Werken en wonen in het buitenland

Nieuwkomer

Wij wonen en werken sinds 4 maanden in buitenland! 31-1-2018 wordt als doorgaat ons huis verkocht. Dan houdt het voor ons op in Nederland. Kunnen wij nog verzekerd blijven tot 31-01-2018? Of moeten wij de verzekering per 31-12-2017 stopzetten?!

Werken en wonen in het buitenland

8 ANTWOORDEN

Re: Werken en wonen in het buitenland

Fanatiekeling

Heeft u al nagelezen hoe het zit met de zorgverzekering en verhuizen naar het buitenland? https://www.hetcak.nl/regelingen/financiele-informatie-verdragsgerechtigden

Groet, Feina.

Webcare

Wat een geregel voor je @Fred2, een definitieve verhuizing naar het buitenland heeft nogal wat voeten in aarde.

Als je gaat werken in het buitenland vervalt je recht op de zorgverzekering. Je moet je gaan verzekeren in het land waar je nu woont.

Je zegt je polis bij ons hier op. Volgens de voorwaarden moet na vertrek binnen 8 weken de verzekering opgezegd. Als er later wordt opgezegd stopt de verzekering ook later en wordt deze niet met terugwerkende kracht opgezegd. We stoppen de verzekering 1 dag nadat wij de opzegging ontvangen. 

Het is belangrijk dat wij je nieuwe woonadres of correspondentieadres weten. Dan kunnen wij je op de hoogte houden van je opzegging. En bijvoorbeeld van zorgkosten die nog afgerond moeten worden.

Binnen 10 werkdagen ontvang je een schriftelijke bevestiging van je opzegging. Je kunt Mijn Zilveren Kruis blijven inzien.

Ik wens je een fantastische tijd in het buitenland, bedankt voor je verzekerde tijd bij ons. Je privébericht  is welkom als je meer wilt weten, hoeft niet openbaar gedeeld Fred. Denk je ook aan het opzeggen van andere verzekeringen zoals reisverzekering?

Groet en best wishes,

Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Maar is er nu antwoord gegeven op de vraag of de verzekering nog tot 31 januari 2018 kan blijven bestaan?

Had de verzekering misschien zelfs al eerder beëindigd moeten worden?

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Feina, als je in het buitenland werkt betaal je in dat land loonbelasting. Dan kan je niet meer in Nederland verzekerd blijven.
Zoals Pauline aangeeft moet je de verzekering binnen 8 weken na vertrek opzeggen. Doe je dat na die termijn, dan stopt de verzekering een dag na je opzegging. Fred kan niet hier tot 31 januari verzekerd blijven omdat hij nu al in het buitenland werkt en woont.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Kim. Ik begrijp het nog niet. Jij zei "Doe je dat na die termijn, dan stopt de verzekering een dag na je opzegging. ". 

Mijn vraag is nu of je dan ook verzekerd bent geweest in die periode? In geval van de emigratie naar een niet-EEG land kan ik mij voorstellen dat het fijn is om de NL-verzekering langer te behouden.

Groet, Feina.

Webcare

Hi Feina,

Je bent dan inderdaad nog gewoon verzekerd in de periode dat de verzekering nog doorloopt. Als de verzekering niet binnen 8 weken word gestopt.

Geeft iemand pas na die 8 weken dat door stopt de verzekering per ontvangstdatum. Die persoon is dan verzekerd terwijl er dus geen recht was geweest.

Groeten,

Mouniim

Fanatiekeling

@Mouniim ik reageer op jouw tekst :"Je bent dan inderdaad nog gewoon verzekerd in de periode dat de verzekering nog doorloopt. Als de verzekering niet binnen 8 weken word gestopt.".

Begrijp ik het goed dat je tot 8 weken na einde van het wettelijk recht nog verzekerd kan zijn? En daaruit dus rechten kan ontlenen? 

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Feina,

Allereerst de beste wensen voor 2018!

Ze kunnen dan inderdaad dezelfde rechten ontlenen tot de datum van uitschrijving.

Groeten,

Mouniim