekering vind je hier. Hier kun je zien dat je vanuit de basisverzekering recht hebt op een vergoeding tot aan het Nederlandse tarief. Wanneer een behandeling in het buitenland duurder is zijn dit kosten die voor jouw eigen rekening komen. Met een aanvullende verzekering krijg je ook deze kosten vergoed. 

Heb je ook al gekeken naar het behouden van je zorgverzekering nu je niet meer in Nederland woont? Meer informatie hierover vind je op onze website

Als je vragen hebt, laat het gerust weten!

Re: Zorg buitenland in combi met reisverzekering, wat kan ik het beste afsluiten?

Bewerkt 
Fanatiekeling

@Michelle"Wanneer een behandeling in het buitenland duurder is zijn dit kosten die voor jouw eigen rekening komen. Met een aanvullende verzekering krijg je ook deze kosten vergoed."

Dit is belangrijk! Heb je wel een aanvullende verzekering? Je kunt volstaan met de een-sterren aanvulling, want alle aanvulllende verzekeringen: basisplusmodule en de 1-4sterren geven dezelfde vergoeding. Wel geldt als voorwaarde een maximaal verblijf van 365 dagen in het buitenland.

Begrijp je het probleem in het buitenland? Je krijgt slechts een vergoeding tot het nederlandse tarief. Dit kan veel problemen en gedoe opleveren en door zo'n aanvullende verzekering wordt dat opgelost, want dan vergoedt ZK tot de kostprijs. Dit is overigens een hele goede voorwaarde in vergelijking met andere zorgverzekeraars. Sommige vergoeden onder de aanvulling slechts tot " maximaal twee keer het nederlandse tarief" en dit kan soms te weinig zijn.

Weet je zeker, eventueel via je werkgever, dat je de nederlandse zorgverzekering mag behouden? Daar zijn wettelijke regels over ( de verzekering is verplicht als je in Nederland woont of werkt of inkomsten hebt uit nederland, maar zeker ben ik niet.: het is uiteindelijk de SVB die daarover 'n uitspraak doet). 

Groet, Feina.

Voorbijganger

Bedankt voor jullie reacties.

Een aavullende verzekering klinkt als een goede oplossing. Dit ga ik even uitzoeken.

Ik weet 100% zeker dat ik een NL ziekenkostenverzekering moet hebben, inmiddels ook al het E106 formulier ingevuld en een zorgpas in Luxemburg daardoor ontvangen.

Ik begrijp dus ook dat een (Luxemburgse) reisverzekering dus ook overbodig is?

Bewerkt 
Fanatiekeling

rednas752 schreef:

Bedankt voor jullie reacties.

Een aavullende verzekering klinkt als een goede oplossing. Dit ga ik even uitzoeken.

Ik weet 100% zeker dat ik een NL ziekenkostenverzekering moet hebben, inmiddels ook al het E106 formulier ingevuld en een zorgpas in Luxemburg daardoor ontvangen.

Ik begrijp dus ook dat een (Luxemburgse) reisverzekering dus ook overbodig is?

Antwoord:  

- een beroep op artikel 9.1 p.52 van de aanvullende verzekering is alleen toegestaan met als voorwaarde maximaal 365 dagen buitenland! Vraag dit goed na! Ik veronderstel namelijk dat u langer in het buitenland verblijft. Zilveren Kruis moet u dit duidelijk kunnen vertellen. Artikel 9.1 p.52 geldt alleen voor " spoedeisende zorg" , echter deze term schijnt als " medisch noddzakelijke zorg" te moeten worden opgevat als u langere tijd in het buitneland verblijft.  

Er is nog wel een ander belangrijk punt. Volgens mij moet u in het buitenland ook gebruik kunnen  maken van vergoedingen die onder aanvullende verzekeringen vallen. ( dat moet in de polisvoorwaarden van de aanvullende verzekeringen staan) Bijvoorbeeld zou u misschien ook een vergoeding voor fysio willen hebben. Stel dat dit niet onder de ziekenfondsverzekering van Luxemburg valt ( dus stel dat u dit niet via het E 106 formulier kunt krijgen). Dan is het handig dat u ook de aanvullende verzekeringen van type " exclusief" heeft. De prijs is €1 per maand hoger dan de gewone sterren verzekeringen. Dit is belangrijk, omdat uw basis-exclusief ( dus restitutie) niet geldt voor de aanvullende verzekeringen . Voor de aanvullende verzekeringen gelden de natura- regels. Dus u moet uw aanvullende verzekeringen omzetten naar de " exclusief" variant van deze aanvullende verzekeringen. Zie premietabel bijlage. 

Dit alles onder voorbehoud dat uw aanvullende verzekeringen gelden in het buitenland.

