Voortzetten van verzekering, bij wonen in het buitenland

Voorbijganger

Beste Zilverenkruis,

Op dit moment ben ik bij jullie verzekerd.

Ik ben echter bezig om te gaan wonen in het buitenland (Curacao), maar ik zal in Nederland via mijn eigen bedrijf loon blijven ontvangen.

Kan ik via jullie verzekerd blijven. Indien dat kan heeft dat gevolgen voor de premie en hoe moet ik dit regelen.

Met vriendelijke groeten,

Manfred

Voortzetten van verzekering, bij wonen in het buitenland

14 ANTWOORDEN

Re: Voortzetten van verzekering, bij wonen in het buitenland

Webcare

Goedemorgen @ManfredvanVeghel,

Welkom op onze community! Goed dat je contact met ons opneemt met de vraag of je verzekerd blijft bij verhuizing naar Curaçao.

Wanneer je in het buitenland woont, maar tegelijkertijd inkomen uit Nederland blijft ontvangen, dan blijf je verzekeringsplichtig in Nederland. Heb je gezinsleden die meeverhuizen naar het buitenland? Als zij geen inkomen uit Nederland ontvangen, dan hebben zij geen recht meer op de zorgverzekering in Nederland. 

Ik heb ook nog een handige tool gevonden op onze website. Er wordt daar gevraagd naar de situatie. Als je daar de situatie vult die op jou van toepassing is, dan rolt daar automatisch uit dat je het recht op de verzekering behoudt.

Het heeft verder trouwens geen gevolgen voor de maandelijkse premie. Die blijft gewoon hetzelfde!

Ben je aanvullend verzekerd met een Basis Plusmodule, Aanvullend pakket met 1, 2, 3 of 4 sterren? Bij spoedeisende zorg krijg je in dat geval een volledige vergoeding. Vanuit de basisverzekering vergoeden wij tot aan de Nederlandse prijs. De aanvullende verzekering dekt tot aan de buitenlandse kostprijs. Meer informatie over de vergoeding lees je hier.

Bij niet-spoedeisende zorg in het buitenland raden we aan om vooraf een aanvraagformulier bij ons in te dienen. Dit om te voorkomen dat je achteraf voor verrassingen komt te staan. 

Heb ik jouw vragen hiermee beantwoord, Manfred? Laat het gerust weten als er iets niet duidelijk is.

Groet,

Jasper

Fanatiekeling

@Jasper1 , jij zei dat de premie hetzelfde blijft ("Het heeft verder trouwens geen gevolgen voor de maandelijkse premie. Die blijft gewoon hetzelfde! ").

Maar ik dacht dat de premie werd aangepast met een percentage ? ( het zogenaamde woonlandprincipe?)

@Jasper1 , jij zei dat de aanvullende verzekering tot kostprijs aanvult. ("Ben je aanvullend verzekerd met een Basis Plusmodule, Aanvullend pakket met 1, 2, 3 of 4 sterren? Bij spoedeisende zorg krijg je in dat geval een volledige vergoeding. Vanuit de basisverzekering vergoeden wij tot aan de Nederlandse prijs. De aanvullende verzekering dekt tot aan de buitenlandse kostprijs. Meer informatie over de vergoeding lees je hier.")

Volgens mij staat in de polisvoorwaarden dat dit alleen geldt voor een verblijf van maximaal 365 dagen. 

Het zou fijn zijn als Zilveren Kruis enkele links kon toevoegen van de overheid van de regeling buitenland.

Groet, Feina.

Webcare

Het woonlandpakket/woonlandprincipe is alleen van toepassing wanneer je in een EU-land/EER-land of verdragsland buiten de EU-EER woont. Curaçao is hier geen onderdeel van, @Feina. Hierdoor geldt het woonlandpakket/woonlandprincipe niet voor Manfred. Meer informatie hierover lees je op de website van het CAK en Zorgwijzer.

