Verzekering opzeggen

Nieuwkomer

hallo, ik ben belgisch en werk nu in nederland tem 31/08

graag had ik dus mijn verzekering opgezegd.

hoe kan ik dat doen?

Verzekering opzeggen

9 ANTWOORDEN 9

Re: opzeggen

Fanatiekeling

Hallo, via googelen vond ik deze pagina: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/wijzigen/Paginas/opzeggen-ivm-vertrek-buitenland.as...

Echter dit zou volgens ZK een pagina zijn die je gebruikt als je " naar het buitenland vertrekt". Dat klopt niet helemaal in uw situatie, want u woonde al in het buitenland, maar werkte in NL. Als blijkt dat dit de juiste pagina is om op te zeggen, dan vind ik dat ZK de tekst moet aanpassen in de verwijzende pagina. ( Dit is https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/wijzigen/Paginas/opzeggen.aspx)

Zie ook de afbeelding.

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Magaly,

Leuk dat je ons forum weet te vinden!

Als ik je goed begrijp, stop je vanaf 01-09-2018 met het werken in Nederland. Je verliest hierbij dan dus het recht op je zorgverzekering. 

De link die Feina je gaf, is inderdaad de juiste. Hiermee kan je online je verzekering opzeggen. We sturen jou dan een bewijs van uitschrijving en eventueel teveel betaalde premie betalen we dan zo spoedig mogelijk terug.

Ik adviseer je de verzekering voor je vertrek of anders binnen 8 weken na je vertrek uit Nederland op te zeggen. Anders schrijven we je namelijk uit per de ontvangstdatum van je uitschrijving.

Heb je zo wat aan mijn antwoord?

@Feina. De titel dekt de lading inderdaad niet als je al in het buitenland woont. We doelen op het feit dat je geen verzekeringsrecht meer hebt in Nederland. Hoe zou jij het omschrijven?

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

@BasA, ik hoop toch dat jullie als groot bedrijf voldoende expertise in huis hebben om de juiste omschrijving toe te passen. Bedenk vooral dat je hiermee de buitenlander, die tijdelijk in NL werkt, tekort doet. Jullie hebben in die groep ook relatief veel klanten. Maar op dit forum staan vaker reacties van buitenlanders die niet goed geholpen werden. 

Suggestie: kan het zijn dat in de Engelstalige versie van de bewuste webpagina wel een goede omschrijving staat? 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@BasA, ik reageer apart op de uitschrijfdatum. Jij zei "Anders schrijven we je namelijk uit per de ontvangstdatum van je uitschrijving.".

Is het dus mogelijk om dubbel verzekerd te zijn in de EU? Ik had begrepen dat dit binnen NL niet mogelijk was.

Groet, Feina.

Webcare

@Feina. Maar natuurlijk hebben we genoeg mensen die hier naar kunnen kijken. Ik was gewoon benieuwd naar jouw idee hierover. 

De site bekijken we continu op verbeteringen, dus ik zal dit zeker aandragen bij mijn collega's. 

Je kunt dubbel verzekerd zijn in de EU. Daardoor ontstaat soms ook de verwarring dat mensen die zich in Nederland verzekeren dat pas doen als hun buitenlandse zorgverzekering afloopt. Terwijl de inschrijfdatum al eerder kan zijn. Binnen Nederland is het inderdaad niet mogelijk om dubbel verzekerd te zijn.

Fanatiekeling

@BasA, ik heb eens gekeken naar de Engelstalige pagina: https://www.zilverenkruis.nl/English/modify/Paginas/cancellation.aspx

Hier zitten ook veel onduidelijkheden in. De gekozen situaties zijn allemaal Nederlanders die naar het buitenland gaan. Buitenlanders die terugkeren moeten ook een plekje hebben. 

Groet, Feina.

Webcare

@Feina. Die situaties die je noemt zijn alle mogelijkheden naast 'cancelling due to move abroad'. Deze gelden voor een binnenlands opzeggen naar een ander Nederlandse zorgverzekeraar of dienst die de zorgverzekering op zich neemt.

Die 'cancelling due to move abroad' is de optie die mensen moeten kiezen als ze niet meer in Nederland werken. Feitelijk zou een titel als 'cancelling due to work abroad' dan beter passen bij jouw voorbeeld. Al zou dat dan ook weer niet gelden als mensen niet meer werken in Nederland, maar ook niet meer werken in het woonland.

Het lastige is dat er meerdere redenen kunnen zijn dat iemand niet meer verzekerd is in Nederland. Terwijl ze al die tijd al in het buitenland woonde. Eén dekkende titel is daarom erg lastig. Je zou dan meerdere linkjes moeten hebben, de vraag is dan of dat de leesbaarheid van de pagina wel ten goede komt.

@magaly, de discussie gaat nu wat verder dan jouw vraag. Had ik in mijn eerste reactie jouw vraag zo voldoende beantwoord? Laat het gerust weten als je nog iets wilt vragen.

Fanatiekeling

De opzegredenen-midterm zijn ook op de Engelstalige pagina vooral " nederlandse opzegredenen". De meest logische opzegreden, namelijk vertrek naar het moederland na een poosje in Nederland gewerkt te hebben, staat er niet bij. Ook niet " moving abroad".( waar jij aan refereert). Zie bijlage.

Groet, Feina.

Webcare

Je hebt hier zeker een punt @Feina, dat zou duidelijker kunnen. Ga er intern mee aan de slag.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.