Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Wordt het laseren van mijn ogen in het buitenland vergoed?

Nieuwkomer

Hoi Zilveren Kruis,

Voorheen was ik klant van Agis Zorgverzekeringen. Toen der tijd werden kosten uit het buitenland bijna altijd (deels/ volledig) vergoed.

Nu denk ik erover na om mijn ogen te laten laseren en dat wil ik laten doen in Turkije. Ik weet dat ik bepaalde kosten kan declareren.
Heeft Zilveren Kruis overeenkomsten met zorgverleners/ ziekenhuizen in het Turkije ? ( Agis had bijv. een overeenkomst met Medicana International Hospital. Ik hoefde zelf toen niets te declareren alles werd vanzelf afgehandeld door een tussenpersoon die namens Agis daar werkte. )
Zo ja , bij welk ziekenhuis kan ik terecht ?
Zo nee: kan ik een vergoeding krijgen als ik mijn ogen laat laseren ?

( Ik heb ook dezelfde vraag gesteld in de chat, maar diegene begreep me denk ik niet goed. Ik ben er niet veel wijzer van geworden. Smiley Vrolijk )

Wordt het laseren van mijn ogen in het buitenland vergoed?

7 ANTWOORDEN

Re: Wordt het laseren van mijn ogen in het buitenland vergoed?

Medewerker

Hoi Gizem,

De kwaliteit van de zorgverlener is voor ons heel belangrijk. Zeker als het om ooglaseren gaat. We willen natuurlijk dat dit goed gebeurt. Daarom stellen we in Nederland de eis dat de zorgverlener geregistreerd moet staan bij het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. Die keurt de kwaliteit van een zorgverlener.

Een instelling in het buitenland kan geen lid zijn van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. We vinden wel dat de instelling moet voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen. Onze afdeling CCB toetst of de instelling erkend is door de plaatselijke overheid. Vraag de behandeling dus eerst aan via https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/aanvraagformulier-zorgbehandelin...

Kun je hier wat mee?

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Ooglaseren buitenland

Starter

Goedemorgen,

ik ben van plan om in het buitenland (Zuid-Korea) mijn ogen te laten laseren. Nu heb ik hier een aantal vragen over. Mijn dekking is Basis Zeker met 2 sterren aanvullend:

- Volgens mij ontvang ik geen vergoeding voor het laseren. Klopt dit (de tekst in de voorwaarden begint met "Wij vergoeden de kosten voor ooglaseren" om vervolgens te vermelden dat bij 2 sterren aanvullend er niets vergoed wordt, vandaar de vraag. Mocht er wel iets vergoed worden, hoor ik graag hoe ik dat het beste kan regelen.

- Mocht er onverhoopt iets mis gaan of ik heb nazorg nodig in Nederland (ik vertrek kort na de behandeling weer naar NL), is de zorg in Nederland dan vergoed?

Alvast dank voor het antwoord.

Met vriendelijke groet,

Bas

Re: Ooglaseren buitenland

Fanatiekeling

Tussen haakjes: je kunt de aanvullende verzekering nog aanpassen tm 31 januari.

De driesterren aanvullende verzekering vergoedt €500, maar alleen als de ingreep wordt uitgevoerd door een refractie-chirurg van het nederlands oogheelkundig genootschap. Zie bijlage.

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Jammer dat ZK haar (Turkse) ex-Agisklanten niet dezelfde service is blijven bieden. Maar dit gaat om de aanvullende verzekering en ik had begrepen dat die hetzelfde gebleven was? 

Door andere/mindere contractering verandert de (aanvullende) verzekering natuurlijk wèl.

Groet, Feina.

Medewerker

Hoi sc_brouwer. Feina geeft inderdaad al (deels) antwoord op jouw vraag. Je kunt inderdaad de aanvullende verzekering verhogen/verlagen tot 1 februari. Ingangsdatum is dan 1-1-16, met terugwerkende kracht dus.

Mochten er complicaties optreden (laten we er niet vanuit gaan), dan kun je voor zorg uiteraard in Nederland terecht en wordt dit vergoed.

Weet je zo voldoende?

Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Starter
Beste Michiel en Feina,

Dank voor de antwoorden. Het prijsverschil is ca 3x het bedrag dat ik vergoed zou krijgen, dus dat gaat niet op (in Z-Korea worden overigens meer behandelingen gedaan dan in NL met veelal nog nieuwere apparatuur. Kwaliteit is dus goed, is immers het belangrijkste). Verder blij te horen dat bij onverhoopte tegenvallers, de zorg in NL vergoed wordt (begrijp dat dit niet de reguliere nabehandelingen zullen zijn uiteraard). Mvg, Bas

Fanatiekeling

Ik had het antwoord van ZK van november 2015 niet goed gelezen: er is WEL vergoeding mogelijk, maar daarvoor moet eerst toestemming worden gevraagd. 

"
Een instelling in het buitenland kan geen lid zijn van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. We vinden wel dat de instelling moet voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen. Onze afdeling CCB toetst of de instelling erkend is door de plaatselijke overheid. Vraag de behandeling dus eerst aan via https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/aanvraagformulier-zorgbehandelin...
 " 

Groet, Feina.