Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoedingen zorg in het buitenland

Nieuwkomer

Hi

Ik wil een nieuwe bril aanschaffen online in het buitenland op een buitenlandse site. Krijg ik dit (deels) vergoed?

Brillen bij opticiens zijn me vaak veel te groot. Het is erg lastig om een geschikte bril te vinden voor mij. Nu heb ik een paar perfecte online gespot, maar ik weet dus niet of dat dan wel vergoed wordt. Ook neem ik daar graag getinte glazen bij aangezien ik veel in het buitenland (in de zon) mee auto rijd.

• Buitenland

Vergoedingen zorg in het buitenland

OPGELOST
11 ANTWOORDEN

Re: Vergoedingen zorg in het buitenland

Moderator

Hoi Evie,

Wat vervelend dat de brillen van de opticien niet goed passen zeg! Gelukkig dat je online de perfecte bril hebt gespot. 

Ik heb meteen goed nieuws voor je. Een bril (of lenzen) kunnen worden gekocht bij een (internet)opticien of optiekbedrijf, binnen of buiten Nederland. 
Check wel even of dat je de juiste aanvullende verzekering hebt om een vergoeding te kunnen krijgen! Hierop staan ook welk soort brillen vergoed worden. Je zegt namelijk getinte glazen, let op dat deze wel op sterkte moeten zijn. Daarna kan je de rekening gewoon naar ons sturen. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Zorg in het buitenland: Wordt behandeling bij Notube in Oostenrijk vergoed?

Bezoeker

Notube. Eet school in Oostenrijk.
In Nederland kunnen wij niks vinden wat geschikt is voor onze dochter van 2,5jaar. Gezien haar medische voorgeschiedenis...

Word dit vergoed door Zilveren kruis?

Re: Zorg in het buitenland: Wordt behandeling bij Notube in Oostenrijk vergoed?

Community Manager

@Enieuw Een lastige vraag om zo antwoord op te kunnen geven. Er zijn ook centra in Nederland, zoals de Seys centra. Wellicht dat je hier eerst kan navragen of zij de zorg kunnen leveren waarnaar je op zoek bent. Als het gaat om planbare zorg in het buitenland vindt je hier meer informatie over de mogelijkheden. 

De meeste jeugdzorg valt vanaf 2015 onder de WLZ, de wet langdurige zorg, en wordt dan ook niet langer vergoed vanuit de zorgverzekering maar vanuit de gemeenten.

Wil je me nog even laten weten of de Seys centra de zorg kunnen leveren die je zoekt?

Bezoeker
Helaas seys centra geen optie. Daar zou ze 5 dagen intern moeten en dat is helaas geen optie voor haar.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Enieuw Ik heb navraag gedaan bij onze afdeling die vergoedingen in het buitenland beoordeeld. Helaas vergoeden we Notube niet meer. In het verleden hebben we deze behandelingen wel vergoed maar de geschillencommissie van het SKGZ heeft bepaald dat de behandeling niet voldoet aan de stand van de wetenschap en praktijk in Nederland. Dit beschouwen we als een bindend standpunt omdat dit in samenspraak met Zorgverzekeraars Nederland en Zorginstituut Nederland tot stand is gekomen. 

Ik had je graag beter nieuws verteld. Wellicht dat bij Seys nog te bespreken valt dat de behandeling niet intern plaats hoeft te vinden. Als je nog vragen hebt of er is nog iets onduidelijk dan hoor ik het graag.

Bezoeker
Misschien moeten we dan toch maar eens overwegen om over te stappen. Seys Centra is geen optie! En ze heeft hulp nodig!

Community Manager

Beste @Enieuw. Ik begrijp je frustratie en de noodzaak om goede hulp te vinden voor je dochter. Omdat jeugdzorg sinds 2015 niet meer onder de zorgverzekering valt maar onder de gemeenten kan je het beste navraag doen bij het CJG. Wellicht dat er in Nederland nog andere centra zijn waar je naar toe kan of dat er andere mogelijkheden zijn zoals de online training die Notube aanbiedt. Wij kunnen je helaas niet verder helpen omdat dit niet langer onder de vergoeding vanuit de zorgverzekering valt. Dit type zorg wordt niet meer door zorgverzekeraars vergoed, ongeacht bij welke zorgverzekeraar je zit. 

No tube eating school

Bezoeker
Er moet nu echt wat gaan gebeuren voor onze dochter.

Ze krijgt nu sondevoeding maar, het is momenteel een drama. Veel spugen. Weinig zelf drinken enz.

Nu is mijn vraag: waarom kunnen we wel pgb krijgen voor een jaar maar, een behandeling van no tube word niet vergoed?

Een jaar pgb betalen is duurder dan eenmalig de kosten van notube te betalen.

90% slagings kans. Als het lukt scheeld dat jullie een pgb.

Hoe zit dit?

Door haar voorgeschiedenis zien we een behandeling in NL niet zitten!

Re: No tube eating school

Moderator

Ik snap je frustratie hierover Enieuw. Ik lees in je bericht dat dit erg belangrijk is voor je dochter. Zoals @Jeppe al uitgelegde in zijn eerdere bericht is er een reden waarom deze behandeling vanuit de zorgverzekering niet vergoed wordt. Ik quote nog even het belangrijkste stuk uit zijn bericht:

"de geschillencommissie van het SKGZ heeft bepaald dat de behandeling niet voldoet aan de stand van de wetenschap en praktijk in Nederland. Dit beschouwen we als een bindend standpunt omdat dit in samenspraak met Zorgverzekeraars Nederland en Zorginstituut Nederland tot stand is gekomen."

Het krijgen van een PGB voor jouw dochter staat dus los van het niet vergoeden van deze behandeling in het buitenland. Dit heeft echt te maken met het niet voldoen aan de stand van de wetenschap en praktijk

Ik snap dat dit niet het antwoord is waar je op hoopte maar ik hoop dat het in elk geval meer helderheid geeft.  

Bezoeker
Waarom vergoeden andere verzekeraars dit wel?

Moderator
Moderator

Hallo @Enieuw,

Waarom andere verzekeraars dit wel vergoeden kan ik je niet zeggen. Dit kun je het beste bij die verzekeraars navragen. Het is mogelijk dat zij dit hebben opgenomen in een aanvullende verzekering. Een zorgverzekeraar mag zelf bepalen welke vergoedingen zij in aanvullende verzekering opnemen.