Vanaf 2017 buiten europa geen vergoeding ziektekosten

Bezoeker

Gelezen dat vanaf 2017 er geen vergoeding meer is voor ziektekosten buiten europa vanuit

het basispakket.

Vraagen :

1. is dit inderdaad waar of moet deze wet nog worden aangenomen ?

2. Geldt dit dus ook voor planbare zorg ? Voor mij van belang zijn dialyse kosten ?

Mocht dit dit echt allemaal waar zijn dan beknot deze regering iedereen die

een chronische ziekte heeft tot op het bot en wordt niet alleen de zieke zelf maar ook

zijn/haar omgeving gestraft !

• Buitenland

Vanaf 2017 buiten europa geen vergoeding ziektekosten

14 ANTWOORDEN

Re: vanaf 2017 buiten europa geen vergoeding ziektekosten

Webcare
Webcare

Ha Leslie, welkom op de community!
De ministerraad heeft al ingestemd met het voorstel van Minister Schippers om vanaf volgend jaar de werelddekking te schrappen uit de basisverzekering. Vanaf 1 januari 2017 geldt de buitenlanddekking alleen nog binnen Europa. Dat geldt ook voor planbare zorg. Hier staat info van de Rijksoverheid over dit besluit.
Om de zorgkosten buiten Europa toch vergoed te krijgen kan je een aanvullende verzekering of reisverzekering afsluiten. Eind november zijn alle vergoedingen en premies voor 2017 bekend. Op basis daarvan kan je een passende verzekering afsluiten. 
Kun je zo verder?
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Het antwoord is alleen een bevestiging van de geruchten. Dat pas in november 2016 op z'n vroegst mogelijk een extra verzekering kan worden afgesloten is eigenlijk een slechte zaak. Uit de stukken blijkt dat het al lang besloten was maar velen, die vele verre reizen maken,  zijn eens niet bekend met deze maatregel. Er was ooit een heel klein stukje in de krant maar verder niets, ook de reiswereld houdt stevig de kaken opelkaar.

Jammer, onze wereld van dialyse patienten bestaat dus voortaan uit een stukje europa, zolang als dat nog

duurt.  Financieel gezien is een dure verzekering vaak geen optie. De besparingen die in het stuk staan zullen dus volgens mij nooit gehaald worden want bv de dialyses zijn pakweg 40% duurder in Nederland dan overal om ons heen. Ook andere medische zorg die wij tot nu nodig hadden was altijd goedkoper dan in Nederland.

Moet dus maar wachten tot november, deze winter dus maar in Nederland.  Dit onderwerp is afgesloten.

Webcare
Webcare

Ha Leslie,

Bedankt voor je reactie. Ik wil toch even reageren op je bericht, ondanks dat je zegt dat het onderwerp is gesloten.

Je geeft aan dat het niet bij iedereen bekend is dat de werelddekking uit de basisverzekering verdwijnt. Vind jij dat wij hier een rol in moeten spelen? Wat verwacht je van ons hierin? Ik hoor het graag!

Ik heb even met je mee gedacht over de opties en geef graag wat context. Dat de werelddekking uit de basisverzekering gaat is geen gerucht meer, maar inmiddels waarheid. De minister bepaalt de dekking van de basisverzekering, wij bepalen de dekking van de aanvullende verzekeringen. Op Prinsjesdag maakt de minister alle  vergoedingen van de basisverzekering bekend. Op basis daarvan kijken wij welke vergoedingen wij opnemen in de aanvullende verzekeringen. Daarom kunnen we nu nog niks vertellen over de inhoud van onze verzekeringen in 2017, maar eind november wel!

Ik hoop dat deze onzekerheden je er niet van weerhouden om toch op reis te gaan. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er helemaal geen oplossing komt!

Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Beste Kim,

Nou dat geeft weer een beetje hoop voor in de toekomst. Was eigenlijk al begonnen mij te orienteren op Spanje. Laat ik weer even schieten, ons thuisland heeft toch weer de voorkeur. Begrijpen doe ik de maatregel niet want de dialyses waren tot nu toe, ondanks de slechte euro koers, nog steeds een stuk goedkoper dan in Nederland. Ook de vervoerskosten waren lager terwijl de afstand veel groter was.

Inderdaad lijkt het mij handig dat ook de ziektekostenverzekeringen bekend maken dat de wijziging er aan gaat komen. Niet iedereen heeft een aanvullende verzekering en een permanente reisverzekering.  

Zelfs in het ziekenhuis was men niet op de hoogte van deze maatregel. 

mvgr

Leslie

Fanatiekeling

Ik ben het met Leslie eens dat Zilveren Kruis bekend moet maken dat deze wijziging er aan komt. 

Als je namelijk in oktober al een reis boekt en ook een chronische ziekte hebt, kan dit wel eens problemen opleveren. 

Groet, Feina.

Moderator

Ik heb een collega gesproken die als analist wet- en regelgeving dit onderwerp op de voet volgt. Graag deel ik nog wat extra informatie met jullie. Zodat jullie goed weten hoe de situatie er nu precies uitziet met betrekking tot het wetvoorstel. Ik kom hierbij terug op de twee vragen waarmee Leslie dit topic is begonnen.