- Ik heb op internet info over het E106 formulier opgezocht. Ik concludeer dat u in NL werkt en in Luxemburg woont ? (@internetcz: 

"U kunt het formulier aanvragen bij de zorgverzekeraar in het land waarin u werkt. Deze verzekeraar geeft een formulier E106 af. Dit formulier levert u in bij de verzekeraar in het land waarin u woont. Zo kunt u gebruikmaken van de zorg daar.

Woont u in het buitenland en werkt u in Nederland? En bent u bij ons verzekerd? Dan ontvangt u automatisch een formulier E106.")

Groet, Feina.

Bewerkt 
Webcare

Update: Antwoord aangepast! 

Hoi @rednas752 Een reisverzekering via Luxemburg is niet nodig.

Je hebt Aanvullend Exclusief nodig om gebruik te kunnen maken van een vergoeding uit de aanvullende verzekering op basis van het markconforme tarief: 

Lees hier meer
Marktconform tarief
Als voor de zorg door een niet-gecontracteerde zorgverlener geen wettelijk maximum tarief is vastgesteld (bijvoorbeeld voor fysiotherapie of voor eerstelijns psychologie), dan worden de kosten vergoed tot ten hoogste het tarief dat doorgaans in Nederland wordt gevraagd voor de betreffende behandeling of dienst. Dit wordt het marktconforme tarief genoemd. Wij bepalen het marktconforme tarief op basis van de afgesproken prijzen met zorgverleners. De uitkomst is een gemiddelde van de afgesproken tarieven.

Als je een Basis Exclusief hebt afgesloten dan heb je niet automatisch Aanvullend Exclusief zoals @Feina ook aangeeft. Dit kun je wel bij ons aanvragen,  je kunt in dit geval echter geen gebruik maken van collecitiviteitskorting. Als je geen Aanvullende Exclusief maar een reguliere aanvullende verzekering afsluit dan vergoeden wij maximaal (75% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief). 

Je kunt de tarieven hier vinden: Vergoedingen niet-gecontracteerde zorg 2016 (fysiotherapie)

Wat ik je adviseer is in Luxemburg na te gaan of er daar  een aanvullende verzekering mogelijk is en wat de voorwaarden voor vergoeding zijn. 

Het kan voor jou voordeliger uitpakken.

Laat je het ons weten als je nog vragen hebt?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Maar Pauline, volgens welke polisvoorwaarde is dit? Je schrijft dat het niet in de polisvoorwaarden staat. maar ik zie geen enkele reden dat fysiotherapie bij een basis exclusief, maar dan onder de aanvullende verzekering ZONDER de "exclusief" variant, voor meer dan €18,75 per behandeling zou worden vergoed. Of kan de reden zijn dat dit onredelijk is omdat er in het buitenland nu eenmaal geen gecontracteerde fysiotherapeuten zijn? 

En hoe is dat in overeenstemming met het topic " fysiotherapie over de grens"? : https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Vergoedingen-en-Zorg/Fysiotherapie-bij-een-niet-gecontracteerde-fy...

Hier wordt bij de " aanvullend exclusief" uitgelegd dat fysiotherapie voor rekening van de aanvullende verzekering ( dus in ieder geval de eerste 20) ook bij een exclusief BASISpolis slechts voor €18,75 per behandeling wordt vergoed. 

Groet, Feina.

Moderator
Moderator

Hallo @Feina

Bedankt voor jouw reactie. Wat je zegt klopt. Ik heb het antwoord daarom direct aangepast. 

@rednas752  Wil je laten weten of het zo duidelijk voor je is? 

Groet,

Jan 

Voorbijganger

Bedankt allen voor de reacties,

Ik ben er alleen nog niet over uit hoe ik dit zal gaan oplossen, ik zal denk ik even wat tijd vrij moeten maken om dit rustig en uitgebreid te gaan uitzoeken.

Fanatiekeling

Ik kom even terug op het eerdere , verondersteld foute antwoord, van Pauline.

Ik vraag me af of het mogelijk is dat dit antwoord toch goed was. Bij een andere zorgverzekeraar is de vergoeding voor fysiotherapie voor een verzekerde die WOONT IN HET BUITENLAND, wel gelijk aan de kostprijs in het buitenland. Het lijkt me ook wel redelijk. Dus zouden jullie het nog een keer goed na willen kijken? 

Groet, Feina.

Webcare

Hoi @Feina Dank voor je double-check. We hebben nog een keer uitgezocht. Het antwoord wat wij hierboven gaven is het juiste.

Andere zorgverzekeraars kunnen een andere keuze maken voor deze vergoeding.

Bij ons is de vergoeding uit Aanvullend Exclusief volgens marktconform tarief.

Dit pakket krijg je niet automatisch, dat moet worden aangevraagd.

Jij er inmiddels al uit voor je zorgverzekeraar voor 2016? Doen we mee in de race?

hartelijke groet,

Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.