Wil jij thuis je vaccinaties krijgen wanneer je op vakantie gaat?

Expert

Op vakantie ziek worden? Dat kun je soms voorkomen met een vaccinatie. In onze aanvullende verzekeringen zit vaak een vergoeding hiervoor. Met mijn collega’s ben ik aan het kijken naar deze vergoeding. We onderzoeken onder andere of het een goed idee is om deze vaccinaties thuis te laten geven in plaats van bij de zorgaanbieder. Dat zou betekenen dat je alleen een volledige vergoeding krijgt als deze zorgaanbieder bij jou thuis komt. Ga je naar een andere zorgaanbieder, dan krijg je een maximaal bedrag vergoed.

Nu zijn we benieuwd: vind jij het een goed idee om je vaccinaties thuis te krijgen of wil je hiervoor liever naar een zorgaanbieder?

Wil jij thuis je vaccinaties krijgen wanneer je op vakantie gaat?

30 ANTWOORDEN 30

Re: Wil jij thuis je vaccinaties krijgen wanneer je op vakantie gaat?

Starter
Wij krijgen deze al thuis via CZ. Niet echt vernieuwend dus.

Voorbijganger

We hebben 2x de thuisvaccinatie gehad. Zijn daar zeer tevreden over.

Verwijderde account
Niet van toepassing

Vaccinatie hoeft voor mij niet persé thuis te gebeuren, woon op loopafstand van de GGD Zaanstreek Waterland.

Bezoeker
Wij zijn zeer tevreden over Thuisvaccinatie.nl, deze worden tot nu toe volledig vergoed in ons zorgverzekeringspakket. Ik wil vrij zijn in mijn keuze voor zorgaanbieder dus wat mij betreft geen verandering van voorwaarden.

Geregelde bezoeker

Ik vind het eerlijk gezegd nogal stuitend dat mensen die ver weg op vakantie gaan, een vergoeding krijgen voor vaccinaties. Ziektekostenverzekering is er toch voor bedoeld om je te verzekeren tegen (onvoorziene) ziektekosten?  Ik ben van mening dat mensen die zo ver weg op vakantie gaan, die paar luxe prikjes zelf ook wel wel kunnen betalen. En dan ook nog vragen wat men ervan vindt om de vaccinaties THUIS te geven....?!

Dus ze vliegen wel naar naar één of ander apenland, maar ze kunnen niet even zelf een prikje halen (en betalen) De mensen die echt een ziektekostenvergoeding nodig zijn, moeten zich soms naar een hulpverlener (laten) slepen, of gaan niet eens op vakantie omdat daar geen geld voor is. 

Sorry, dit kan echt niet door de beugel, te zot voor woorden!!

Wel ben ik benieuwd wat jullie gedachten hierachter is, dus laat het ons vooral weten!

Voorbijganger
Wat mij betreft is het niet nodig om thuis vaccinaties te krijgen. GGD is in de regel voor het gros van de mensen goed te bereiken dus die moeite moet wel genomen kunnen worden.

Geregelde bezoeker

Als iemand een verre reis wil maken dan kan die persoon ook wel een stukje naar een GGD reizen lijkt me. Beetje overdreven om dat thuis te doen.

Besteed dat geld maar aan thuiszorg o.i.d. 

Highlighted

Bekend gezicht

Wat een enorme giller en tegelijkertijd geeft dit hier een zeer ontevreden gevoel.

Wij zijn beide cronisch ziek , en als een van ons naar het ziekenhuis moet , moet je je maar zien te redden, een ziekenvervoer taxi is aan regels gebonden , waar niet aan te tornen valt.

ZK is lang genoeg tolerant geweest.

De een zegt komt voor elkaar , en als je belt voor de afspraak , mooi noppes....

Maar we gaan lekker op vakantie ( ik kan me de tijd niet meer heugen , dat wij met vakantie konden ) , en we komen de prik ineens thuis brengen ..

Zilveren Kruis , 1 april is al geweest hoor !

Je mag rustig dood vallen , want je hebt geen vervoer, maar u gaat met vakantie ? Nou , dan komen we die prik toch even brengen .....Nederland zorgland , ga je schamen !  

Voorbijganger

Als je naar het buitenland kunt, dan kan ook wel zelf naar een zorgaanbieder voor je injecties. Door zelf te reizen bespaar je kosten voor de verzekeraar.

Als je je injecties thuis wilt, dan moeten de extra kosten middels een eigen bijdrage rechtstreeks aan de zorgaanbieder vergoed worden.