Daarnaast klopt het inderdaad dat de aanvullende pakketten tot maximaal 365 dagen dekken tot aan de buitenlandse kostprijs. Bij een verblijf van langer dan 365 dagen vervalt de dekking uit de aanvullende verzekering en vergoeden wij alleen tot aan de Nederlandse kostprijs. Als kan worden aangetoond dat je in de tussentijd in Nederland bent geweest, dan gaan de 365 dagen weer opnieuw in vanaf het moment dat je Nederland weer verlaat.

@ManfredvanVeghel wil je mij in een privébericht jouw relatienummer, geboortedatum en postcode sturen? Dan zal ik een duidelijke aantekening maken op jouw polis van wat er hier besproken is. Je kan een privébericht sturen door op mijn naam te klikken. Er opent dan een nieuwe pagina. In de nieuwe pagina klik je op "Een bericht verzenden".

Groet,

Jasper

Fanatiekeling

@ManfredvanVeghel,

je kunt het beste de polisvoorwaarden van je verzekering w.b. het buitenland even doorlezen. 

Van belang is:

- dat een ziekenhuisopname ALTIJD aangevraagd moet worden en om nare verrassingen te voorkomen kun je beter ALLE zorg aanvragen. 

- dat je je bewust bent dat je beter een restitutieverzekering kan afsluiten, omdat een naturaverzekering nu eenmaal minder vergoedt, aangezien geen enkele zorgverlener op Curacao  een contract met ZK heeft. Dit kan meer dan 20% vergoeding schelen.

- voor het gemak voeg ik de polisvoorwaarden buitenland van een andere zorgverzekeraar bij. Dit geldt ook voor ZK. Alleen geldt bij ZK NIET artikel 10, lid 7.  Bij ZK heb je daar een aanvullende verzekering voor nodig. ( al kan dat met de plusmodule voor een paar euro, maar je moet dus aantoonbaar Nederland bezoeken binnen 365 dagen).

Groet, Feina.

Voorbijganger

Interessante discussie! Hoe zit dat met het bezoek aan Nederland. Saba, St. Eustatius en Bonaire zijn gemeenten van Nederland. Valt dit ook in de categorie bezoek aan Nederland?

Fanatiekeling

Ik heb geen antwoord op je vraag over het bezoeken van Saba .  

PS ik wijs je met nadruk op de formulering dat "de aanvullende verzekering tot kostprijs aanvult voor spoedeisende zorg". Daaronder wordt echt spoedeisende, onverwachte zorg, veroorzaakt door een ongeluk of een plotselinge ziekte bedoeld. Zie de bijlage  met artikel 9.1 p. 46 uit de polisvoorwaarden, onderdeel aanvullende verzekeringen. Dus niet alle zorg valt daar onder.

Waarschuwing: het lijkt alsof het in uw situatie niet geldt! ( @Jasper1 van ZK gaf dit advies):

(9.1 Spoedeisende zorg in het buitenland
Wij vergoeden de kosten van medisch noodzakelijke zorg tijdens vakantie-, studie- of zakenverblijf in een ander land dan uw woonland)

Ik hoop dat ZK je daar duidelijkheid over kan geven.

Groet, Feina.

Webcare

@ManfredvanVeghel
Goede vraag! Een bezoek aan de BES-eilanden (Saba, Bonaire en St. Eustatius) zorgt er niet voor dat de teller van 365 dagen weer op 0 komt te staan. Dat gebeurt alleen als je aan kunt tonen dat je in Nederland bent geweest (bijvoorbeeld met een vliegticket). 

Echter, in een woonsituatie geldt de vergoeding van spoedeisende zorg in het buitenland zoals Jasper het heeft uitgelegd niet. Ik heb contact opgenomen met onze afdeling Buitenland om jouw situatie te bespreken. Zoals Feina correct aangeeft, gaat de vergoeding van spoedeisende zorg uit van een tijdelijk verblijf in het buitenland (verblijf vanwege studie, werk of vakantie). Jij gaat in Curaçao wonen. In jouw situatie geldt in dat geval de vergoeding van planbare zorg in het buitenland.

