Woon in Belgie met uitkering uit NL. Zoek hulp in BE (uitbehandeld in NL). Vergoedingen?

Nieuwkomer

Ik ben een Nederlandse vrouw (31) met een (ziekte)uitkering uit Nederland en woon in Belgie. Ben dus verplicht basis verzekerd in Nederland (Zilveren Kruis, automatisch wordt de premie van mijn uitkering ingehouden) en in Belgie (CM). Duur grapje btw...

Ik ben al bij verschillende psychologen en psychiaters geweest in Nederland in de afgelopen jaren. Mijn Belgische huisarts gaf mij t advies om naar een multidisciplinair team te gaan, die ook mijn verschillende fysieken problemen meenemen in de behandelingen. In Belgie wordt psychologische hulp niet vergoed, dus ik ben eerst in NL gaan zoeken. Rekening houdend met de afstand, kwam ik in Weert terecht maar toen ik vervolgens belde, gaven zij aan, geen clienten aan te nemen vanuit t buitenland (Nederlander of niet). Terug naar mijn Belgische huisarts en zij gaf aan dat in Belgie er niet veel mogelijkheden zijn maar dat ik oa bij een therapiecentrum niet ver van waar ik woon terecht kon. Toen ik navraag ging doen over de vergoedingen, gaf CM aan dat ze niks vergoeden. Dus nu is mijn vraag:

Kan ik in Belgie psychotherapie volgen en vergoeding verhalen bij Zilveren Kruis? En hoe zit dat met Osteopathie? En moet ik dan eerst (neem ik aan) mijn eigen risico betalen voordat ik uberhaupt in aanmerking kom voor vergoedingen?

Ik had online gezocht naar antwoorden, maar vind 3 basisverzekeringen... Welke heb ik dan? 

Alvast bedankt!

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Woon in Belgie met uitkering uit NL. Zoek hulp in BE (uitbehandeld in NL). Vergoedingen?

1 ANTWOORD

Re: Woon in Belgie met uitkering uit NL. Zoek hulp in BE (uitbehandeld in NL). Vergoedingen?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Hanneke, dat is nogal een kastje naar de muur situatie waar je in zit! Goed dat je in ieder geval een plek hebt gevonden in België die jou kan helpen. 

Het is financieel niet wenselijk om dubbel verzekerd te zijn. Daarnaast zijn er ook regels voor uitkeringsgerechtigden die in het buitenland wonen mbt de zorgverzekering. Ontvang je alleen een uitkering en geen loon uit Nederland, dan heb je geen recht op de zorgverzekering en zou je polis bij ons gestopt moeten worden. Heb je voor jouw situatie een check gedaan bij de SVB? Die kan op basis van jouw situatie nagaan of je alsnog een verzekeringsplicht in Nederland hebt. Als je verzekeringsplicht hier ligt zou je geen premie moeten betalen voor je verzekering in België omdat je dan op last van Nederland in België bent verzekerd. 

Mocht het voor jou nog van belang zijn ga ik graag in op de vraag over de vergoeding. je vroeg allereerst naar het type basisverzekering. We hebben inderdaad 3 opties. Op je polisblad vind je terug welke basisverzekering je hebt. Heb je deze van ons ontvangen?