Geregelde bezoeker

Allereerst wil ik voor ik een vaccinatie krijg eerst voorlichting krijgen over:

werkingen

bijwerkingen

inhoud van de vaccinatie

samenstelling hulpstoffen

Ook extreme reacties zouden helder op tafel moeten komen, deze ervaringen worden nogal eens weggemoffeld.

Er zijn groepen die buitengewoon reageren op niet natuurlijke stoffen in en op hun lichaam. Vervuilde vaccins komen meer voor dan je denkt. Ik ben voor geen enkele plicht op dit gebied, zolang hier geen betere normen voor bestaan.

Voorbijganger

Wij wonen in de buurt van de GGZ. Ik geef de voorkeur aan het vaccineren daar, want dan kan je nog de nodige vragen stellen en dan beslissen.

Nieuwkomer

Als je met garantie gaat is er geld genoeg om je bij de GGD te laten vaccineren

Bezoeker

De vacinaties zijn een prefentie voor ziektekosten die later wel onder de zorgverzekering vallen en ik vindt dat ter voorkoming van die hogere kosten deze dus altijd ook volledig voor vergoeding in aanmerking horen te komen.

Omdat het halen van de vacinaties soms heel lastig is, is een keuze mogelijkheid dat ze thuis gegeven kunnen worden een goede oplossing.

Voorbijganger

Ik ben in het verleden veelvuldig met vakantie geweest naar bestemmingen in bijvoorbeeld Azië. De vaccinaties haalde ik bij de GGD en deze moesten ook door mijzelf worden betaald. Ik vind dat een zorgverzekeraar kosten moet vergoeden met betrekking tot ziekten. Vaccinaties vallen daar niet onder. 

Verzekerden die naar het buitenland reizen moeten zich bewust zijn van gezondheidsrisico's. Misschien dat het vergoeden van reizigersvaccinaties kunnen worden ondergebracht in een reis- en ongevallenverzekering. Laten we de zorg proberen betaalbaar te houden en geen onnodig beroep op deze verzekering doen.

Nieuwkomer
Ik zou me graag bij de huisarts in laten enten. Dat is vertrouwd. Vooral als je niet bepaald dol bent op prikken.

Gast

Ik vind dat als je slecht ter been bent om naar je eigen huisarts te gaan voor een onderzoek, injectie of wat dan ook een goed idee om voor deze mensen huisbezoek te realiseren. Het is iets anders als je op vakantie gaat en ben ik het met de meeste hier over eens. 'Als je op vakantie kan, kan je ook naar je huisarts'. De kosten, die hiervoor begroot worden, kunnen zeker beter worden besteed aan huisbezoeken, zoals ik boven heb beschreven.

Expert

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zie dat de reacties uiteenlopen: van wat een fijne service tot dit hoeft van mij echt niet. Ik begrijp goed wanneer je zegt dat vaccineren bij je thuis duurder is dan bij de aanbieder. Maar juist door onze inkoopafspraken met aanbieders, willen we dit voorkomen. Want ook ik wil geen premieverhoging!

Wat ik ook opvallend vind is de reactie dat je geen zin hebt om de hele dag te wachten totdat de aanbieder bij je thuis komt met de prikken. Hier had ik niet aan gedacht, omdat ik weet dat ze een afspraak met je maken. Waardoor je precies weet wanneer ze komen. Mochten we gaan kiezen voor vaccinaties bij je thuis, dan weet ik nu dat we dit misverstand uit de wereld te halen hebben.

Op dit moment weet ik nog niet wat we gaan doen: gaan we deze zorg wel of niet bij je thuis brengen. En komt deze zorg alleen bij je thuis of kan je ook naar een zorgaanbieder toe? Jullie reacties geven me wel aan dat beide gewenst is. Dit neem ik zeker mee bij onze afwegingen. Als ik later meer weet, dan zijn jullie de eerste die ik het laat weten, ok?

Bekend gezicht

Volgens mij is het merendeel tegen en een enkeling zou dit fijn vinden....

Maar we gaan verder met uitwerken , waar die enkeling geen zin in heeft , wachten totdat ......

Het is echt om te huilen.....

Bezoeker

De gezondheidscentra die ik ken geven geen vacinaties, je moet dan naar de GGD en deze zitten voor veel mensen ver weg. Thuisvacinatie is dan een goede oplossing en andere verzekeraars vergoeden het wel en meestal zijn de kosten gelijk.