Wereldreis: hoe zit het met mijn zorgverzekering?

Nieuwkomer

Wij zijn van plan om binnenkort een wereldreis te gaan maken, en daarvoor gaan we ons uitschrijven bij de gemeente (gba). Hoe zit het met onze zorgverzekering. We gaan tijdens de reis niet werken en schrijven ons ook niet in, in een ander land?

Wereldreis: hoe zit het met mijn zorgverzekering?

4 ANTWOORDEN

Re: Wereldreis: hoe zit het met mijn zorgverzekering?

Fanatiekeling

Ik vind het vreemd dat het antwoord van Zilveren Kruis zo lang op zich laat wachten. U stelt een belangrijke vraag. 

Groet, Feina.

Webcare

Wat een heerlijk vooruitzicht heb je @SylviaAgnes!

Wanneer je bij de gemeente uitschreven wordt, is het mogelijk dat je het recht op de Nederlandse zorgverzekering verliest. 

Je kan dan via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een WLZ onderzoek aanvragen om je verzekeringsrecht/plicht te controleren.

Als je wel ingeschreven zou blijven bij de gemeente en je gaat niet werken in het buitenland, dan hou je wel het recht op je Nederlandse zorgverzekering.

Mocht je besluiten dit laatste te doen, kijk dan goed of je voldoende verzekerd bent in het buitenland, bijvoorbeeld met een aanvullende verzekering of reisverzekering. 

Hoop dat hiermee je vraag is beantwoord. Ik hoor het graag van je.

Ik wens ik je alvast een onvergetelijke en onbezorgde reis toe!

p.s. Sorry dat je even moest wachten op een antwoord van onze kant. Er was iets niet helemaal goed gegaan.

Groetjes,

Caroline

Ben je blij met het antwoord wat ik of een ander communitylid heeft gegeven? Accepteer deze dan als oplossing.

Fanatiekeling

@Caroline 

"Wanneer je bij de gemeente uitschreven wordt, is het mogelijk dat je het recht op de Nederlandse zorgverzekering verliest.

Je kan dan via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een WLZ onderzoek aanvragen om je verzekeringsrecht/plicht te controleren."

Extra toelichting: uitschrijving uit de GBA  impliceert niet dat je geen plicht meer hebt om je in Nederland in te verzekeren. Vandaar ook het onderzoek door de SVB. Uit het verhaal van @SylviaAgnes blijkt dat de bedoeling is om binnen een jaar terug te keren naar Nederland. Volgens mij blijft dan verzekeringsplicht bestaan.

@Caroline zegt " je kunt dan via ...... " . Ik denk dat je dat moet doen. Want anders heb je kans dat je zelf een buitenlandverzekering neemt en achteraf ook nog eens de Nederlandse zorgverzekering moet betalen met terugwerkende kracht. 

Ik ga ervan uit dat @SylviaAgnes juist graag de Nederlandse zorgverzekering wil behouden, maar soms is dat wel eens anders ( bijvoorbeeld bij Australie reizen, aangezien spoedeisende zorg in Australie als verdragsland vergoed wordt). 

@SylviaAgnes , als je de NL zorgverzekering behoudt, geldt deze in de hele wereld. De vergoeding is echter maximaal het Nederlandse tarief. Aangezien het Nederlandse tarief in sommige landen ( de VS in ieder geval) te weinig is, moet je de rest bijverzekeren. Ook in goedkopere landen kan soms het NL tarief te laag zijn. Ben je bij Zilveren Kruis verzekerd? Dan zit deze bijverzekering inbegrepen in de aanvullende verzekering. ( zie artikel 9 p. 46 polisvoorwaarden aanvullende verzekeringen) . Voorwaarde is wel dat je een ziekenhuisopname direct meldt bij Eurocross en dat de behandeling die je krijgt ook in NL vergoed zou zijn ( niet alle behandelingen worden in NL vergoed), en het moet absoluut spoedeisend zijn en niet voorzien. (Ook tandheelkundige noodgevallen worden niet vergoed ( aangezien die in NL ook niet onder de basisverzekering vallen))  In het geval dat je bijvoorbeeld zwanger bent, dan worden de medische kosten die hiermee in verband staan, niet aangevuld , aangezien dit wel te voorzien was. (Maar als je zwanger bent en je gaat een weekje naar New York, dan dekt de aanvullende verzekering wel, omdat problemen niet te voorzien waren.) Dit geldt alleen voor Zilveren Kruis, andere verzekeringen stellen vaak een maximale reisperiode van bv. 180 dagen, bij Zilveren Kruis geldt maximaal 365 dagen.  (de doorlopende reisverzekering heeft wel een maximale reisperiode van 180 dagen).

PS vergeet niet het onderdeel " opsporing en redding" te verzekeren. Dat is niet verzekerd  in de zorgverzekering. Daarvoor heeft u waarschijnlijk OOM verzekeringen nodig. Het nadeel is dat de medische kosten dan weer dubbel verzekerd zijn. https://www.oomverzekeringen.nl/verzekeringen-buitenland/oom-tijdelijk-in-het-buitenland-verzekering...  Om deze dubbele kosten te verlagen kunt u bij oom een eigen risico van €1000 nemen. Maar dan weet ik niet of ZK nog betaalt, aangezien u in feite dubbel verzekerd bent. 

@Caroline graag hulp bij uitleg dubbele verzekering medische kosten met eigen risico bij OOM.

Groet, Feina.

Community Manager

Bedankt voor je uitgebreide reactie @Feina. Ik wil geen antwoord geven op vragen die je (nog) niet gesteld hebt, @SylviaAgnes. Dus: heb jij naar aanleiding van het antwoord van Feina nog aanvullende vragen aan ons? Stel ze dan gerust dan kan ik een antwoord op maat geven.

Meer informatie over vergoedingen bij zorg in het buitenland, eigen risico en de reisverzekering staat ook in een antwoord van mij dit topic. Wellicht heb je daar ook wat aan?