Tijdelijk werken als digitale nomade

Voorbijganger

Ik ben zelfstandig ondernemer en kan in principe volledig locatie-onafhankelijk werken. Daarom wil ik voor een tijdje naar het buitenland om vanuit daar te blijven werken voor opdrachtgevers in Nederland. Mijn situatie:

- Ik blijf op een woonadres in Nederland ingeschreven staan

- Mijn bedrijf blijft ook gewoon ingeschreven staan bij de KvK

- Ik blijf dus ook belastingplichtig in Nederland

- Ik blijf binnen de EU, maar ga wel zwerven (geen vaste verblijfplaats dus)

- Ik ga dit tijdelijk doen (maximaal 1 jaar) en kom daarna weer terug naar Nederland

- Ik werk dus straks feitelijk vanuit het buitenland, maar alleen voor opdrachtgevers in Nederland (voor de duidelijkheid: voor opdrachtgevers verandert er eigenlijk niets met de huidige situatie, nu werk ik ook online / op afstand voor ze, alleen vanuit een huis in Nederland)

Mijn vraag: kan ik mijn Nederlandse zorgverzekering in die tussentijd gewoon aanhouden?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Tijdelijk werken als digitale nomade

8 ANTWOORDEN

Re: Tijdelijk werken als digitale nomade

Webcare
Webcare

Goedemorgen Luka, wat een gaaf plan zeg! Wat heerlijk om een tijd zonder vaste locatie te wonen en te werken.
Je geeft veel informatie, waarvoor dank. Ik lees uit jouw bericht dat je hier ingeschreven blijft, en je inkomsten ook uit Nederland blijven komen. Zolang jij hier ingeschreven staat, hier inkomstenbelasting betaalt en geen inkomsten uit het buitenland hebt, blijf je in Nederland verzekerd voor de zorgverzekering. 
Mocht de situatie veranderen, bijvoorbeeld als je toch inkomsten uit het buitenland krijgt, neem dan weer even contact met ons op.