Wonen en werken in het buitenland

Bewerkt 
Bezoeker

Goedemiddag,

Ik woon in het buitenland maar werk in Nederland. Hierdoor ben ik wettelijk verplicht verzekerd te zijn bij een nederlandse zorgverzekeraar. Nu zou ik graag willen weten wat ik vergoed krijg tijdens mijn zwangerschap, bevalling en kraamperiode. Daar ik niet kan gaan naar een zorginstelling waarmee achmea afspraken heeft gemaakt vraag ik mij af of het niet ontzettend nadelig voor mij is om verplicht in Nederland verzekerd te blijven.

Mvg Mayo

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Wonen en werken in het buitenland

OPGELOST
35 ANTWOORDEN

Re: Wonen en werken in het buitenland

Bewerkt 
Fanatiekeling

Wellicht is het nadelig, maar het is wel de wet. Zie: [url=]http://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/buitenland/werken+in+nederland.[/url]

De vraag is of u aan de grens woont? Ook heeft u recht op zorg in het woonland. Lees de informatie op de website goed door. Als u nog vragen heeft over uw situatie, dan horen de vragen eigenlijk daar thuis. Zorginstituut Nederland is de nieuwe naam voor een organisatie die onder andere het oude CVZ omvat. Het CVZ was verantwoordelijk voor informatie over buitenlandsituaties en ook voor het innen van premies van mensen die in het buitenland wonen, bijv. pensionados in Spanje. Zij zijn in feite de uitvoerder van het vroegere Ziekenfonds.

PS voor programmeurs van het Zilveren Kruis: potloodje werkt! Smiley Vrolijk

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hallo Mayooo, wanneer jij in het buitenland woonachtig bent ontvang je van ons een S1 formulier (voorheen E106). Met dit formulier kan je je aanmelden bij de instantie in het buitenland (in België is dit de mutualiteit, in Duitsland de krankenkasse). Op deze manier kan je dan zorg gebruiken in het buitenland, zoals je daar verzekerd zou zijn (op kosten van Nederland). Uiteraard mag je in Nederland gewoon van onze zorg gebruik maken, mocht je dicht bij de grens wonen. Voor meer informatie: werken vanuit het buitenland

@ Elze, bedankt voor jouw toevoegingen en top dat het potloodje werkt!

Ik verplaats dit topic naar het forum buitenland.

Bewerkt 
Fanatiekeling

De link naar " werken vanuit het buitenland" geeft foutmelding.

PS ontvangt een verzekerde dit formulier automatisch of moet dit worden aangevraagd?

Verder nog een vraag. Jeppe beschrijft "kan je dan zorg gebruiken in het buitenland, zoals je daar verzekerd zou zijn ". Nu wil ik even het naadje van de kous weten. Als dit geval over België zou gaan, waar remgelden gebruikelijk zijn, moet verzekerde dan zelf deze remgelden betalen?

Bewerkt 
Bezoeker

Beste Jeppe,

Hartelijk dank voor je antwoord (en ook voor de jouwe Elze). Heb ik dan ook recht op zorg die hier niet vergoed wordt naar bijvoorbeeld wel door mijn aanvullende verzekering?
Hier heb nog wat vragen misschien kunnen jullie mij daar ook bij helpen.

Ik heb een eerste bloedonderzoek gekregen ivm mijn zwangerschap. Wordt deze vergoed?
Ik ben door de huisarts doorverwezen naar de gynaecoloog omdat we in nederland ook bij de gynaecoloog liepen ivm kinderwens van 2 jaar en laparoscopie. We zouden net beginnen aan iui toen we moesten verhuizen. Dit zouden we dan hier op Curacao laten doen en toen ben ik alsnog spontaan zwanger geworden. Wordt dit eerste bezoek aan de gynaecoloog vergoed?

Alvast bedankt,

Mayooo

Bewerkt 
Moderator

Hi Mayoo & Elze

@Mayoo, allereerst nog van harte gefeliciteerd met jouw zwangerschap! Wat moet het bijzonder zijn om toch ineens 'spontaan' zwanger te zijn.

Als ik je verhaal goed begrijp, woon je op dit moment in Curacao maar werkt je voor een Nederlandse werkgever. De vragen die je stelt hebben betrekking op de zorgkosten in verband met jouw zwangerschap die je in Curacao maakt of hebt gemaakt? Ik zou je heel graag precies uitleggen wat de vergoedingen zijn en hoe je hier aanspraak op kan maken. Ik wil daarvoor graag wel de hele situatie helder hebben zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Is er een mogelijkheid dat we even telefonisch contact met elkaar kunnen opnemen? Je bent sowieso van harte welkom om ons te bellen maar als je wilt dat ik je even bel, stuur mij even een prive berichtje!