1. Is dit inderdaad waar of moet deze wet nog worden aangenomen?
De situatie is als volgt. Op dit moment wachten we nog op actie vanuit Den Haag. Dit voorstel moet namelijk nog goedgekeurd worden door de Eerste Kamer. Wanneer er een goedkeuring wordt gegeven voor 1 juli 2016, dan gaat de wet per 1 januari 2017 in werking. Wordt er pas op een latere datum een akkoord gegeven, dan schuift het een jaar op. Namelijk naar 1 januari 2018. 
Waarom deze data? De verzekeraars hebben aangegeven dat ze ongeveer een half jaar nodig hebben om een voorstel als deze door te voeren. Denk hierbij aan eventuele pakketwijzigen, aanpassingen in het systeem en informatievoorziening naar klanten en medewerkers. 

2. Geldt dit dus ook voor planbare zorg ? Voor mij van belang zijn dialyse kosten ?
Goed dat je deze vraag stelt. Er is namelijk door kamerlid Bouwmeester een amendement ingediend die precies over dit onderwerp / deze vraag gaat. Hier de link naar het amendement. 

Net zoals mijn collega Kim heeft aangegeven, ook ik hoop dat de onzekerheiden je niet weerhouden Leslie. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er helemaal geen oplossing komt.

Verwijderde account
N/A

Nederland heeft toch ook verdragen met landen buiten europa?

(Bosnië-Herzegovina, Kaap-Verdië, Macedonië, Marokko, Montenegro, Servië, Tunesië, Turkije)

Die kunnen ze toch niet zomaar twee maanden voor tijd opzeggen?

Hoe gaat het dan daar mee?

Ik vind het ook een beetje kortzichtig, we "besparen" 60 miljoen euro. op 10 miljoen betalende verzekerde.

is toch 0,50 cent besparing per maand en half nederland moet dan een dure reisverzekering (want die wordt zeker duurder) of een duurdere AV nemen.... Laten ze nu eens echt wat doen aan de kosten besparing en pak de Nederlandse zorg eens harder aan

Moderator

Ik heb gehoord dat die verdragen niet zomaar opzegbaar zijn. Hoe dat in de praktijk eruit komt te zien, is een goede vraag @Willem1979.

Hoe denk jij hierover @leslie

Op de website van de rijksoverheid is trouwens het één en ander te lezen in verband met de vragen van Willem. Hier is het linkje: Nota naar aanleiding van het verslag inzake Wijziging van de Zorgverzekeringswet.

Bezoeker

De clou van wel of geen verdragsland is volgens mij dat iemand uit een verdragsland datgene krijgt wat er vanuit de basisverzekering wordt vergoed, dus die landen maken niet uit wat wel en wat niet vergoed gaat worden in de basisverzekering. Er zal in dat verdag dus niet exact in staan welke behandelingen, medicijnen ed vergoed worden. Het is een juridische kwestie, wat staat er precies omschreven in dat verdrag ?

Het vermoeden dat de maatregel dus ingegeven is door o.a misbruik hoeft dan ook niet worden onderzocht WANT :

Het gaat ook helemaal niet om de zorg, het gaat erom openbaar geld (overheidsgeld) TE BEZUINIGEN en  de burgers zelf het risico zelf maar laten afdekken. Daarmee heeft de overheid dus voldaan aan de brusselse normen nl het  begrotingstekort terugdringen.  Kijk maar naar het verschuiven van de (thuis)zorg naar de gemeentes, scheelt de overheid miljarden en miljarden en de zieken die hulp nodig hebben krijgen het niet meer want ze moeten het nu zelf allemaal vragen en regelen !

Blijven duimen dat de senatoren in de eerste kamer wakker blijven en zich niet laten leiden door partijbelangen. Zal wel ijdele hoop van mij zijn....

Leslie

Bezoeker

Nu blijkt uit verschillende publicaties da ook de ziektekostenverzekeringen niet zo happig zijn en het graag of verworpen of uitgesteld willen.

Vraag : Is er al meer bekend of deze maatregel in werking gaat treden of is er nog niets beslist ?

leslie

Moderator

Vorige week zou er overleg zijn over de werelddekking. Dit overleg is niet doorgegaan in verband met ziekte van minister Schippers. De oorspronkelijke invoerdatum van 1-1-2017 is daardoor praktisch niet meer haalbaar.

Van mijn collega kreeg ik ook dit nieuwsbericht. Hierin staan verschillende argumenten waarom het steeds onzekerder wordt of het überhaupt wel doorgaat. Ook interessant om eens te lezen! 

Bezoeker

Zie artikel http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2017/werelddekking-blijft-bestaan

HOERA ! WEER DE VRIJHEID VOOR DE CHRONISCHE ZIEKEN !!

Stel voor dit item te sluiten en dat het nooit meer mag voorkomen !

VEEL PLEZIER OP REIS  GEWENST VOOR DE CHRONISCJHE PATIENTEN BUITEN EUROPA !

leslie

Moderator

Top dat je dit nieuwsartikel nog deelt Leslie. Kan mij voorstellen dat dit voor jou goed nieuws is! 

Nieuwkomer

Ja, wat willen zij hier in Nederland bereiken door alleen maar winst en winst maken. Mensen tellen niet meer hiero. kijk wat gebeurd in Belgie. De verenigingen hebben toen Belgie verlamd en miljoennen euros aan de staat gekost. kijk ook  in frankrijk , mensen vechten voor hun rechten en daardoor hebben zij alles verlamd met als resultaat milliarden euros verlies voor de stad. kijk wat gebeurd in England. Brexit.

In Nederland, mensen incasseren maar, en niks doen. Natuurlijk gaat dat alleen van slecht naar slechter, met dit corrupt regering, en hun wereldbank.

Kom in opstand dan. of vragen naar een referendum om uit de europees uni te stappen. Want zij willen dat niet.

corrupt als wat, dan gaan zij wel concessies maken.