Waarom krijg ik als grensarbeider geen reisverzekering?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Mijn vraag is waarom zo moeilijk blijkt/schijnt te zijn om als grensarbeider een reisverzekering bij het Zilveren Kruis af te sluiten? Ik woon 10km over de grens in België en werk in Nederland.

Saillant detail is dat ik met mijn grensarbeider status wel mijn zorgverzekering wel bij Zilveren Kruis kan afnemen. Nu zou ik graag ook een goede reisverzekering bij Zilveren Kruis afsluiten, maar krijg hiervoor een afwijzing met als reden dat ik niet in Nederland woonachtig ben. Tja dat komt wel vaker voor bij grensarbeiders!

Het bevreemdt mij dat er tussen deze twee "verzekeringen" een verschil wordt gemaakt.
Bij mijn vorige zorgverzekeraar, CZ, was dit absoluut geen probleem, en verwelkomden zij de extra omzet.

Gaarne een oplossing van het Zilveren Kruis.

Ik mag aannemen dat het niet de bedoeling van ZK kan zijn, dat ik nu wordt geadviseerd om weer terug naar het CZ te gaan? Overigens ben ik overgestapt omdat ik bij Zilveren Kruis collectief verzekerd kon zijn via mijn werkgever, niet omdat ik ontevreden was over CZ, integendeel mag ik na dit formele debacle wel zeggen.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Waarom krijg ik als grensarbeider geen reisverzekering?

2 ANTWOORDEN

Re: Waarom krijg ik als grensarbeider geen reisverzekering?

Moderator

Hoi Marogi. Wil je even laten weten dat mijn collega's met je vraag bezig zijn. Ik verwacht morgen een antwoord. Die zal dan geplaatst worden hier in dit topic. 

Re: Waarom krijg ik als grensarbeider geen reisverzekering?

Expert

Beste Marogi,

Ik begrijp dat het erg fijn is om je zorgverzekering en reisverzekering bij 1 partij te hebben. Helaas bieden wij geen reisverzekering aan personen niet ingeschreven in het Nederlands bevolkingsregister. Dit is een eigen keuze van Zilveren Kruis. Het basisprincipe van onze reisverzekering is dekking voor een reis die start en eindigt vanaf het Nederlands woonadres. Dit met een maximum van 180 aaneengesloten dagen.

Het feit dat je een zorgverzekering bij ons kan afsluiten heeft te maken met de acceptatieplicht die wettelijk is bepaald. Deze acceptatieplicht vloeit voort uit de zorgverzekeringswet. Deze wet is niet van toepassing op de reisverzekering.

Ik vind het erg jammer je teleur te moeten stellen. Ik kan je helaas geen oplossing bij ons bieden op dit moment. Wanneer je graag een reisverzekering in Nederland wilt afsluiten zal je inderdaad bij een andere partij moeten informeren naar de mogelijkheid hiervan.

afdeling buitenland