Voor planbare zorg in het buitenland gelden deze afspraken:  de basisverzekering vergoedt dezelfde zorg in het buitenland als in Nederland (het eigen risico geldt ook). De vergoeding hangt af van de basisverzekering die jij hebt. Met een naturapolis (Basis Budget, Basis Zeker) vergoeden wij maximaal 75% van het door ons gecontracteerde tarieven in Nederland. Met een Basis Exclusief vergoeden wij maximaal het in Nederland geldende tarief van dezelfde behandeling. Voorbeelden van zorg uit de basisverzekering zijn ziekenhuiszorg, GGZ en geneesmiddelen.

Belangrijk punt: hoewel het niet een eis is om toestemming te vragen voor planbare zorg in het buitenland raden wij het altijd aan om een aanvraag bij ons in te dienen Het kan namelijk zo zijn dat de een behandeling in het buitenland niet, of niet op dezelfde wijze als in Nederland uitgevoerd wordt. In dat geval worden de kosten niet vergoed. Een aanvraag voor planbare zorg stuur je via dit online formulier:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/aanvraagformulier-zorgbehandelin...

Ik raad je daarom ook aan om de verzekeringsmogelijkheden in Curaçao te onderzoeken Manfred. Alleen als je een Basis Exclusief hebt heb je recht op de vergoeding van het in Nederland geldende tarief. Als een behandeling in Curaçao duurder is dan in Nederland, dan worden de kosten boven het Nederlandse tarief niet vergoed. Heb je een Basis Budget of Basis Zeker, dan is de vergoeding nooit hoger dan 75% van de door ons gecontracteerde tarieven in Nederland voor dezelfde behandeling. Ook het aanvragen van een behandeling (als je zeker wilt zijn van de vergoeding) kost extra tijd en energie.

Om nog terug te komen op spoedeisende zorg in het buitenland: de vergoeding zoals Jasper het heeft uitgelegd geldt wel als je buiten Curaçao op vakantie gaat (of voor werk/studie). De vergoeding van de buitenlandse kostprijs uit een aanvullende verzekering komt te vervallen na 365 dagen, tenzij je kan aantonen dat je in Nederland bent geweest.

Voor vergoedingen uit een aanvullende verzekering in het algemeen geldt dat sommige zorgkosten ook in het buitenland vergoed worden.
Denk daarbij aan fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en de vergoeding van brillen en/of contactlenzen op sterkte. De hoogte van de vergoeding hangt af van welke aanvullende verzekering jij hebt. Het percentage of de hoogte van een vergoeding verschilt per zorgsoort.

Een fysiotherapie behandeling vergoeden wij bijvoorbeeld voor 75% van de door ons gecontracteerde tarieven in Nederland tot het maximum uit een aanvullende verzekering is bereikt.
Dat is voor zover de informatie die ik voor je heb Manfred. Nog een tip van mij: als je in de toekomst ook een inkomen gaat ontvangen vanuit Curaçao, dan is het belangrijk om contact op te nemen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB bepaalt dan op basis van jouw situatie of je nog verzekerd moet blijven vanuit Nederland. Dat kan de SVB overigens altijd doen, als jij twijfelt over jouw situatie en er met onze tool niet uitkomt.

Ik raad je verder ook aan om je buitenlandse adres aan ons door te geven zodat wij jou per post kunnen bereiken als dat nodig is. Je kan je adres telefonisch doorgeven of via de chat als je bent ingelogd op Mijn Zilveren Kruis.