Ik hoor graag van je!

@Elze, Hier vindt je een uitgebreide uitleg over de zorg in het buitenland en ook hoe de berekeningen gemaakt worden.

Ik hoor het graag als er vragen zijn! 

Bewerkt 
Fanatiekeling

@Michelle:"@Elze, Hier vindt je een uitgebreide uitleg over de zorg in het buitenland en ook hoe de berekeningen gemaakt worden.".

Ik begrijp helemaal niets van de informatie over zorg in het buitenland. Heeft dit betrekking op het geval Curacao? En wat wordt bedoeld met " hoe de berekeningen gemaakt worden?". Slaat dat op mijn vraag naar de remgelden in Belgie? Moeten die betaald worden? Ik begrijp de informatie niet.

Bewerkt 
Moderator

Hi Elze,

In de situatie van Mayoo heb ik haar geadviseerd contact op te nemen zodat we dit voor haar kunnen uitzoeken. Ik kan de situatie lastig beoordelen omdat behandelingen in het buitenland aangevraagd moeten worden.

De link die ik mee stuurden geeft uitleg over Niet-spoedeisende zorg in het buitenland. Wanneer je op de website kiest voor de link 'Medische hulp in het buitenland' vind je alle informatie over behandelingen in het buitenland en hoe een de vergoeding berekend is. (de link die je opent is een brochure). Op pagina 8 vind je een voorbeeld van een berekening.

Hoor graag van je als je nog vragen hebt.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Maar voor een verzekerde die in het buitenland woont, gelden toch hele andere regels?

Welke zijn dat en waar is dit na te lezen?

Bewerkt 

Dat klopt Elze, voor EU/EER en verdragslanden gelden andere regels. In mijn eerste post verwees ik daar ook naar. Het blijkt dus dat deze mevrouw niet in een dergelijk verdragsland woont en dus is de vergoeding hetzelfde als onze reguliere buitenland vergoeding. Alle EU/EER en verdragslanden zijn te vinden op de pagina van Zorginstituut Nederland (voorheen CVZ)

Bewerkt 
Fanatiekeling

Beste Mayoo,
Op de website van het Zorginstituut Nederland ( webpagina: http://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/buitenland/werken+in+nederland) is te lezen wat je moet doen als je in een "niet-verdragsland" woont. ( gezinsleden ter plaatse aanmelden voor een zorgverzekering)
Misschien kan Zilveren Kruis dit nog nader toelichten? En misschien is het mogelijk het gemarkeerde antwoord aan te passen door te beschrijven dat het 106 formulier alleen voor verdragslanden geldt, waarbij dan gelijk wordt opgemerkt dat de Antillen niet tot de verdragslanden behoren.
Welke stappen moet u nemen?
In alle gevallen:
Sluit een zorgverzekering af bij een Nederlandse zorgverzekeraar voor uzelf.
Controleer of u in een verdragsland woont.
Kies uw specifieke situatie
Woont u niet in een verdragsland? Sluit dan zelf een ziektekostenverzekering voor uw gezin af in het land waar u woont. @Elze: PS dit geldt dus alleen voor de gezinsleden, niet voor de verdragsgrechtigde zelf?
Woont u in een verdragsland? Vraag een formulier 106 aan bij uw zorgverzekeraar en lever dit in bij een ziektekostenverzekeraar in het land waar u woont. Deze beslist wie van uw gezinsleden worden meeverzekerd. Op basis van dit formulier hebben u en uw gezin recht op de wettelijk verzekerde medische zorg van het land waar u woont.

PS ik vind dit erg ingewikkeld. Volgens mij raak ik in verwarring door het woord " verdragsgerchtigde". Mayoo is volgens mij verdragsgrechtigde, maar zij woont niet in een verdragsland. Dat zjn twee hele verschillende begrippen dus.
De verdragslanden zijn dus: alle EU/EER landen, plus enkele landen rond de Middellandse zee( zoals Marokko, Turkije) en Australie.

Bewerkt 

Elze, ik zie dat je toelichting vraagt maar die eigenlijk zelf al geeft. Ik laat aan Mayooo of we nog een en ander moeten verduidelijken, ze heeft al even niet meer gereageerd. Ik begrijp dat je het belangrijk vind om zo volledig mogelijke informatie te geven, maar ik vind het ook belangrijk dat het voor Mayooo allemaal helder is en dat ze de ruimte voelt om aanvullende vragen te stellen. Nu gaan we heel erg de diepte in op informatie die jij essentieel vindt, maar wellicht de klant zelf niet.

