Wereldreis & zorgverzekering

Nieuwkomer

Dag,

Na het lezen van diverse topics ben ik nog niet veel wijzer over de stappen die je moet ondernemen om de zorgverzekering tijdens het reizen goed te regelen. Graag ontvang ik antwoorden op de volgende vragen. 

Ik zal eerst mijn situatie kort uitleggen;

Mijn vriendin en ik gaan op reis, voor onbepaalde tijd. De reis duurt naar verwachting langer dan 24 maanden. 

Waarschijnlijk moeten wij ons uitschrijven bij de GBA als ' ingezetene ' . 

Het is mogelijk dat wij gedurende onze reis in een land als Australië of Nieuw Zeeland betaald werk gaan verrichten. 

Kunnen wij onze zorgverzekering behouden bij Zilveren Kruis en zo ja, moeten wij de polis dan aanpassen? 

Wij horen het graag. 

Wereldreis & zorgverzekering

2 ANTWOORDEN

Re: Wereldreis & zorgverzekering

Fanatiekeling

Volgens mij geldt hetgeen Zilveren Kruis op dit forum heeft gezegd in jullie geval: 

"Betreurenswaardig te vernemen dat er zoveel onduidelijkheid is. Wanneer iemand langer dan een jaar gaat reizen verwijzen wij altijd naar de SVB voor een WLZ-onderzoek. De uitslag van de SVB is leidend en volgen wij op.". (https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Buitenland/Zorgverzekering-bij-backpacken-in-het-buitenland-langer... )

Conclusie:  er moet een Uitspraak komen van de SVB. Dit duurt helaas vrij lang.

Groet, Feina.

Re: Wereldreis & zorgverzekering

Expert

Beste Leon,

Wat een heerlijk vooruitzicht om met je vriendin voor onbepaalde tijd te gaan reizen!

Het antwoord dat we je kunnen geven is inderdaad zoals Feina zegt afhankelijk van de uitspraak van de SVB. Deze volgen wij als Zilveren Kruis zijnde op. Het onderzoek neemt ongeveer 6 weken in beslag. De SVB is bereikbaar via 020 656 48 48, of www.svb.nl. 

In het geval van verzekeringsplicht adviseren wij een basis- en aanvullende verzekering af te sluiten. Deze zorgt voor dekking  tot kostprijs bij spoedeisende zorg in het buitenland.
Heb je geen aanvullende verzekering? Dan ben je verzekerd tot het Nederlands tarief. Een reisverzekering met medische module helpt dan om alsnog spoedeisende zorg te verzekeren tot kostprijs. Wanneer men langer dan een jaar in het buitenland reist vervalt de dekking van de aanvullende verzekering. Je bent dan weer tot maximaal het Nederlands tarief verzekerd. Informeer bij een reisverzekeraar naar de mogelijkheden voor dekking tot kostprijs.

Wanneer je gaat werken in Australië of Nieuw-Zeeland vervalt tijdelijk te verzekeringsplicht. Stop je verzekering dan tijdelijk en vraag hem weer aan zodra je gestopt bent met werken.

Ik hoop dat dit antwoord jullie iets op weg helpt.
Succes met alle voorbereidingen voor de reis!

afdeling buitenland