Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Werken in Amerika als au pair

Voorbijganger

Per augustus of september vertrek ik voor een jaar naar Amerika op een J1 visum. Dit betekent dat ik daar een jaar als au pair zal verblijven. Aangezien de kosten voor zorg in Amerika heel hoog zijn vroeg ik me af of ik mijn zorgverzekering hierop moet aanpassen en of ik uberhaupt wel bij zilveren kruis kan blijven.

Aangezien je in principe je zorgverzekering voor 1 januari moet opzeggen vroeg ik me af, in het geval dat ik niet bij zilveren kruis blijven kan, of ik dan wel totdat ik weg ga verzekerd ben?

• Buitenland

Werken in Amerika als au pair

22 ANTWOORDEN

Re: Werken in Amerika als au pair

Moderator

Hoi Rachelle, wat een gave tijd ga je tegemoet het aankomende jaar! Goed dat je even checkt hoe het zit met je verzekering. De zorgkosten in Amerika zijn inderdaad hoger dan in Nederland en je komt niet graag voor verrassingen te staan. 

Wanneer je als Au pair een arbeidsovereenkomst aangaat en er dus een beloning is dan moet je je verzekeren in het land waar je naartoe gaat, in jouw geval Amerika of bijvoorbeeld een XHI polis  afsluiten. Is dat niet het geval dan kun je gewoon in Nederland verzekerd blijven. Meer informatie over de vergoeding van zorg in het buitenland vind je op onze website.

Kan je misschien toelichting geven op je situatie zometeen Rachelle? Wat wel goed is om te weten is dat in verband vertrek naar het buitenland je niet te maken heb met opzeggen per 1 januari. Je verzekering wordt dan beëindigd per de datum dat je geen recht meer hebt op de Nederlandse basisverzekering.

Ik hoor graag van je!

Fanatiekeling

Ik dacht dat jouw werkgever verantwoordelijk was voor je verzekering. Ik meen dat dit in NL het geval is. 

Ik zou dit eerst navragen voordat je een verzekering afsluit. 

Er bestaan ook andere verzekeringen voor dit soort situataties. OOM VERZEKERINGEN,  en AON. Het kan zijn dat het bij hen alleen om stage of " working holidays" gaat, maar je kunt allicht eens kijken op de websites. Dan weet je ook wat meer over de prijzen. 

Groet, Feina.

Voorbijganger

Iemand van de organisatie waarmee ik naar Amerika ga vertelde mij, dat aangezien ik me niet uitschrijf bij de gemeente waar ik op dit moment woon, ik verplicht ben een nederlandse zorgverzekering te houden. Dus in principe gewoon bij het zilveren kruis. Via hen kan ik dan aanvullend een uitgebreide reisverzekering krijgen die dekt voor de zorgkosten in amerika.

Klopt het dat ik dan gewoon mijn eigen zorgverzekering kan houden dit hele jaar? En zou ik dan mijn aanvullende pakketten stop kunnen zetten op het moment dat ik vertrek zodat ik als ik in amerika ben niet betaal voor iets waar ik toch niks aan heb daar?

Webcare

Hoi @rachelle Goed dat je kritische vragen stelt voordat je vertrekt.

Check goed of de reisverzekering die je afsluit de zorgkosten afdekt in Amerika.

Je bent met de basisverzekering verzekerd voor maximaal de Nederlandse prijs voor spoedeisende zorg.

Heb je de informatie gelezen die mijn collega Michelle je stuurde? Zij gaat in op de vragen die je stelde over je verzekeringsrecht.

De informatie die je kreeg van je instantie vind ik niet helemaal volledig. Ik mis hierin de criteria over de arbeidsovereenkomst. Zoals Michelle uitlegde is het niet vanzelfsprekend dat je jouw recht houdt op de basisverzekering.

Is vooraf niet duidelijk is of het verblijf langer duurt dan 12 maanden, dan moet er contact opgenomen worden met de SVB om te laten bepalen of er recht blijft bestaan op verzekering.

De SVB kan alleen als enige instantie per verzekerde definitief bepalen of er wel/geen verzekeringsplicht is.

Alvast heel veel plezier met de voorbereidingen, kun je zo verder denk je?

@Feina Dank voor je aanvulling.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

- Op independer vond ik nadere uitleg over het recht op de NL zorgverzekering: https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/buitenland/au-pair.aspx 

-op de website van Zorg Instituut Nederland , ZINL, staat ook veel informatie. Maar eigenlijk moet d zorgverzekeraar het je haarfijn uit de doeken kunnen doen. https://www.zorginstituutnederland.nl/verzekering/buitenland

- als je WEL recht behoud op de Nl zorgverzekering dan is het aanhouden van de aanvullende verzekering voor een paar tientjes in de maand ( let op : maximaal verblijf 365 dagen!) een goede
( relatief voordelige ) oplossing omdat de noodzakelijke zorgkosten dan tot KOSTPRIJS worden aangevuld.

