Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Worden zorgkosten in verband met mijn zwangerschap in Amerika vergoed?

Bezoeker

Hallo iedereen.

Ik ben er twee weken geleden achter gekomen dat ik zwanger ben (yay!)

Nu ben ik erg aan het nadenken en opzoeken hoe ik het moet gaan doen.

Mijn verloofde, en uiteraard ook vader van de baby, woont in Amerika, en ik ben daar ook regelmatig te vinden.

Maar: ik woon zelf nog in Nederland. We willen binnenkort trouwen, maar hebben daar een speciaal fiancee visa voor nodig, wat nog wel een tijd kan gaan duren, dus tot die tijd kan ik geen Amerikaanse verzekering krijgen, omdat ik geen officiële inwoner ben. Het zou kunnen zijn, en dat hopen we, dat we getrouwd zijn voor de bevalling.

Nu moet ik dus gaan kijken hoe ik het ga doen. En dan wat betreft de verzekeringen. Worden de afspraken met de verloskundige, de echo's, en de bevalling vergoed in Amerika? Ik heb nu een Basis Zeker verzekering met Aanvullend 3sterren. 

Ik zou het graag nu allemaal uit willen zoeken aangezien ik nog een kleine maand heb om mijn verzekering aan te passen voor het nieuwe jaar.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groet,

Chantal

Worden zorgkosten in verband met mijn zwangerschap in Amerika vergoed?

16 ANTWOORDEN

Re: Worden zorgkosten in verband met mijn zwangerschap in Amerika vergoed?

Webcare
Webcare

Hoi Chantal, welkom en natuurlijk gefeliciteerd! Wat een mooi nieuws en spannende plannen :-) 
Als je van plan bent naar een verloskundige te gaan en te bevallen in Amerika, raad ik je aan dat van te voren aan te vragen bij ons. Dat kan via dit formulier. Je krijgt dan binnen 5 dagen bericht over de vergoeding en wat je eventueel zelf moet betalen.
Met de verzekering die je nu hebt ben je goed verzekerd voor zorgkosten omtrent je zwangerschap. Het is niet nodig dat aan te passen als het alleen om de zorg rondom je zwangerschap gaat. Kijk hier voor meer informatie en klik op Zwanger, baby en kind.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Hallo Kim,

Bedankt voor je bericht. En bedankt voor de felicitaties.

Ik begrijp hieruit dat ik een verwijzing van mijn huisarts moet hebben om vergoeding van deze zorg in het buitenland te kunnen krijgen? Deze moet ik dan eerst aanvragen. Ik ga deze week naar de huisarts voor de eerste afspraak, dus hopelijk gaat alles goed. Aangezien ik volgende week alweer naar Amerika vertrek voor drie maanden, wil ik namelijk wel dat de vergoedingen duidelijk voor me zijn in verband met testen en echo's etc in die drie maanden.

En wanneer ik alle gegevens instuur, krijg ik dan alleen informatie, of is het dan ook werkelijk in behandeling?

De vraag over de vergoedingen is erg belangrijk aangezien ik weet dat de kosten van een bevalling in Amerika $10.000 tot $15.000(!!!!!!) kunnen kosten, en een keizersnede zelfs tot $20.000. Hele andere bedragen dan in Nederland dus. En ik ga er daarom vanuit dat ik (waarschijnlijk) niet alles vergoed krijg... De kosten van testen en echo's weet ik niet, maar die zullen dan uiteraard ook een stuk duurder zijn dan in Nederland.

En inderdaad, ik had al op de site van zilveren kruis gekeken bij 'Zwanger, baby en kind', maar kan daar niks vinden over buitenlandse bevalling.

