Working holiday visum Australië, hoe verzekeren?

Starter

Ik vertrek 15 augustus voor een jaar naar Australië en heb een working holiday visum.

Nu ben ik aan het zoeken naar een goede verzekering, maar het is mij erg onduidelijk of ik bij het zilveren kruis mijn zorgverzekering aan moet houden.

Ik zal niet meteen aan het werk gaan, pas wanneer mijn banksaldo richting de 0 gaat. Kan ik mijn basisverzekering aanhouden en me aanvullend verzekeren ivia een reisverzekering of moet ik dan toch echt mijn zorgverzekering stopzetten en me compleet via een reisverzekering verzekeren.

Working holiday visum Australië, hoe verzekeren?

6 ANTWOORDEN
Highlighted

Re: Working holiday visum Australië, hoe verzekeren?

Fanatiekeling

Probeer te zoeken in dit forum. Er zijn al een aantal onderwerpen over geweest. Ik herinner me niet precies de inhoud meer. Als bijlage enkele onderwerpen na zoeken op resp. "Working" en "australie".

De onderwerpen van de topicschrijvers IndravanOppne en WillemWaternout... zijn uitgebreid.

Mijn conclusie is dat er nooit zekerheid is over de verzekering. De een zegt dit, de ander zegt dat. Als de SVB uitspraak doet, is dat bindend. Maar die uitspraak laat langer op zich wachten. 

Ik vind het vreemd dat er geen duidelijkheid is. Je bent niet de enige die op een working-holiday-visum  gaat. 

Groet, Feina.

Starter

Hi Feina,

Bedankt voor je berichtje, die topics had ik inderdaad doorgelezen maar heel eerlijk gezegd snapte ik er aan het eind van die topics nog een stuk minder van.

Mede doordat ik zag dat iedere medewerker iets anders lijkt te antwoorden en omdat die topics anderhalf jaar oud zijn hoopte ik dat er misschien wat meer duidelijkheid zou zijn ondertussen Smiley Vrolijk

Groetjes,

Iris

Community Manager

Welkom op de community @Bron93. Goed dat je hier om advies vraagt. Wat leuk dat je een jaar naar Australië gaat! Ga je dat jaar aan het werk op dezelfde plek? Of ga je ook rondreizen? Spannend!

Al googelend kwam ik op deze website van de Backpackcentrale. Staat daar misschien nog iets wat interessant is voor jou?

Ik heb mijn collega's van ons Competence Center Buitenland ook even om advies gevraagd. Zodra ik dat heb, laat ik het jou weten!

Webcare

Hoi Iris,

Blijf je in Nederland ingeschreven tijdens je verblijf in Australië? Zo ja, dan blijf je verzekeringsplichtig vanuit Nederland tot het moment dat je gaat werken en een inkomen uit Australië krijgt waar je belasting over betaalt. Je verliest dan door dat het inkomen je verzekeringsplicht vanuit Nederland. Je zegt je zorgverzekering dan op vanaf de dag dat je in dienst treedt en verzekerd jezelf in Australië.

Schrijf je jezelf ook uit in Nederland? Dan wordt het gezien als een emigratie en moet je je zorgverzekering opzeggen vanaf de datum dat je naar het buitenland vertrekt, als je verder ook geen inkomen meer uit Nederland ontvangt.

Er zijn inderdaad situaties waarin er twijfel is over de verzekeringspicht en dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) uitsluitsel moet geven. Voor de meeste situaties kan je echter onze handige tool op deze pagina gebruiken Iris:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/wonen-werken-studeren.aspx

In de tool geven wij aan wat je in welke situatie met je zorgverzekerig moet doen. Is het een beetje duidelijk voor zover?

Bart

Fanatiekeling

En wat te doen met de flip-flop situatie: paar weken werken, paar weken niet werken, paar weken werken etc.? 

Groet, Feina.

Webcare

Goede vraag @Feina, heb hiervoor ook contact opgenomen met SVB In het voorbeeld wat je geeft is het niet anders dan aan- en afmelden voor de zorgverzekering. Ook in knipperlicht situaties.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.