Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoedingen TBC testen ondergaan ivm reizen naar Buitenland

Voorbijganger

Teneinde een Amerikaans bedrijf te mogen bezoeken in Nigeria word ik verplicht om aan te kunnen tonen dat ik geen TBC heb.

Ik heb daarom mijn huisarts geconsulteerd om te vragen wat de beste weg is om te bewandelen, en hij raadde mij de Mantoux test aan. Deze heb ik vervolgens bij GGD Eindhoven ondergaan, en zij wilden aanvullend nog een longfoto en bloedtesten uitvoeren om zeker te zijn.

Voor wat betreft vergoedingen (ik ben 3 sterren aanvullend verzekerd) zegt Zilveren Kruis op haar website:

Wat krijgt u vergoed?

U krijgt een vergoeding voor consulten, geneesmiddelen en vaccinaties bij een reis naar het buitenland, die volgens het het LCR (Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersvaccinaties) nodig zijn. Op de website van het LCR ziet u per land welke vaccinaties u nodig heeft.

Op de LCR webstite staat het volgende omtrent TBC vermeld:

Tuberculose

In dit land bestaat een verhoogd risico op tuberculose. Bespreek met een deskundig reizigersgeneeskundig (huis)arts of reizigersverpleegkundige of vaccinatie of controle op besmetting voor u zinvol is.

Ik heb naar mijn idee het advies opgevolgd van LCR, en Zilveren Kruis geeft immers aan consulten en dergelijke, op advies van LCR, te vergoeden.

Ik heb derhalve mijn declaraties hierover ingediend en krijg bericht terug dat er helemaal niets word vergoed.

Graag zou ik een nader toelichting ontvangen hierover van Zilveren Kruis.

Vergoedingen TBC testen ondergaan ivm reizen naar Buitenland

6 ANTWOORDEN

Re: Vergoedingen TBC testen ondergaan ivm reizen naar Buitenland

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Traveler, welkom op de community! Vergoeding van vaccinaties en consulten vergoeden we inderdaad uit de aanvullende verzekering. Je kunt alleen voor particulier gebruik vergoeding krijgen. is het voor zakelijk gebruik dan komt de vergoeding niet uit onze zorgpolis. Daarnaast is de vergoeding gedeeltelijk bij een niet gecontracteerde zorgverlener. Kun je hiermee verder?

Voorbijganger
Beste Jeppe,
Nee hier kan ik niet mee verder. Zilveren kruis had zonder te weten of het zakelijk danwel privé is al besloten niets te vergoeden.
Verder kan ik met mijn 3 sterren aanvullende verzekering wel degelijk bij een niet gecontracteerde zorgverlener terecht.
Dus doe nog eens een poging

Moderator
Moderator

@Traveler ik heb het idee dat collega @Jeppe de vraag niet helemaal goed heeft gelezen. Ik zie dat je vooraf aan je reis moet aantonen dat je geen TBC hebt. De arts heeft daarvoor de Mantoux test aangeraden. Het klopt dat wij deze preventieve TBC test niet vergoeden omdat dit niet gaat om een reizigersvaccinatie. 

Hieronder lees je wat wij wel vergoeden:

• De consulten, geneesmiddelen en vaccinaties bij een reis naar het buitenland die volgens het LCR nodig zijn, zoals een TBC vaccinatie als je een risico gebied bezoekt. Het maximale bedrag kun je hier vinden
  • Wij vergoeden uit de basisverzekering een test na een reis als een arts aangeeft dat dit noodzakelijk is. De arts zal je in dit geval doorverwijzen naar het ziekenhuis. Bijvoorbeeld als je klachten hebt die kunnen wijzen op TBC na het bezoek van een risicogebied. (In dit geval is wel het verplicht eigen risico van toepassing.) 

Kun je hiermee wel verder? Ik hoor graag als er iets onduidelijk is.  

Voorbijganger

Beste Jan,

Ik reis regelmatig naar risico landen, dus vooraf/achteraf is beide van toepassing.

Tot op heden heb ik alle vacinaties en medicatie zoals een variatie aan malaria tabletten uit eigen middelen betaald, maar dacht zal eens kijken wat er eventueel vergoed kan worden door mijn zorgverzekeraar.

Het is in dit geval inderdaad geen reizigersvaccinatie, ik zie het echter als een consult, en zoals je zelf aangeeft vergoed men wel consulten, indien die volgens LCR nodig zijn.

LCR verwijst op haar website echter naar een deskundige zoals een huisarts om dat te bepalen, welke mij heeft doorverwezen naar de GGD.

Enfin, het bekende verhaal met het kastje en de muur, en het kortste touwtje waaraan ik trek vrees ik....

Moderator
Moderator

Hallo @Traveler

Het gaat uiteindelijk om een eis die gesteld is door het bedrijf dat je gaat bezoeken. Dit is iets anders dan een test omdat je een risicogebied bent geweest of medische noodzakelijk testen vooraf aan je reis. 

Het gaat op de website van LCR om vooraf vaccineren en -als dat nodig is- achteraf controleren omdat je in een risico gebied bent geweest. Dit kun je met jouw arts overleggen en jouw arts kan je dan doorverwijzen voor verder onderzoek. Hier leest je meer over in de folder van de GGD over reizen en TBC op de website van LCR.

Groet,

Jan 

Voorbijganger

Oh ik schrok al, dacht even dat het om mijn gezondheid ging, haha