Groet, Feina.

Fanatiekeling
"Kostprijs" betekent de prijs die in de VS gevraagd wordt.
Groet, Feina.

Fanatiekeling

De XHI polis, door Zilveren kruis aangeraden en samenwerkend met Zilveren Kruis, biedt geen verzekering in de VS of Canada in regio 3 op individuele basis!

Het klopt dat u niet kunt kiezen voor regio 3 bij een premieberekening
De reden is dat u geen individuele polis kunt afsluiten wanneer uw vestigingsland de Verenigde Staten of Canada is.

Kan ZK reageren? Ik vind dat deze klant Rachelle door de zorgverzekeraar niet goed wordt geholpen. Het blijft vaag en ze wordt dus zelfs met verkeerde informatie opgescheept! 

Groet, Feina.

Moderator

Hoi Feina en Rachelle,

Over de XHI heb je gelijk Feina. Mijn fout. Wanneer je als individu naar de Verenigde Staten gaat is een XHI geen optie. Sorry voor de verwarring @TS. Dit was mij helaas niet duidelijk aangegeven. Super dat jij zo scherp bent @Feina 

Voor de duidelijkheid hierbij even een korte samenvatting voor TS:

Wanneer je als au pair naar het buitenland vertrekt en er is sprake van een arbeidsovereenkomst (beloning) dan heb je als au pair geen recht meer op de Nederlandse basisverzekering. Is dit het geval @rachelle? Dan moet je jouw volledige verzekering bij ons beëindigen.

Is er geen sprake van een arbeidsovereenkomst? Dan moet je je Nederlandse zorgverzekering behouden. 

Omdat er onduidelijkheid is wil ik @rachelle adviseren contact op te nemen met de SVB. Zij kunnen op basis van jouw gegevens bepalen of jij recht hebt de zorgverzekering in Nederland of niet.

Verder zijn de toevoegingen van Feina erg waardevol met betrekking tot de aanvullende verzekering en het verzekeren tot aan de kostprijs. Dankjewel daarvoor. 

Voorbijganger

Ik word wel betaald om daar te werken, maar dit gaat via de amerikaanse regering. Het is een door hen vastgesteld bedrag dat (volgens mij) wordt uitbetaald door de organisatie waarmee ik naar Amerika ga.

De verzekering die ik via de organisatie kan afsluiten is een reisverzekering die sowieso dekt voor alle zorgkosten in Amerika. Het is een speciaal samengestelde reisverzekering voor au pairs van de organisatie Cultural Care.

Ik zal contact opnemen met de SVB om mijn geval dan te bespreken en of ik mijn nederlandse zorgverzekering nou wel of niet kan behouden, want dat is me nog steeds niet echt duidelijk.

Fanatiekeling

Bedankt voor de reactie.

Succes. Ik hoop dat de SVB jou wèl kan helpen. 

Ik vind het vreemd dat er niet meer parate kennis bestaat bij de zorgverzekeraar. 

Groet, Feina.

Moderator

Vervelend dat het nog niet echt duidelijk is Rachelle. Vooral omdat je van ons berichten hoort die niet helemaal in lijn zijn met wat jou vertelt is door de organisatie. 

De reden waarom ik je adviseer contact op te nemen met de SVB is omdat zij kunnen kijken naar jouw situatie en met name jouw belastingbetaling. Wanneer jij namelijk betaalt krijgt in Amerika en daar belasting betaalt heb je geen recht op de verzekering in Nederland. Wanneer dit echter anders geregeld is via de organisatie waar je het over hebt, bijvoorbeeld wel belasting betaling via Nederland, is ook je recht op de verzekering anders. 

Laat je ons nog even weten wat de SVB jou heeft aangegeven? 

Fanatiekeling

Als blijkt dat je de zorgverzekering mag behouden, dan kun je misschien gebruik maken van het E106 formulier. 

"ier E106/S1
Verklaring Nederlandse zorgverzekering
Met het 106 formulier kunt u bij een zorgverzekeraar in uw woonland verklaren dat u een Nederlandse zorgverzekering heeft. U heeft daarmee "

Sorry, dit klopt niet . Een E106 formulier schijnt alleen voor Verdragslanden te gelden , dus niet voor de VS. 

Groet, Feina.

Voorbijganger
Hallo!

Ik weet niet of jullie inmiddels al antwoord hebben. Ik ben in aug teruggekomen als au pair en kan wellicht verder helpen :-)
Ik heb veel problemen gehad met het opzeggen van mijn verzekering, maar in januari 2015 was het allemaal geregeld. Ik ben ingeschreven gebleven bij de gemeente, maar mijn zorgverzekering is voor een jaar stopgezet bij zilveren kruis. Dit is via de svb geregeld. Ik heb als verzekering een speciale au pair verzekering afgesloten bovenop de basisverzekering die vanuit mijn hostparents werd betaald (dit zijn ze verplicht in Amerika). Dit heb ik gedaan bij tasman en ik was volledig verzekerd hierdoor niet alleen voor ziektekosten maar ook voor een algemene reisverzekering.
Hoop dat je er iets aan hebt!

