Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding buitenland

Nieuwkomer

Afgelopen zomer ben ik met mijn vriendin naar een huisartsenpost in Turkije gegaan vanwege acute oorontsteking. Zij is hiervoor prima behandeld, maar nu krijg ik deze kosten niet vergoed. Kan iemand mij dit uitleggen? Dit valt toch gewoon onder de basisverzekering?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vergoeding buitenland

4 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding buitenland

Uitblinker

hoi eddy,

addertje onder het gras, je krijgt vanuit de basisverzekering alleen vergoed tegen nederlands tarief, 

alles daarboven is voor eigen rekening, tenzij je een aanvullende verzekering hebt.

je zou ook kunnen kijken of je het bij je reisverzekering kunt terugvragen.

https://vergoedingen.zilverenkruis.nl/spoedeisende-zorg-in-het-buitenland

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey @Eddy42, wat @diadino24 aangeeft klopt, zorg in het buitenland is gedekt tot Nederlands tarief wanneer je geen BasisPlus module hebt, een aanvullende verzekering met 1 ster of meer of zorgdekking in je reisverzekering. Echter hangt het af van wat er op de nota staat hoe het word vergoed. Ik kijk graag even voor je wat de situatie is.

Kun je mij via privé bericht je relatienummer sturen? Dan check ik de nota voor je. Je kunt een privé bericht sturen door op het plaatje onder mijn naam te klikken en te kiezen voor privé bericht. 

Bewerkt 
Fanatiekeling
Al vaker is hier aan de orde geweest dat "huisartsenzorg" in het buitenland door de zorgverzekeraar toch niet onder de noemer " huisartsenzorg" valt. Ik herinner me een geval van huisartsenzorg tijdens een skivakantie in Frankrijk. De zorgverzekeraar moet duidelijker zijn in haar afwijzingsreden. Hoe is te bewijzen dat zorg wel/niet huisartsenzorg is geweest? In het geval de zorgverzekeraar de in het buitenland gegeven zorg wel als huisartsenzorg erkent, dan dient de vergoeding volgens mij ca. €28 per consult te zijn, het Nederlandse consult-huisartsen-tarief en geldt er dus GEEN EIGEN RISICO. Graag zie ik een openbare reactie van Zilveren Kruis Achmea op deze plaats tegemoet. PS De topicstarter meldt dat de kosten NIET VERGOED zijn. Wat bedoelt u daarmee Eddy42? Bedoelt u daarmee dat u zelf eigen risico moet betalen of bedoelt u dat de kosten geheel zijn afgewezen?
Groet, Feina.

Moderator

@Feina

Leuk om te zien dat je terug bent. Zoals je wellicht hebt gezien is het een stukje drukker geworden op de community met leden die graag met elkaar in gesprek zijn. Ook anderen zijn op vragen gaan reageren, net zoals jij in het verleden hebt gedaan.

Ik merk nu in jouw reactie dat je vooral van ons (Zilveren Kruis) een bepaalde verwachting hebt en op een bepaalde manier je vragen stelt. Uiteraard is de community een plek om met ons en met andere communityleden in gesprek te gaan. Maar wij proberen hierin zoveel mogelijk een faciliterende rol te spelen. Zo moedigen wij andere communityleden aan antwoord te geven op vragen en stimuleren we hen om met elkaar het gesprek aan te gaan. De leden van de community zijn er ten slotte om elkaar te helpen!

Als je iets wilt weten over een bepaald onderwerp is het goed om te kijken: is dit nog on-topic en heeft de persoon die het topic is gestart ook iets aan deze toevoeging of is het iets wat jijzelf graag wil weten? Is dit laatste het geval, open dan een nieuw topic.  Wees hierin vooral open naar de rest van de community en leg je vraag bij hen neer.

Dan als laatste natuurlijk de inhoudelijk vraag die je stelt, namelijk: Hoe is te bewijzen dat zorg wel/niet huisartsen zorg is geweest? Om niet volledig off-topic te gaan heb ik hierover een nieuw topic voor geopend. @Eddy42 Wellicht dat dit nieuwe topic ook gedeeltelijk antwoord geeft op jouw vraag. Zo niet, het aanbod om mee te kijken naar jouw nota staat uiteraard nog steeds.