Ziek in het buitenland

Nieuwkomer

Op 11 oktober 2018 zijn mijn vrouw en ik in Faro Portugal naar het ziekenhuis geweest, waar later vastgesteld werd dat er bij haar twee ribben gebroken waren. De balie medewerkster van het ziekenhuis heeft geprobeerd met Tel. Nr 0900 9674 contact op te nemen met het zilveren kruis om de goedkeuring van de declaratie van de onkosten.  

Helaas mislukt. Toen zelf de Achmea alarm centrale gebeld op Tel.Nr 0031 71364 1850, wel verbinding maar met de melding dat er een lange wachtijd was vanwege drukte op de lijn. Naruim driiekwartier heb ik de moed opgegeven om de telefoonkosten niet duurder te maken dan de consult kosten. Heb toen zelf het zilveren kruis gebeld, kantoor Rijswijk, wel gelijk contact en op de vraag of wij de onkosten vergoed zouden krijgen was de dame duidelijk, bij geen contact met zilveren kruis 75 % anders 100% vergoeding. Op mijn vraag of ze ons kon vertellen dat dit ziekenhuis een overeenkomst heeft moest zij het antwoord schuldig blijven maar ze zou me doorverbinden met de Achmea Alarm centrale daar kon men mij inlichten of dit ziekenhuis een contract had en zo niet kon m ik informeren welk ziekenhuis wel een contract met het Zilvern Kruis heeft. Na lange tijd in de wachtlijst heb ik besloten de verbinding te verbreken en heb de betreffend balie gezegd dat ik zelf de ontstane kosten ging betalen zodat er eindelijk wat ondernomen kon worden. Wel kreeg ik een half uur later een sms je van de alarmcentrale dat men ons probeerde te bereiken. Gelukkig was een arts toen al bezig mijn vrouw te onderzoeken. Het feit dat ook een medewerkster van het zilveren kruis langer dan een halfuur nodig had om contact te krijgen met de alarmcentrale zegt wat ons betreft genoeg en valt dan onder de categorie deel van het probleem i.p.v de oplossing. S'avonds laat werden we nog gebeld oor een medewerkster van de centrale, veel excuses want het was zo druk geweest etc. Wel vroeg ze weer om gegevens van mijn vrouw waarop ik antwoorden dat die bij de alamcentrale bekent waren aangezien een zekere mevrouw Bentvelsen ons een sms e stuurde waarin vermeld werd dat het zilveren kruis zich gemeld had betreffende het incident van mij vrouw. Waarop die dame zei dat haar collega een fout had gemaakt en zij stond erop de gegevens van mijn vrouw te ontvangen. Aangezien mijn geduld te veel op de proef was gesteld heb ik haar gevraagd om voortaan beter te communiceren met de collega's en daarop heb ik de verbinding verbroken.

Wat ons betreft een dikke onvoldoende voor de Alarmcentrale. Wij moeten er dan ook niet aan denken wat je moet doorstaan om hulp te vragen en krijgen bij een serieus incident of ongeval.

Ziek in het buitenland

2 ANTWOORDEN 2

Re: Ziek in het buitenland

Fanatiekeling

@Fokke, inderdaad vreselijk als een Alarmcentrale de telefoon niet opneemt. Niet alle zorgverzekeraars maken overigens gebruik van dezelfde alarmcentrale. Ik heb op dit forum al eerder klachten gelezen over de alarmcentrale ( " Eurocross") van Zilveren Kruis. 

Als je beter had geweten, hoe de zorg in het buitenland geregeld is ( op kosten van je NL zorgverzekering), dan was dat gemakkelijker geweest. 

- een Nederlands 0900 nummer vanuit Portugal bellen. Dat is onmogelijk. Maar natuurlijk niet erg duidelijk als dat wel op het ZK pasje staat.

- op de achterzijde van het zorgpasje behoort het EHIC pasje te staan. Daarmee krijg je , op kosten van het gastland in Europa, en zonder rekening en zonder eigen risico, zorg. Het ziekenhuis hoeft niet gecontracteerd te zijn. Het ziekenhuis moet wel een staatsziekenhuis zijn, dus aangesloten bij het ziekenfonds van het vakantieland.

- je kunt ook zorg inroepen op kosten van ZK. Dan moet je wel eigenrisico betalen. 

- De situatie heet "spoedeisende hulp". Dan betaalt ZK altijd evenveel uit als de prijs voor dezelfde behandeling in NL. ( dus die 75% is onjuist!) . Mocht het toch hoger zijn, dan keert de aanvullende verzekering het verschil uit. Een OPNAME moet gemeld worden. Voor overige medische hulp hoef je niet verplicht contact op te nemen.

- of bedoelde je of de telefoonkosten vergoed zouden worden? Contact of contract? 

Groet, Feina.

Re: Ziek in het buitenland

Community Manager

Welkom op de community @Fokke. Wat vervelend dat je deze ervaring hebt gehad! En ook ontzettend naar voor je vrouw dat zij haar ribben heeft gebroken. Graag wens ik haar een voorspoedig en algeheel herstel toe!

Ik heb contact gezocht met de communicatiemedewerkster van de Alarmcentrale Eurocross. Haar reactie plaats ik hieronder:

Bedankt voor uw bericht. Het spijt ons te lezen dat u geen positieve ervaring met Eurocross heeft gehad. Zojuist heb ik hierover even contact gehad met de afdeling Feedback van Eurocross. Zij stellen het zeer op prijs dat u uw ervaring deelt en gaan hierover graag met u in gesprek. Helaas kunnen wij op basis van uw gegevens op dit forum uw contactgegevens niet achterhalen. Wilt u in een privébericht uw contactgegevens doorgeven? Dan neemt de afdeling Feedback van Eurocross contact met u op. Alvast hartelijk dank.

Graag wil ik je in contact brengen met Eurocross

Zou je mij daarom jouw gegevens willen sturen in een privébericht? Dan blijft jouw privacy gewaarborgd. Je stuurt mij een privébericht door naast mijn foto op mijn naam te klikken. Je ziet dan een rose button 'Een bericht verzenden'.  Wil je je naam, adres, postcode en telefoonnummer meesturen? En een telefoonnummer waarop je bereikbaar bent?

Heb je nog vragen?
@Feina heeft al het een en ander aangekaart. Heb je meer informatie nodig? Laat het me even weten. Ik help je graag!