Laat het mij verder weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,
Bart

Fanatiekeling

@ManfredvanVeghel en @BartH: is jullie iets bekend over dubbele verzekering en hoe dit kan worden vermeden? Ik zie dat er op Curacao een verplichte basisverzekering voor ingezetenen zou zijn. ( zie bijlage) . Ben je dan dubbel verzekerd en zijn er internationale regels die teruggaaf van de kosten regelen? 

Groet, Feina.

Voorbijganger

@Feina. Het klopt dat er op Curacao een verplichte ziektekostenverzekering is. Hier kan echter dispensatie voor worden aangevraagd. Dan hoef je geen dubbele kosten te betalen.

Webcare

@Feina 
Voor landen binnen de EU/EER en de verdragslanden geldt er in een werksituatie het zogeheten S1 (E106) formulier. Even vanuit Nederlands perspectief: het S1-formulier is een verklaring dat aantoont dat je al verzekerd bent in Nederland (vanwege een inkomen door werk) en premie betaalt. De premieplicht in het woonland komt te vervallen wanneer een verzekerde het S1-formulier aantoont bij de verzekeringsinstanties van het EU/EER- of verdragsland. 

Voor landen buiten de EU/EER en de vedragslanden geldt deze regeling niet. Of je dan dubbel verzekerd gaat worden hangt af van de verzekeringseisen van het land zelf. Een regeling voor teruggave van de kosten (premie) is er in deze situatie dan niet. 
Ik heb zelf wel een aantal situaties gezien van mensen uit een niet-EU/EER of verdragsland die tijdelijk in Nederland kwamen werken en dus verzekeringsplichtig werden, en daardoor ook dubbel verzekerd waren. Het afsluiten van een zo laag mogelijke verzekering is dan eigenlijk de enige optie (waar ik in ieder geval bekend mee ben) om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Bart

Voorbijganger

Als een Basis verzekering niet 100% dekt in het buitenland, maar een basis exclusief verzekering wel. Voor mijn situatie is het Euro 4 duurder per maand. Is het dan mogelijk om een upgrade van de verzekering te doen gedurende het jaar of moet men dan wachten tot het nieuwe jaar, om dan de wijziging door te voeren?

Webcare

Het is niet mogelijk om de basisverzekering tussentijds te wijzigen. Dit kan inderdaad pas weer per 1 januari 2019. Deze wijziging dien je vóór 1 januari door te geven.

De wijziging kun je online doorgeven door met jouw Digid in te loggen in Mijn Zilveren Kruis.

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/wijzigen/Paginas/default.aspx

Fanatiekeling

Ik kom nog even terug op het bericht van @Jasper1 ( het eerste antwoord).

Hij zegt "Wanneer je in het buitenland woont, maar tegelijkertijd inkomen uit Nederland blijft ontvangen, dan blijf je verzekeringsplichtig in Nederland. ".

Ik heb dat even nagekeken via het controleformulier buitenland. https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/buitenland/Paginas/controleformulier-verblijf-buite....

Daaruit blijkt volgens mij dat als je woont in het buitenland en daar ook inkomen ontvangt ( naast inkomen uit Nederland), je niet verzekerd kan blijven in Nederland. Voor een officiele uitspraak moet je bij de SVB zijn. Maar dit kan enkele weken duren. Zie de bijlage, waarin inkomen uit NL èn inkomen uit het buitenland is opgegeven. ( 3 pagina's, let op de omcirkelingen). 

Groet, Feina.

Webcare

@ Feina 
Wanneer je zowel een inkomen uit Nederland als het buitenland ontvangt, moet de Sociale Verzekeringsbank (SVB) via een WLZ-verklaring vaststellen of iemand nog wel verzekeringsplichtig is vanuit Nederland. De situatie van een persoon ligt dan namelijk een beetje in een grijs gebied. Vandaar dat de SVB dan de gehele situatie van een persoon moet beoordelen en uitsluitsel over de verzekeringsplicht moet geven.

Ik ging hier kort op in in mijn bericht aan Manfred, maar het is een goed punt om even op terug te komen.

Groetjes,
Bart