Bewerkt 
Bezoeker

Beste Allemaal.,
Na mijn laatste reactie duurde het weer even voordat iemand reageerde. Dus ik keek niet zo actief meer de laatste dagen. Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie. Ik zal zeker contact opnemen met Michelle.
Wat ik alleen zo lastig vind is dat ik verplicht verzekerd moet zijn in Nederland maar nu gelden er wel allerlei andere regels voor mij en zal ik blijkbaar minder vergoed kunnen krijgen omdat ik in het buitenland woon (maar ik mag me niet in het buitenland verzekeren).

Bewerkt 
Fanatiekeling

@mayoo schreef: "maar ik mag me niet in het buitenland verzekeren".
Ik vermoed dat dit niet klopt. Je MOET een nederlandse zorgverzekering hebben, maar MAG misschien ook een buitenlandse ziektekostenverzekering nemen.
En misschien betaal je minder voor de zorgverzekering? ( misschien geldt het zgn. woonlandbeginsel?).
Ik weet er ook niet veel van, en mij is onduidelijk of je de informatie van de Nederlandse zorgverzekeraar moet krijgen of van de Zorginstituut Nederland ( voorheen CVZ) of van je werkgever? Maar ik verwacht van de zorgverzekeraar wel dat ze complete informatie verstrekken en je naar de juiste instantie doorverwijzen. Voor mij is het plaatje nog steeds niet duidelijk: waar heeft Mayoo precies recht op? Op zichzelf is dit een algemene vraag, aangezien Mayoo niet de enige zal zijn in een dergelijke situatie. Dus het lijkt me toch handig als de vraag hier beantwoord wordt.

Bewerkt 
Fanatiekeling

De brochure " medische zorg in het buitenland " is volgens mij niet van toepassing op medische zorg in niet-verdragslanden? Ik vind dat dit dan in de titel van de brochure zou moeten staan.
Voorlopig trek ik de conclusie dat Mayoo , indien ze de gewone Beter Af polis heeft, te maken heeft met een procentuele vergoeding in het buitenland. Als zij de Beter Af Restitutievariant zou hebben, dan wordt wel 100% van het Nederlandse tarief vergoed.
Mijn conclusie is dat zij aan het eind van het jaar haar zorgverzekering moet heroverwegen, als zij op Curacao blijft wonen en in Nederland blijft werken. Zij zou volgens mij in ieder geval moeten overstappen op de restitutievariant. Is Zilveren Kruis dit met mij eens? En ik heb nog een vraag: is verhuizing naar het buitenland misschien ook een reden om de zorgverzekering aan te passen?

Bewerkt 

De SVB gaat over de verzekeringsplicht in Nederland. Daar kun je eventueel je verzekeringsplicht/recht laten toetsen Mayooo.

@Elze, ik snap dat je veel vragen hebt. Het is ook goed om in het algemeen informatie te verstrekken. Veel informatie is al op het forum terug te vinden en ook op de website staat veel. Voor specifieke situaties blijft het gewoon uitvragen. Werken met Nederlands inkomen en wonen in een niet-verdragsland is echt een uitzonderingssituatie. We kunnen niet al onze informatie gaan aanpassen op uitzonderingssituaties, dan krijg je heel erg onoverzichtelijke informatie en dergelijke toevoegingen gaan eerder leiden tot vragen dan tot duidelijkheid. Je bent vrij om een nieuw topic te openen om een algemene situatie schets op te stellen, in dit topic houden we het even specifiek op de situatie van Mayooo.

Ik wil eerst even weten welke zorg Mayooo gebruikt en welke polis zij heeft voordat ik advies ga uitbrengen over haar polis. In mijn eerste post heb ik een aanname gedaan en informatie gegeven over verdragslanden wat ervoor heeft gezorgd dat er toch wat verwarring is gekomen. Uiteraard laat ik even aan Mayooo waar ze dergelijke persoonlijke informatie wil bespreken. Ik kan me voorstellen dat je dit niet openbaar op een forum gooit. Wij zijn als moderators ook bereikbaar via privé bericht (maximaal 650 tekens per bericht).

Bewerkt 
Fanatiekeling
Werken met Nederlands inkomen en wonen in een niet-verdragsland is echt een uitzonderingssituatie

Ik ken meer mensen die op de Antillen wonen ( St Maarten) en voor de Nederlandse overheid werken. Dus het komt vaker voor. Kan het zijn dat de Antillen een uitzonderingspositie innemen? Of is het per eiland verschillend?
En iemand die bijv. In Saoedie Arabie gaat werken voor een NL bedrijf? Dit komt vaak voor.