Fanatiekeling

Dit is zeker handige informatie. Natuurlijk is niet zeker of Rachelle onder dezelfde voorwaarden als au pair naar  de VS vertrekt. Zij schrijft o.a  dat ze door de Nederlandse organisatie betaald wordt. Het gevolg hiervan voor haar recht/plicht op verzekering in NL wordt door de SVB bepaald. 

Toch was ik altijd in de veronderstelling dat de zorgverzekeraar bepaalt of de verzekerde in de NL zorgverzekering mag/moet blijven, en dat alleen in moeilijke gevallen naar de SVB wordt verwezen. In dit geval verwees ZK eigenlijk direct al naar de SVB. 

Was dat bij jou ook het geval? 

En jij werd toch niet door de Nederlandse organisatie betaald, maar door het gastgezin? 

Groet, Feina.

Voorbijganger
Voor zover ik weet werken alle au pair organisaties hetzelfde. Ik ben met travel active gegaan en een vriendin met activity international en de betaling is hetzelfde bij alle organisaties. Er is vanuit de Amerikaanse regering een vast bedrag aan zakgeld vastgesteld die alle families verplicht zijn te betalen. Je wordt altijd door de familie zelf betaald, daar ben je namelijk in "dienst" ook al wordt dit niet zo gezien, maar wel als uitwisseling.
Voor mij was het veel gezeur, svb besloot eerst m'n verzekering niet stop te zetten, (ik zat al in Amerika dus mijn ouders hebben contact gehouden met ZK, etc) mijn vader heeft ZK gebeld en die hebben mijn verzekering alsnog stopgezet omdat ik langer dan een jaar geen gebruik van m'n verzekering zou maken. Daarna is hij ook nog in de telefoon geklommen met SVB omdat ik wel van aug tot jan mijn verzekering had betaald en recht zou hebben dit terug te krijgen (dit moest door svb worden uitgesproken) daar bleek dat ze een verkeerd bedrag hadden ingevuld dus had ik uiteindelijk toch recht op het terugkrijgen van mijn betaalde verzekeringen.
Veel gedoe, toch goedgekomen. Heb veel au pair vriendinnen en die konden allemaal hun verzekering ook gewoon stopzetten.

Fanatiekeling

Bedankt voor de informatie. 

Denk jij dat de grens voor wel/niet de NL zorgverzekering te maken heeft met de periode? Dus meer dan een jaar betekent dat de zorgverzekering niet behouden kan blijven?

Ik verbaas me hierover: " Heb veel au pair vriendinnen en die konden allemaal hun verzekering ook gewoon stopzetten.". Was dit volgens jou voordelig voor jou dan? Ik dacht dat het juist fijn zou zijn om de NL zorgverzekering te behouden, omdat de verzekering in de VS waarschijnlijk veel duurder is. 

Groet, Feina.

Voorbijganger
De grens ligt op een jaar, binnen een jaar moet je verzekerd blijven in Nederland. Als au pair gaan ze uit van 13 maanden (je mag nog een reismaand extra blijven).
De Amerikaanse zorgverzekering wordt betaald door het gastgezin waarin je terecht komt. Dit is voor zover ik weet een verplichting. Amerika heeft hele strakke regels voor au pairs en die gelden voor alle au pair organisaties. Ik had een aanvullende au pair reisverzekering van tasman (vooral voor eventuele sterfgevallen, etc) dit raden ze aan zodat je op en top verzekerd bent. Deze kost tussen de 500 en 600 euro, veel goedkoper dus als mijn Nederlandse verzekering aanhouden. Ik zou niemand aanraden een Nederlandse verzekering erbij te houden, want je kunt er in Amerika geen gebruik van maken dus je betaalt eigenlijk voor niets en dezelfde dag dat je terugkomt kan je Nederlandse verzekering weer ingaan.

Webcare

Hoi @cynniej Dank voor je tips. Wat een gedoe was dat inderdaad! SVB is de beste leidraad voor het bepalen voor verzekeringsrecht.  Zoals @Feinaal zegt, geven we deze informatie meteen door als we hier vragen over krijgen.  Voor jou ook toptips @rachelle! :-)

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Als het goed is verwijst de au pair organisatie je ook door. Ik kreeg in ieder geval van hen alle informatie die ik nodig had. Liep alleen even anders door het verkeerde bedrag. Bij m'n vriendinnen wees het ook allemaal voor zich en ging het wel in een keer goed.