Werken in Nieuw Zeeland op working holiday visa

Bewerkt 
Voorbijganger

Goedemorgen,

Ik ben op 19 September aangekomen in Nieuw Zeeland op een working holiday visa van een jaar. Ik begreep van de zilveren kruis website dat als ik langer dan 3 maanden in het buitenland werk, ik mijn zorgverzekering niet mag behouden. Nu vroeg ik me af of ik dus wel nog tot 19 December verzekerd ben, maar daarna niet meer? Of dat ik niet meer verzekerd ben vanaf het moment dat ik in Nieuw Zeeland aankwam op 19 September? Ik heb me er stom genoeg niet in verdiept voordat ik vertrok.

Ook begreep ik dat je je eerst bij de gemeente uit moet schrijven voordat je je bij de zorgverzekering uit kan schrijven? Maar ik hoef me pas als ik langer dan 8 maanden in het buitenland ben uit te schrijven bij de gemeente, dus hoe werkt dat? Momenteel sta ik nog ingeschreven aangezien ik in Maart of April weer terug naar Nederland kom voor een paar weken en me dus dan kan uitschrijven bij de gemeente. 

Aangezien mijn partner Kiwi is en hier woont en werkt, kan het zijn dat ik langer dan een jaar in Nieuw Zeeland verblijf. Mocht ik mijn Nederlandse zorgverzekering opzeggen en vervolgens sneller dan verwacht naar Nederland terug komen om welke reden dan ook, moet ik dan met terugwerkende kracht alsnog mijn zorgverzekerings premie betalen voor de maanden dat ik in het buitenland verbleef en krijg ik een boete? 

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Sara

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Werken in Nieuw Zeeland op working holiday visa

12 ANTWOORDEN

Re: Werken in Nieuw Zeeland op working holiday visa

Moderator

Hoi Sara,

Je bent dus alweer een aantal weekjes in Nieuw Zeeland? Gaaf hoor! Bevalt het tot nu toe?

Ik lees best wat vragen in je berichtje. Ik denk dat het allerbelangrijkste om te weten is: Met een working holiday visa in Nieuw Zeeland ben je verplicht je zorgverzekering in Nederland aan te houden. Deze vervalt dus niet na 3 maanden. De inschrijving bij de Gemeentelijke Basis Administratie is hierbij niet van belang. Wanneer jij je dus in maart/april van de gemeente moet uitschrijving betekent dit dat je gewoon verzekerd blijft zolang je je working holiday visa hebt. 

Wanneer je langer dan een jaar in Nieuw Zeeland blijft hangt het verzekeren in Nederland eigenlijk af van je Working Holiday Visa. Ik heb begrepen dat het mogelijk is deze tot 24 maanden te verlengen. Of deze verlengd wordt voor jou is afhankelijk van een aantal voorwaarden. Welke voorwaarden dit zijn weet ik niet. Misschien goed om contact op te nemen met de ambassade of de immigratie dienst? 

Ik hoop dat je met informatie verder kunt. Als je toch nog vragen hebt, laat je het mij weten?

Vergoedingen zorg in Nieuw Zeeland

Voorbijganger

Goedemorgen,

Ik zit momenteel met een working holiday visum in Nieuw Zeeland en werk full time. Ik heb een basisverzekering van TakeCareNow met een aanvullende verzekering (take2) en een aanvullende tandartsverzekering (tand500).

Ik heb van u een tijd geleden begrepen dat ik verplicht ben mijn Nederlandse zorgverzekering aan te houden, maar ik vraag me af wat er precies vergoed wordt in het buitenland? Ik kon op de website niet meer vinden dan spoedeisende hulp en niet spoedeisende hulp, maar niet gespecificeerd wat dan precies wordt vergoed. Heeft het zin een extra zorgverzekering (via OOM verzekeringen bijvoorbeeld) aan te vragen welke de extra medische kosten zou dekken of is dat dubbel op?

Het gaat me voornamelijk om:
- spoedeisende hulp (wat volgende jullie website 100% wordt vergoed)
- niet spoedeisende hulp:
* doktersbezoeken (kost hier $150 om een dokter te zien als je niet een local bent)
* anticonceptie
* medicijnen in het algemeen
* tandarts bezoek
* fysiotherapie 

Bij voorbaat heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Sara 

Re: Vergoedingen zorg in Nieuw Zeeland

Bewerkt 
Moderator

Hoi Sara,

Wat leuk dat je de community weer hebt gevonden voor je vraag. Hoe bevalt het tot nu toe in Nieuw Zeeland? Goed dat je nog even terug komt op je vraag als er dingen nog onduidelijk zijn. 