Groet, Chantal

Webcare
Webcare

Goedemiddag @MiszChantal
Je hebt inderdaad een verwijzing nodig als je vooraf wilt weten waar je qua vergoeding aan toe bent. Die kan je aan de huisarts vragen. Je hebt officieel geen toestemming nodig, maar omdat de vergoeding lager kan zijn dan de daadwerkelijke kosten, is het voor jou fijn om het toch aan te vragen. Je krijgt dan namelijk bericht hoeveel wij precies vergoeden, vandaar. Mocht je nog vragen hebben dan kan je ook bellen naar de klantenservice. Zij verbinden je dan door naar de afdeling buitenland. Zij kunnen je hier meer over vertellen. 
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Chantal, ik denk dat het antwoord van Zilveren Kruis niet klopt. In de polisvoorwaarden van de aanvullende verzekering staat duidelijk dat de aanvulling alleen in werking treedt als de zorg in het buitenland niet was te voorzien. Een bevalling wel wat anders dan een geplande operatie, maar ........? 

Verder vergoedt de Nederlandse basisverzekering voor zorg in het buitenland hetzelfde bedrag als de kosten in NL zouden zijn geweest. Het totale traject kost in NL ongeveer €1500. (1000-2000). Ik maak me sterk dat ZK je een hoger bedrag zal garanderen. 

Een test, bijvoorbeeld de combinatietest of de Nipt test, wordt in NL ook niet vergoed, dus dat krijg je in ieder geval niet! 

Wat je in ieder geval moet doen is dit: je verzekering omzetten naar een restitutiepolis. 

Groet, Feina.

Moderator

@Feina en @MiszChantal, ook bij een bevalling in het buitenland wordt er onderscheid gemaakt in spoedeisende en niet spoedeisende zorg. Als richtlijn houden we hiervoor aan: 

- Spoedeisend
een bevalling die spontaan inzet voor week 34 van de zwangerschap en je niet van plan bent om in het buitenland te bevallen. De terugreisdatum moest voor week 36 (vliegreis) of week 37 (ander vervoer) liggen.

- Niet- spoedeisend
Als je vertrekt vanaf 6 weken vóór de uitgerekende bevallingsdatum (week 34 of later van de zwangerschap) en niet van plan bent om voor de 36e week (vliegreis) of 37e week (ander vervoer) terug te keren, kun je verwachten dat de bevalling in het buitenland zal plaatsvinden.

Ik begrijp uit jouw verhaal @MiszChantal dat je naar Amerika gaat en uiteraard heb je daar de zorg nodig die je ook in Nederland nodig hebt. Zoals een echo en de bevalling daar. In dat geval hebben we het niet over spoedeisende zorg. 

Bij niet-spoedeisende zorg raden wij altijd aan de zorg vooraf bij ons aan te vragen zodat je weet waar je aan toe bent. Wat @Feina zegt klopt. De Nederlandse basisverzekering vergoed zorg in het buitenland zoals deze kosten in Nederland vergoed zouden worden. Dit kan in jouw geval @MiszChantal betekenen dat er best een flink bedrag voor jouw eigen rekening kan komen. 

Omdat wij geen afspraken hebben met zorgverleners in Amerika krijg je met een Basis Zeker basisverzekering 75% vergoed van het gemiddeld door ons gecontracteerd tarief in Nederland. Bij de Basis Exclusief die @Feina aangeeft is dit 100% van het marktconform tarief. 

Misschien goed om inderdaad het advies van @Kim te volgen en te bellen zodat mijn collega's je kunnen doorverbinden met de afdeling buitenland! Als je toch nog vragen hebt, laat het gerust weten.

Bezoeker

Bedankt voor de berichten.

Ik ben van de week voor het eerst naar de verloskundige geweest en hiervan hem ik een uitgeprint exemplaar gekregen van dat ik er geweest ben, met de informatie wat uit de onderzoeken is gebleken. Is dit genoeg om als verwijzing te zien? Of moet ik echt een document aanvragen waarin vermeld staat dat het overgedragen wordt aan het buitenland?

En als ik deze zorg aanvraag via het online formulier, kan ik dan nog wel de zorg in Nederland verwachten? Ik moet namelijk na drie maanden weer terug naar Nederland, wat betekend dat ik de 20 weken echo in Nederland ga krijgen. Daarnaast ligt het ook aan de planning, en de visums die ik wel of niet krijg, of ik in het buitenland ga bevallen. De kans bestaat namelijk nog steeds dat ik gewoon in Nederland beval.

