Wonen buitenland werken in Nederland

Nieuwkomer

Per 1 maart a.s. gaan mijn vrouw en in wonen in Portugal. Ik blijf werken als zelfstandige voor mijn eigen bv in Nederland. Mijn BV blijft Nederlands en ik draag ook btw in Nederland af. Kunnen mijn vrouw en ik verzekerd bij u blijven na 1 maart a.s.?

• Buitenland

Wonen buitenland werken in Nederland

2 ANTWOORDEN

Re: Wonen buitenland werken in Nederland

Moderator

Hoi Hans, 

Spannend hoor, verhuizen naar een ander land! 

Goed dat je de vraag stelt over de verzekering, zodat je weet waar je aan toe bent. Vast een hoop dingen om te regelen bij een verhuizing als deze.

Ik heb mijn collega van de afdeling buitenland gevraagd om een antwoord te geven op je vraag. Een reactie volgt in dit topic.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Wonen buitenland werken in Nederland

Expert

Beste Hans,

Dat klinkt fantastisch om te verhuizen naar Portugal!

Jij houdt recht op de Nederlandse zorgverzekering, omdat jij blijft werken in Nederland.

Ik begrijp dat je vrouw niet in Nederland blijft werken. Zij moet dan helaas haar zorgverzekering stoppen de dag na emigratie. Het stoppen van haar zorgverzekering kan zij doen via deze link.

Je kunt hier voor je vrouw bij ons een S1-/E 106-formulier aanvragen. Wij hebben hiervoor wel jullie Portugese woonadres nodig. Met dit formulier kun je je vrouw aanmelden bij het Portugese ziekenfonds en voorkom je dat jij dubbel premie moet betalen. Meer informatie vind je in de folder van Zorginstituut Nederland.

Ik adviseer je ook bij de Sociale Verzekeringsbank jouw recht vast te laten leggen met een Wlz-besluit. Meer informatie vind je hier. Stuur dit besluit alsjeblieft naar ons via contact@zilverenkruis.nl.

Alvast heel veel geluk voor jullie in Portugal en veel succes met de voorbereidingen!

Team Buitenland