Verhuizing naar Duitsland

Starter

Ik ga 10 september verhuizen naar Duitsland. In september werk ik nog voor mijn Nederlandse werkgever. Vanaf oktober start ik met werken voor een Duitse werkgever. Moet ik mijn zorgverzekering stopzetten per 10 september of kan ik die nog tot eind september door laten lopen en dan vanaf 1 oktober bij een Duitse zorgverzekering aanmelden?

Verhuizing naar Duitsland

8 ANTWOORDEN

Re: Verhuizing naar Duitsland

Fanatiekeling

Ik vermoed dat je de Nederlandse zorgverzekering MOET aanhouden en blijven betalen tot 1 oktober, aangezien je misschien nog betaald wordt door de NL werkgever ( bijvoorbeeld vakantiegeld?). 

Groet, Feina.

Expert

Beste Elke,

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan! Zoalng je nog in loondienst bent in Nederland ben je verplicht verzekerd voor de zorgverzekering. Meldt je dus bij ons af per einddatum contract. Het afmelden kan in principe nu al gedaan worden. We kunnen je dan alvast voorzien van documentatie om je nieuwe polis in Duitsland aan te vragen.
Je zegt je verzekering via deze link op. Onderaan de pagina vindt je de optie een E 104-formulier aan te vragen. Dit is een document waarmee je in Duitsland je nieuwe verzekering aan kunt vragen.

Heel veel plezier en succes bij je nieuwe baan!

@Feina dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Guideaux 

afdeling buitenland

Starter

Beste 

Moderator

Hoi Elke, ik heb even navraag gedaan bij de collega's van Guido. 

Dat E104 formulier is als het ware stap twee. De 1e stap is om je verzekering op te zeggen. Wanneer je daarna het E104 formulier gaat aanvragen vullen wij zelf de start en einddatum van de verzekering in. Die periode hoef je zelf niet in te vullen. Maar om toch antwoord te geven, die periode staat gelijk aan de start en einddatum van je verzekering. Je laatste verzekerde dag staat dus gelijk aan je laatste dag in loondienst in (voor) Nederland. 

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Succes met je verhuizing. Spannende stap, een ander land, een nieuwe baan. Geniet ervan! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Ik heb nog een vraag aan Zilveren Kruis: waar dient het  E104 voor? Dat kan ik nergens vinden. Behalve op de website van het UWV: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/internationaal/formulier-e-104/index.aspx

Mijn punt is dat daar alleen iets over het UWV ( ivm ziekengeld in het buitenland) en het CAK ( ivm ziektekosten) in staat. En op de website van de zorgverzekeraar staat geen enkele uitleg. 

Zie bijlage. 

Groet, Feina.

Expert

@Feina Ik heb nog een vraag aan Zilveren Kruis: waar dient het  E104 voor? Dat kan ik nergens vinden.

Het E 104-formulier is een Europees formulier waarmee je de verzekeringsperiode bij je huidige of voormalige verzekeraar kan aantonen.
Het formulier kan gebruikt worden om een polis in een nieuw woonland aan te vragen. Of in het voormalige woonland een nieuwe verzekering aan te tonen.
Het is dus als het ware een soort bewijs van verzekering.

Met vriendelijke groet,

Guideaux

afdeling buitenland

Nieuwkomer

Ik ga miv 1-11-2017 emigreren naar Griekenland en heb middels een E121 formulier mijn ziektekosten bij het griekse ziekenfond (IKA) geregeld. Daar werd niet om een E104 gevraagd maar heb ik de formulieren van het CAK ingediend. Moet ik dit alsnog dan doen ? Mvg, Olaf

Expert

Beste @OlafVeenstra,

Het E 104-formulier is geen vereiste meer wanneer je de aanmelding met het E 121-formulier hebt voltooid in Griekenland. In dit geval dient het E 104-formulier geen functie meer.

Ik wens je heel veel woonplezier in Griekenland toe!

Met vriendelijke groet,

afdeling buitenland