Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Wat gebeurt er met mijn verzekering bij lang verblijf in het buitenland?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Mijn zoon heeft een doorloppende reisverzekering bij jullie en nu las ikdat die maar180 dagen telt.... Hij is nu 7maanden in Australie en wil nog langer blijven hebben jullie ook een back packer verzekering.

Kruims

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Wat gebeurt er met mijn verzekering bij lang verblijf in het buitenland?

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Wat gebeurt er met mijn verzekering bij lang verblijf in het buitenland?

Bewerkt 
Webcare

Hallo Kruims,
Je zoon heeft dus een prima tijd in Australië! Goed dat je naar zijn verzekering kijkt.
Je hebt gelijk, onze doorlopende reisverzekering verzekert voor maximaal 180 dagen.
Bij ons moet dus deze polis worden stopgezet, hij heeft geen dekking in zijn situatie.

Een backpackersverzekering hebben wij niet, bij andere verzekeraars google ik o.a. deze site: http://backpackersverzekering.com/australian-backpackers/.

Het is belangrijk dat je zoon voldoende verzekerd is voor zijn ziektekosten.
Is hij aanvullend verzekerd?
Omdat het urgent is wil ik dit graag voor je nakijken.
Wil je mij een privébericht sturen? Dat doe je door op mijn naam te klikken.

Leuk dat je op het forum je vragen stelt, ook anderen die gaan backpacken hebben hier iets aan!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Medische kosten in het buitenland worden vergoed door de basisverzekering, echter alleen tot de prijs die het in NL gekost zou hebben. Daarom is een reisverzekering MET MODULE MEDISCHE kosten eigenlijk altijd aan te bevelen. Ook voor landen waar de gezondheidszorg in principe gemiddeld goedkoper is dan in NL. Want het kan zijn, dat juist die ene behandeling  duurder is dan in NL. Vooral bij langdurige opname valt de zorg vaak duurder uit dan in NL. 

Extra medische kosten in het buitenland, die niet door de basisverzekering gedekt worden, worden vaak wel door de Aanvullende verzekeringen van een zorgverzekeraar gedekt. Maar dat is per zorgverzekeraar verschillend. Dus als je een reisverzekering afsluit, moet je altijd letten op de module medische kosten. In het geval er al een aanvullende verzekering is, die medische kosten in het buitenland volledig dekt, is deze module niet nodig. 

In het geval van de zoon van Kruims, moet dus nagekeken worden of hij via een aanvullende verzekering al gedekt is voor het gedeelte medische kosten. Zo niet, dan zijn er twee opties: reisverzekering met medische module, of reisverzekering zonder medische module samen met een extra aanvullende verzekering. Maar de meeste zorgverzekeraars, inclusief ZK, staan het afsluiten van een AV tijdens de looptijd van het kalenderjaar, niet toe. 

Als de zoon van Kruims geen AV heeft, dan moet hij dus zo snel mogelijk een tijdelijke reisverzekering of backpackersverzekering afsluiten inclusief medische module? 

Bewerkt 
Moderator

@Elze, klopt! Had het zelf niet beter kunnen uitleggen.

Als het niet mogelijk is om tussentijds een aanvullende verzekering af te sluiten zoals je al zei. Dus het advies voor @kruims is inderdaad om te kijken naar een reisverzekering die langer dan 180 dagen dekking heeft met een medische module. Hierdoor zijn alle kosten hoger dan de kosten in Nederland ook gedekt. Dit uiteraard alleen wanneer hij geen aanvullende verzekering heeft. Heeft hij dit wel? Een reisverzekering kan dan handig zijn maar is voor de medische kosten niet nodig!

Voor de zoon van @Kruims, ik hoop dat hij heerlijk geniet van zijn reis. @Elze, bedankt voor je goede uitleg!

Bewerkt 
Fanatiekeling

"om te kijken naar een reisverzekering die langer dan 180 dagen dekt"......... 

Maar als kennelijke leek op verzekeringsgebied, dacht ik dat hij misschien alleen maar vanaf nu een verzekering hoefde te nemen. ? Die 180 zijn bij hem toch al voorbij (  7 maanden zijn 210 dagen) of werkt het zo niet? In dit geval dacht ik misschien wel, omdat de ingangsdatum na die 180 dagen ligt. 

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

De dekking vervalt als iemand langer dan 180 dagen weg blijft. Er is dan helemaal geen dekking.