Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling

Bezoeker

Hallo,

 

Ik heb volgende vraag.

 

Mijn meerderjarige kind is door een Ongecontracteerde Nederlandse (SGGZ/WTZi) Zorginstelling (=ONI) voor behandeling doorverwezen voor klinische opname voor langere duur (5 tot 6 maanden) in een Buitenlandse Zorginstelling, (=BZI) die bij mijn weten (logischerwijs want buitenlands? ) niet gecontracteerd is.

 

Na 2 maanden behandeling/opname kan de ONI naar eigen zeggen de behandeling in het buitenland niet meer voortzetten, omdat Zilveren Kruis (ZK) dit niet meer zal vergoeden na die 2 maanden.

Derhalve hebben wij nadien zelf die BZI betaald omdat de behandeling volgens de BZI nog niet was afgerond. En wij uiteraard deze behandeling niet willen onderbreken en/of niet volledig willen laten uitvoeren.

 

Concrete vraag (met name aan de moderator):
moet ZK deze door ons zelf betaalde kosten aan die BZI vergoeden voor 75% of 100% ?

 

Naar aanleiding van deze vraag/post heb ik nog volgende aanvulling die van belang kan zijn: het betreft hier een Basis Exclusief Polis met 3 *** aanvullende verzekering

Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling

6 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling

Moderator

Hallo @GNMR18,

Je stelde jouw vraag ook in het topic 'Vergoeding verblijfkosten klinische gespecialiseerde GGZ'. Het lijkt me handig om in 1 topic verder te praten. En ik stel voor om dat in dit topic 'Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling' te doen.

 

Ik weet het zelf ook niet zo goed. Daarom heb ik hulp gevaagd bij mijn collega's van het Contact Centrum Buitenland. We komen hier nog bij je op terug!

Re: Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling

Bezoeker

Dag Corine

Het leek me zelf ook een lastige kwestie, dus vandaar mijn vraag.

Begrijp dat je dit complexe verhaal moet afstemmen.

groets

 

Re: Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling

Moderator

Ik heb een antwoord gekregen, @GNMR18

 

Voor buitenlandse zorg hebben wij een verwijzing van een Nederlandse huisarts of medisch specialist nodig. In deze situatie is ook een goed onderbouwde verwijzing van de medisch specialist nodig. Verder vragen wij een behandelplan en een kostenraming op.

 

Als het om reguliere zorg gaat vergoeden wij bij een naturapolis 75% van het gemiddeld gecontracteerde tarief. De Basis Budget en de Basis Zeker zijn bijvoorbeeld naturapolissen. Je schrijft dat het om een Basis Exclusief gaat. Dat is een restitutiepolis. Bij de Basis Exclusief Polis vergoeden wij maximaal 100% van het marktconforme tarief.

 

Kun je hier zo verder mee? Mocht je nog aanvullende vragen hebben, laat het gerust weten!

Re: Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling

Bezoeker

Dag Corine

 

Bedankt en duidelijk voor het tweede deel van je antwoord (75% en 100%).

 

Het eerste deel is in dit geval waarschijnlijk nou net het complexe deel.

Omdat mijn kind door een erkende Nederlandse GGZ-arts/specialist naar een buitenlandse GGZ instelling is verwezen/gestuurd. Of/hoe dat goed is onderbouwd weten wij als leek niet.

Ook niet of/hoe dat behandelplan en de kostenraming tot stand zijn gekomen en  

wat de inhoud hiervan is. Dat zal (vermoed ik) destijds door de Nederlandse instelling + buitenlandse instelling + Zilveren Kruis al zijn afgestemd (?).

Immers, de kosten zijn (aldus de instellingen) in eerste instantie / periode door Zilveren Kruis vergoed. Ik neem aan dat behandelplan en kostenraming dus al bij Zilveren Kruis (moeten) liggen, anders zal er niet worden uitgekeerd (toch?).

Wij hebben hier nooit info over ontvangen en ons werd zelfs door de Nederlandse instelling aangereikt dat wij hier ook geen rol/info in hoefden te hebben. Leek destijds wel logisch (er worden wel vaker kosten, etc. door zorgverleners direct bij ziektekostenverzekeraars verekend)

Echter, na twee maanden veranderde deze communicatie/handelwijze zodanig dat we zelf de kosten moesten betalen. Ons kind de onvoltooide behandeling laten afbreken is dan uiteraard geen otie. Dus betalen we zelf.

 

In uw antwoord worden diverse stukken genoemd/opgevraagd, maar die zijn dan waarschijnlijk dus al wel bij Zilveren Kruis, maar zeker niet bij ons in bezit.

Het was voor ons dus dan bijv. ook niet mogelijk om eea aan te leveren alvorens de behandeling werd gestart en nu eea financieel moet worden afgehandeld.

Simpelweg om de reden dat wij hier niet de beschikking over kregen/hadden.

En ons kind zat toen al op locatie in buitenland, dus aanlevering vóór opname was praktisch gezien ook onmogelijk..

 

Mijn vraag is dus in dit specifieke geval:

Wat moet nu door wie (nog) worden aangereikt? In de wetenschap van hetgeen hierboven is beschreven

 

Overigens wel goed om te horen dat we in ieder geval dan met die exclusief polis die 100% (van in Nederland vergelijkbare kosten/tarieven) uitbetaald krijgen.

Re: Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling

Moderator

Hallo @GNMR18,

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat het handig is om even persoonlijk contact te hebben.

 

Wil je mij via een privé bericht jouw relatienummer en het relatienummer van jullie kind sturen? En het telefoonnummer waarop je bereikbaar bent? Ik ga dan vragen of 1 van mijn collega's dit wil uitzoeken en jou opbelt.

 

Je stuurt een privé bericht door op mijn naam naast mijn foto te klikken.

 

Re: Vergoeding bij opname niet-gecontracteerde buitenlandse zorginstelling

Moderator

Hallo @GNMR18

 

Ik hoorde van mijn collega van het Competence Center Buitenland dat jullie elkaar gesproken hebben. Is het nu duidelijker voor je? Mocht je toch nog vragen hebben, laat dat dan gerust weten. Mocht de behandeling van jullie kind hervat worden dan wens ik jullie hierbij het allerbeste!