PS Ik vind het niet handig om een apart onderwerp te maken. Maar als jullie kunnen splitsen dan is dat OK.

In mijn eerste post heb ik een aanname gedaan en informatie gegeven over verdragslanden

ik vind dat deze aanname erbij vermeld had moeten worden en er is toen geen info over verdragslanden gegeven.

Bewerkt 
Moderator

Volgens mij lopen er nu 2 vragen door elkaar. Deze wil ik graag uit elkaar halen.
De vraag van Mayo: ik werk in Nederland, woon niet in een verdragsland en ben zwanger. Wat wordt er vergoed? In dit geval is het belangrijk om de zorg vooraf bij ons aan te vragen. Wij informeren je dan over de vergoeding van die zorg. Wij beoordelen dit per behandeling. De algemene regel is daarbij: wordt deze zorg in Nederland uit de basisverzekering vergoed en wat wordt daarvoor in Nederland betaald? Ik hoop dat deze algemene regel ook voor Elze voldoende is. Er zijn geen uitzonderingen voor bijv. de Antillen.
@Mayo, ik begrijp dat de situatie voor jou onduidelijk is en dat je je afvraagt of het voor jou niet erg nadelig is. Het kan dat het in dit geval nadeliger is om op Curacao te wonen dan om in Nederland te wonen. De overheid bepaalt echter wanneer je in Nederland verzekerd moet zijn. Wij kunnen dat niet voor je veranderen. Heb je al contact gehad met een van mijn collega's?
De tweede vraag: ik werk in Nederland, woon in een verdragsland en ben zwanger. Wat wordt er vergoed? Hiervoor geldt dat je je met het bewijs van je Nederlandse verzekering bij de buitenlandse (bijv. Belgische of Duitse) verzekeraar kan melden. Je krijgt dan de zorg via de buitenlandse verzekeraar volgens de regels die in dat buitenland gelden voor hun inwoners.
@Elze als je ook vragen hebt over andere zorg dan zwangerschap in het buitenland, laten we daarvoor dan een apart topic starten. Zo houden we het gesprek overzichtelijk.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

De vergoeding van zorg in het buitenland, in een niet-verdragsland, staat gewoon in de polisvoorwaarden. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen zwangerschap en andere soorten zorg. Daarbij valt op dat een LAGERE maximale vergoeding gegeven wordt, omdat er natuurlijk geen gecontracteerde zorgverleners zijn. NB bij ander zorgverzekeraars wordt zorg in het woonland, bovendien niet-verdragsland- beschouwd als niet-vermijdbare zorg, dus zorg die toch 100% vergoed moet worden, omdat er namelijk geen andere keus is.
Ik wil graag weten of dit klopt.

De polisvoorwaarde uit de Beter Af polis:
"15.2 Vergoeding van zorg in land dat geen verdragsland, EU- of EER-staat is
Gebruikt u zorg in een land dat geen verdragsland, EU- of EER- staat is? Dan heeft u recht op vergoeding van de kosten van zorg van een niet door ons gecontracteerde zorgverlener of zorginstelling volgens de ‘Aanspraken en vergoedingen Beter Af Polis’ tot maximaal:
a de lagere vergoeding als deze bij een aanspraak in de Beter Af Polis wordt genoemd;
b het (maximum)tarief dat op dat moment is vastgesteld op basis van de Wet marktverordening gezondheidszorg (Wmg);
c het in Nederland geldende marktconforme bedrag. Dit geldt als er geen (maximum)tarief bestaat dat op basis van de Wmg is vastgesteld.
De vergoeding wordt verminderd met de eventuele eigen bijdrage die u verschuldigd bent."
PS: Vragenstelster behoeft toch niet elke zorgvraag eerst aan jullie voor te leggen? Immers iemand woont permanent in het buitenland en wil weten hoe de algemene vergoeding in elkaar zit. Ook potentiele verzekerden moeten weten waar ze aan toe zijn.

Bewerkt 

Elze, zoals je weet zijn alle verzekeraars verplicht dezelfde dekking te bieden binnen de basisverzekering. Dus het werkt niet ander bij andere zorgverzekeraars. Ze kunnen wel aanvullende verzekeringen anders inrichten.

We adviseren de verzekerde iedere zorgvraag voor te leggen,om inzicht te krijgen in de vergoeding die daarvoor staat. Overigens adviseren wij iedere verzekerde bij iedere zorgvraag vooraf na te gaan wat de vergoeding is, om verrassingen te voorkomen.