Ik snap dat spoedeisende zorg en niet- spoedeisende zorg in het buitenland verwarrend klinkt. Met spoedeisende zorg bedoelen we: Alle zorg die niet kan wachten totdat je weer in Nederland bent. Omdat jij een langere tijd in het buitenland bent kan ik mij voorstellen dat je helaas soms zorg nodig hebt. Twijfel je of je een arts moet bezoeken? Je kunt dan altijd contact opnemen met de Vakantiedokter. Wanneer het niet kan wachten totdat je in Nederland valt dit onder spoedeisende zorg. Het is daarbij altijd goed om contact op te nemen met Eurocross alarmcentrale.

De kosten van spoedeisende behandelingen worden vergoed zoals deze ook in Nederland worden vergoed. Het is goed om te weten dat kosten zoals fysiotherapie, tandarts kosten en anti conceptie die je benoemd vanuit je aanvullende en aanvullende tandartsverzekering komen. Net zoals in NederlandSmiley Vrolijk

Als je toch nog aanvullende vragen hebt, laat je het weten?

Voorbijganger

Hi Michelle,

Dankjewel voor je antwoord. Het bevalt hier goed! 

Om er zeker van te zijn dat ik je antwoord juist heb begrepen: spoedeisende en niet spoedeisende hulp worden beide vergoed binnen mijn verzekering (maar waarschijnlijk niet geheel, afhangend van hoe dat in de polis voorwaarden staat neem ik aan? D.w.z. sommige dingen worden 75% vergoed, andere 100%).

Als ik binnen mijn Nederlandse aanvullende verzekering verzekerd ben voor tandartskosten, anticonceptie en fysiotherapie, dan wordt, als ik kosten aan een van deze posten heb hier in Nieuw Zeeland, vergoed volgens dezelfde regels als in Nederland. Bijv. anticonceptie wordt volledig vergoed als ik het declareer in Nederland, dus dan wordt het ook volledig vergoed als ik het hier haal? Of hangt het af van het merk? 

Het is inderdaad nogal ingewikkeld allemaal. Laatste vraag: raad je aan aanvullend te verzekeren via een extra reisvezekering die ook dekt voor medische kosten in het buitenland? Aangezien de medische kosten volgens de basis en aanvullende verzekering worden gedekt tegen Nederlandse kostprijs. 

Dank!

Gr, Sara

Moderator
Moderator

@Saraem wij vergoeden spoedeisende zorg 100%. Voor niet-spoedeisende zorg is het afhankelijk van de behandeling. Het is goed om dan vooraf contact met ons op te nemen. 

Tandartskosten

Wij vergoeden tandartskosten in het buitenland op dezelfde manier als in Nederland. Aan de hand van de omschrijving bepaalt onze afdeling buitenland de juiste Nederlandse code. Het is daarom van belang dat de nota voldoende gespecificeerd is. Wij vergoeden per nota onderdeel dan 100% of 75% tot het bedrag van € 500,- is bereikt. 

Anticonceptiva

Wij vergoeden deze kosten helaas niet in het buitenland. Dit komt omdat wij dit alleen vergoeden als je anticonceptiva haalt bij een gecontracteerde apotheek. De enige optie is dit door iemand in Nederland te laten halen en op te laten sturen. De vraag is dan alleen of het versturen duurder is dan de anticonceptiva in Nieuw Zeeland kopen. 

Fysiotherapie

Wij vergoeden max. 12 behandelingen p.p. per kalenderjaar. Wij vergoeden maximaal 75% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief in Nederland. Je kunt de tarieven hier vinden

Je bent voor spoedeisende zorg nu al volledig verzekerd via jouw aanvullende verzekering. De module 'medische kosten' bij een reisverzekering is vaak hetzelfde als de dekking die je nu al hebt.  

Wil je laten weten of dit je meer duidelijkheid geeft?  

Bewerkt 
Fanatiekeling

Saraem schreef:.....Raad je aan aanvullend te verzekeren via een extra reisverzekering die ook dekt voor medische kosten in het buitenland? Aangezien de medische kosten volgens de basis en aanvullende verzekering worden gedekt tegen Nederlandse kostprijs. 

Een reisverzekering dekt een belangrijk onderdeel van je reis dat nog niet genoemd is: opsporings en reddingskosten en repatriëringskosten. Volgens mij wordt dit allebei niet gedekt door de zorgverzekering. Latere toevoeging: dit is niet helemaal juist. Zie reactie verderop.

