Ziek op vakantie in het buitenland: deel je ervaringen en tips!

Community Manager

Ziek worden of een ongeluk krijgen tijdens je vakantie in het buitenland… daar zit je natuurlijk niet op te wachten! Het is niet alleen een onprettige onderbreking van je vakantiepret, maar ook een situatie die veel onzekerheid kan opleveren. Waar kan ik terecht? Ben ik voldoende verzekerd? Spreekt mijn dokter wel Engels? Wat als ik om medische redenen eerder of later naar huis wil?

 

Ben jij ooit in een situatie beland dat je zorg nodig had in het buitenland? Waar liep je toen tegenaan? Welke tips heb je voor andere reizigers? Klik op de paarse knop 'Reageer op dit topic' en laat je reactie achter!

 

 

Ziek op vakantie in het buitenland: deel je ervaringen en tips!

2 ANTWOORDEN

Re: Ziek op vakantie in het buitenland: deel je ervaringen en tips!

Community Manager

De meeste mensen zijn weer terug van vakantie. Misschien ben jij ook weg geweest en heb je een fijne vakantie gehad. Meestal gaat een reis naar het buitenland helemaal goed. Maar misschien is het dit keer anders gelopen. En werd er iemand ziek. Of is er een ongeluk(je) gebeurd waarbij je medische hulp in het buitenland nodig had. Is het jou misschien overkomen? En hoe heb je de zorg in het buitenland dan ervaren?

 

Graag deel ik een interessant stuk over zorg in het buitenland van onze collega's bij de alarmcentrale Eurocross met jullie. Aan de hand van sprekende voorbeelden laten ze zien dat zorg in het buitenland anders is geregeld dan in Nederland. Wist je bijvoorbeeld dat je in sommige ziekenhuizen in Italië zelf voor eten of handdoeken moet zorgen? Misschien heb je zelf ook zo'n aparte ervaring. Of heb je tips waar iemand iets aan kan hebben. Deel ze met ons!

 

@LysanneLakerink ik zag jouw topic van een paar maanden geleden. Daarin vertel je dat je een paar maanden naar Amerika gaat omdat jouw man daar werkt. Heb jij misschien al ontdekt of - en hoe de zorg in Amerika verschilt van Nederland? Of heb je tips voor mensen die naar Amerika gaan en daar zorg nodig hebben?

 

Ik noemde net al onze Alarmcentrale Eurocross. Als je spoedzorg in het buitenland nodig hebt, is het altijd verstandig om contact op te nemen met Eurocross. Wil je meer weten over Eurocross? Dan is dit een leuk filmpje waarin hulpverlener Edo uitlegt wat Eurocross onder andere doet.

 

 

 

 

Re: Ziek op vakantie in het buitenland: deel je ervaringen en tips!

Bezoeker

Het is al een wat ouder topic, maar ik vind een reactie toch wel de moeite waard. Wij hebben ervaring met spoedeisende zorg in het buitenland, en waren bijzonder blij met de bereikbaarheid en inzet van de alarmcentrale Eurocross (waar ook Zilveren Kruis mee samenwerkt).

 

Met vrienden van ons waren we in Griekenland op vakantie. Bij het maken van een simpele foto ging het ineens mis; een van onze vrienden maakt een misstap, kan zichzelf niet goed opvangen en valt van een richel af, met zijn hoofd omlaag, 2½ meter naar beneden. Blijft stil liggen, er loopt bloed uit zijn hoofd, en reageert even helemaal nergens meer op. Ik kan je garanderen: hoe kalm je dan normaal ook bent, dat zorgt even voor dikke paniek.

Na de eerste handelingen (stabiliseren, ambulance bellen) komt het besef: waar gaan we naartoe? Wat gaat er gebeuren? Wat is nu belangrijk (naast het welzijn van onze reisgenoot)? Dus je doet het eerste wat in je opkomt: je reisverzekering bellen (die net als de zorgverzekering met Eurocross samenwerkt). En dan wordt er ineens een héleboel voor je geregeld.

 

Je wordt allereerst als mens behandeld, niet als een nummer. Er wordt oprecht interesse getoond naar hoe het met de getroffen persoon gaat. Je krijgt informatie per sms en per mail over wat er moet gebeuren. Je kunt per sms laten weten naar welk ziekenhuis hij gebracht wordt (want, spreek dat maar eens uit in een taal die je niet beheerst en ook nog eens een ander alfabet gebruikt dan wat je gewend bent). De alarmcentrale stuurt een fax naar het ziekenhuis, zodat de kosten direct gedeclareerd kunnen worden. Ze weten al dat we eraan komen en waar we verzekerd zijn. Pasjes opzoeken en laten zien is niet eens meer nodig. Er wordt aangeboden om een tolk te regelen, als dat nodig is (bleek in het ziekenhuis gelukkig niet nodig te zijn). Elk uur een berichtje of een telefoontje, hoe gaat het nu? Heb je hulp nodig? Moeten we een taxi regelen? Kan hij naar huis vliegen over een paar dagen? En ook: maak je niet druk om de telefoonkosten, die worden ook gewoon vergoed.

Allemaal met als doel, om je zoveel mogelijk regelwerk uit handen te nemen. Zodat jij je op dat moment druk kan maken om wat voor jou op dat moment het belangrijkst is: het welzijn van je vriend en zijn partner, die natuurlijk ook ontzettend bezorgd is.

 

Uiteindelijk is het gelukkig allemaal goedgekomen. En heb je er een verhaal bij wat je voorlopig niet meer vergeet. Maar dankzij deze ervaring ook, besef je dat de alarmcentrale bij een directe hulpvraag in het buitenland écht een wereld van verschil kan maken. En dat je blij bent dat je het nummer vóór je vakantie in je telefoon ingeprogrammeerd hebt.