Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Worden tandartskosten in het buitenland vergoed?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Hallo,
mijn vader heeft 5 jaar geleden kronen/bruggen laten zetten voor zijn hele gebit in Turkije. Dit is naar mijn weten niet vergoed, reden hiervoor weet ik niet.
Nu moet hij terug naar trukije omdat paar van zijn kronen eruit zijn gevallen.
Kan hij deze kosten dit keer wel vergoed krijgen en wat moet hij hiervoor doen? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik weet niet of de aanvullende tandverzekering zal uitkeren voor een behandeling in Turkije. Ik vermoed van wel. 

Als het klopt dat een aanvullende verzekering ook de facturen van buitenlandse zorgverleners vergoedt, dan heeft hij dus wel een aanvullende tandverzekering nodig. Die vergoeden maximale bedragen, zoals ?250, ?500 etc. 

Maar ik ben dus niet zeker of de aanvullende tandverzekering ook de rekeningen van buitenlandse zorgverleners vergoedt. Vaak wordt in de polisvoorwaarden gesproken over " UPT-codes". Dit zijn typische nederlandse behandelcodes met maximale prijzen. 

Bewerkt 
Fanatiekeling

Aanvulling: klik hier voor de polisvoorwaarden. Op p. 65 staan de voorwaarden voor de tandartsverzekering. 

Op p. 39 staan de algemene voorwaarden van de aanvullende verzekeringen. Daar is ook een artikel " buitenland" . Even verderop wordt ook naar de algemene voorwaarden artikel 15 op p. 39 verwezen. Ik kan daar echter niets relevants ontdekken, omdat die voorwaarde eigenlijk bedoeld is voor de basisverzekering. 

2.2 Vergoeding zorg bij verblijf in het buitenland
Voor vergoeding van zorg die u ontvangt in het buitenland, gelden bepaalde voorwaarden en uitsluitingen. U vindt deze in de artikelen onder de Vergoedingen Beter Af Plus Polis. Daarnaast moet de plaatselijke overheid de buitenlandse zorgverlener of zorginstelling erkend hebben.

Conclusie: ik raad aan om alleen af te gaan op een schriftelijk ( en duidelijk) antwoord van Zilveren Kruis, want er kunnen nog wel wat haken en ogen aanzitten. Als uw vader zich nog aanvullend wil verzekeren, kan dat alleen voor een tandartspolis twee sterren( maximaal ?500), omdat bij de hogere polissen acceptatiecriteria gelden. Dit moet u voor 1 februari doorgeven. 

Bewerkt 
Webcare

Hoi gs1,

De tandarts is een van de weinige vormen van zorg die helemaal contractvrij is. Dat wil zeggen: tandartszorg wordt vergoed, ongeacht waar het plaatsvindt.

Voorwaarde is wel dat wij ten eerste een nota in het engels krijgen die wij kunnen lezen (dus geen armeens, chinees, turks, cyrillisch), en ten tweede dat de ingrepen die op de nota staan te rijmen zijn met de ingrepen die in nederland worden toegepast, aangezien er duidelijk omlijnde richtlijnen zijn van de NZa wat er door tandartsen uitgevoerd mag worden en wat daarvoor de maximale tarieven zijn.

Kan je daarmee verder, gs1?

Groetjes,
Jeroen

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.