Medische kosten hoef je niet meer extra te verzekeren. In de polisvoorwaarden van de aanvullende verzekering staat dat , mits spoedeisend (er is reeds uitgelegd wat " spoedeisend" in deze situatie inhoudt), aanvulling tot KOSTPRIJS plaatsvindt. Dus bedoeld wordt niet de Nederlandse kostprijs, maar de Buitenlandse kostprijs. Bijvoorbeeld als een blindedarm operatie in Nederland €2500 zou kosten en in NZ wordt €4000 gerekend, dan betaalt ZK de volledige rekening. 

Dit is dus op basis van jouw aanvullende verzekering. Zie polisvoorwaarden artikel 7.1 op pagina 48( dit is het gedeelte van de aanvullende verzekeringen) :"t@ke 2 bij een verblijf in het buitenland van maximaal 365 dagen aanvulling tot kostprijs". Let op de voorwaarde " maximaal 365 dagen". Dat is belangrijk!

Klik op de link voor de polisvoorwaarden: https://www.zilverenkruis.nl/SiteCollectionDocuments/Consumenten/Agis-TakeCareNow/Agis-2016/TakeCare...

Groet, Feina.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Jan schreef:

Fysiotherapie

Wij vergoeden max. 12 behandelingen p.p. per kalenderjaar. Wij vergoeden maximaal 75% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief in Nederland. Je kunt de tarieven hier vinden 

G

Het type basisverzekering dat je hebt maakt een groot verschil in de vergoeding. Een restitutieverzekering vergoedt €31,25 per zitting, maar de polis die jij hebt vergoedt slechts €18,75. Het is de moeite waard om jouw verzekering vóór 31 december om te zetten naar de restitutie variant. Die is wat duurder, maar dat levert dus ook véél meer op! De restitutiepolis heet " Exclusief". De aanvullende verzekeringen die daarbij horen zijn ook weer anders maar vanaf de eenvoudigste geldt ook dat " spoedeisende zorg" tot kostprijs vergoed wordt.

De een-ster kost €6,55 en de twee-sterren €14,95 ( tot 29 jaar). 

Groet, Feina.

Moderator

@Saraem Ik lees dat @Feina je nog een aantal tips heeft gegeven. Fijn dat er zo wordt meegedacht! 

Kies je er voor om iets aan te passen? Bekijk dan eens de premie berekentool op onze website. Zo krijg je de juiste premie te zien, passende bij jouw situatie. 

Bewerkt 
Fanatiekeling

Feina schreef:

Een reisverzekering dekt een belangrijk onderdeel van je reis dat nog niet genoemd is: opsporings en reddingskosten en repatriëringskosten. Volgens mij wordt dit allebei niet gedekt door de zorgverzekering. 

Correctie: de aanvullende verzekeringen van zilveren kruis en take care now vergoeden WEL repatrieringskosten

Buitenland Artikel 5 Vervoer verzekerde en vervoer stoffelijk overschot naar Nederland (repatriëring) Wij vergoeden de kosten van: a medisch noodzakelijk ziekenvervoer per ambulance of per vliegtuig vanuit een instelling in het buitenland naar een zorginstelling in Nederland; b vervoer van het stoffelijk overschot van de plaats van overlijden naar de woonplaats in Nederland. Voorwaarden voor vergoeding 1 Het ziekenvervoer moet voortvloeien uit spoedeisende zorg in het buitenland. 2 Eurocross Assistance moet vooraf toestemming hebben gegeven. t@ke 1 100% t@ke 2 100% t@ke 3  100%

Groet, Feina.

Nieuwkomer

Goedemiddag, 

Zijn de antwoorden in dit topic nog actueel? Ik ben erg benieuwd aangezien ik mij binnenkort in dezelfde situatie bevind. 

Groet, 

Rosalie 

Webcare
Webcare

Hoi Rosalie, wat leuk dat jij ook op reis gaat!
De informatie in dit topic geldt nog steeds. Als je andere vragen hebt dan kan je die hier ook stellen.
Veel succes met de voorbereidingen en natuurlijk veel plezier!
Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Moderator

Beste lezers in dit topic, er is op dit moment veel onduidelijkheid over het behouden of beeindigen van je verzekering met een working holiday visa. Ik quote mijn collega uit een ander topic: "Op dit moment hanteren we het beleid afreizen met een Working Holiday Visa is per direct einde verzekering. Omdat er veel vragen over de juistheid van deze handelswijze worden gesteld hebben we de SVB gevraagd om een officieel statement. Zodra deze er is kom ik hier op terug in dit topic. Voorlopig adviseren wij een Wlz-controle aan te vragen bij de SVB via www.svb.nl/wlz, of de aanvraag telefonisch te doen via 020 656 48 48. Wij hanteren ten alle tijden het besluit van de SVB. " Het topic vind je hier.