Deze kosten worden dan alsnog vergoed neem ik aan? Ondanks dat ik zorg aanvraag voor het buitenland?

Groet,

Chantal

Moderator

Alles goed gegaan bij de verloskundige Chantal? 

Met alle terechte vragen en informatie die je nu hebt zou ik je eigenlijk willen adviseren om de online aanvraag, waar @Kim het al eerder over had, in te vullen. Ik heb de aanvraag even voor je bekeken en hier kun je gemakkelijk een bijlage bijvoegen en ook een toelichting geven op jouw situatie. De afdeling die de aanvragen behandelen hebben heel veel informatie over tarieven, wat je vergoed krijgt, wanneer je iets vergoed krijgt etc. specifiek in jouw situatie.

Het is geen probleem wanneer je de behandeling aanvraagt en onverwachts toch in Nederland bent. Je hebt gewoon recht op de zorg in Nederland. 

Wil je eerst wat informatie over de tarieven in het buitenland etc? Je kunt ook altijd mailen naar ccb.machtigingen@achmea.nl

Bezoeker

Hallo Michelle,

Alles is goed gegaan hoor. Alleen maar goed nieuws.

Ja ik heb via ccb.machtigingen@achmea.nl inderdaad al informatie ontvangen. Aan de telefoon vertelden ze dat ik op die manier ook informatie kon krijgen.

Hier staan inderdaad de maximum bedragen in die ik terug kan verwachten. Is het zo dat ik deze zelfde informatie ook krijg via het online aanvraagformulier?

Ik neem aan dat als ik dit aanvraagformulier invul en opstuur, dit gelijk in behandeling wordt gezet? Of moet ik daar eerst nog andere dingen voor doen? Ik wil dit graag weten aangezien ik volgende week het land alweer verlaat.

Groet,

Chantal

Moderator

Ik weet niet welke informatie je nu al hebt ontvangen? Weet je met deze informatie hoeveel je voor welke behandeling vergoed krijgt? Of is het vooral algemene informatie? 

De aanvraag wordt inderdaad direct in behandeling genomen. Houdt wel rekening met ongeveer 10 werkdagen voordat je reactie krijgt. Het aanvragen van de behandeling is overigens niet verplicht maar geeft jou een indicatie wat en hoeveel je vergoed krijgt. Dus als dit nog niet helemaal helder is, is het goed om de aanvraag te doen of via ccb.machtigingen@achmea.nl de informatie op te vragen.

Bezoeker

Hoi Michelle,

Er staat informatie in, maar ook hoeveel ik vergoed krijg uit basisverzekering en aanvullende verzekering, en ook hoeveel ik vergoed krijg na de bevalling, en voor de kraamzorg.

Dan moet ik hem vandaag maar opsturen denk ik. Ik ga vrijdag al op reis en ben dan drie maanden in Amerika. Uiteraard zal ik dan daar ook naar de verloskundige moeten voor checks.

Ik hoop echt dat de informatie die ik mee heb gekregen van de verloskundige genoeg is om dit aan te vragen.

Groet,

Chantal

Webcare

Hoi @MiszChantal Goed dat je het formulier snel instuurt naar ons. Mijn collega's van de afdeling buitenland gaan ermee aan de slag en houden je op de hoogte. Ik wens je een onbezorgde zwangerschap! En een hele goede reis.Zwangerschap.png

Bezoeker

Bedankt Pauline!

Het formulier is opgestuurd! (iets later dan gepland door de drukte van het inpakken Smiley Knipoog)

Ik wacht het af.

Groet,

Chantal

Fanatiekeling
Maar in een ander topic, over " working holiday visum en nieuw zeeland" werd gezegd dat bij langer verblijf in het buitenland ook medisch noodzakelijke zorg als " spoedzorg" werd gezien. Hoe zit dat nu ? Over welke polisvoorwaarde van de basisverzekering spreken we dan exact? ps ik heb het antwoord gevonden: de medische zorg moet ook niet-te-voorzien zijn. Daardoor valt zwangerschaps-zorg, die dus duidelijk wel medisch noodzakelijk is, toch niet onder onder de zorg die 100% vergoed wordt.
Groet, Feina.

Moderator

@Feina Je verwijst naar het topicwaar iemand langere tijd in Nieuw Zeeland gaat verblijven. Ook hier wordt uitleg gegeven over het verschil tussen wel en niet spoedeisende zorg. 

In deze situatie gaat het specifiek over de zorgkosten in verband met zwangerschap. Van een echo tot aan de bevalling zelf. Daar zit nogal wat verschil tussen. Bijvoorbeeld een standaard echo, die wel te voorzien is. Maar een bevalling niet. Michelle heeft eerder in dit topic uitleg gegeven waar het verschil dan zit tussen spoedeisende en niet spoedeisende zorg. Specifiek voor deze situatie (een bevalling en andere zwangerschapszorg). Deze regels zijn dus ook van toepassing als het gaat over het bepalen van de vergoeding. Omdat er zeker situaties tussen zitten waar er geen sprake is van spoedeisende zorg heeft MiszChantal ook een aanvraag gedaan. Zodat ze zeker weet wat ze wel en niet als vergoeding krijgt. 

Goed dat je het formulier hebt opgestuurd @MiszChantal. Ik kan me voorstellen dat het inderdaad erg druk is met al het inpakwerk! De kans is groot dat je nog in het vliegtuig zit, maar heb je een goede reis gehad? 

Fanatiekeling

Maar ik bedoel nu juist dit: als uitgelegd wordt dat met " spoedzorg alle zorg wordt bedoeld die niet kan wachten tot terugkeer in NL " ( dit is de tekst die in het topic over NZ werd gebruikt) , dan zou alle zwangerschapszorg tot spoedzorg gerekend moeten worden. Want die zorg kan niet wachten.

onlogisch is het wel. Want een zwangerschap is natuurlijk niet hetzelfde als " planbare zorg in het buitenland". Maar de zorgverzekerasr mag voor de aanvullende verzekeringen zelf de voorwaarden opstellen. En daar staat duidelijk bij dat de zorg onverwacht moet zijn. Toch blijf ik dit 'n twijfelgeval vinden. Het is mogelijk dat andere zorgverzekeraars dit anders beoordelen. Polisvoorwaarde tekst aanvullende verzekering:

"10.1 Spoedeisende zorg in het buitenland Wij vergoeden de kosten van medisch noodzakelijke zorg tijdens vakantie-, studie- of zakenverblijf in een ander land dan uw woonland. Het moet gaan om zorg die bij vertrek naar het buitenland niet was te voorzien". ( in dit geval wordt tot KOSTPRIJS aangevuld). 

Ik zou het als zorgverzekeraar niet op mijn geweten willen hebben dat de zwangerschap onvoldoende begeleid wordt vanwege een geldkwestie. Chantal is jullie verzekerde en het is belangrijk dat ze 'n gezond kind op de wereld zet.

Groet, Feina.

Moderator

Volgens mij is het verhaal voor TS duidelijk. De zorg m.b.t. de zwangerschap zoals een echo is planbare zorg en geen spoedeisende zorg.

Waar nu volgens mij de verwarring zit is de omschrijving van spoedeisende zorg. In de voorwaarden wordt spoedeisende zorg als volgt omschreven: "Van spoedeisende zorg is sprake als de beoordeling of behandeling van klachten niet langer dan enkele uren tot een dag kan wachten om gezondheidsschade of zelfs overlijden te voorkomen."

Bij de vergoeding voor spoedeisende zorg staat: 'Het moet gaan om zorg die bij vertrek naar het buitenland niet was te voorzien'  Beide klopt. Spoedeisende zorg betekent zorg waarbij de beoordeling of behandeling niet lang kan wachten. Als voorwaarden voor de vergoeding wordt omschreven dat de zorg niet bij vertrek al te voorzien was.