Tijdelijk werken als digitale nomade

Voorbijganger

Ik ben zelfstandig ondernemer en kan in principe volledig locatie-onafhankelijk werken. Daarom wil ik voor een tijdje naar het buitenland om vanuit daar te blijven werken voor opdrachtgevers in Nederland. Mijn situatie:

- Ik blijf op een woonadres in Nederland ingeschreven staan

- Mijn bedrijf blijft ook gewoon ingeschreven staan bij de KvK

- Ik blijf dus ook belastingplichtig in Nederland

- Ik blijf binnen de EU, maar ga wel zwerven (geen vaste verblijfplaats dus)

- Ik ga dit tijdelijk doen (maximaal 1 jaar) en kom daarna weer terug naar Nederland

- Ik werk dus straks feitelijk vanuit het buitenland, maar alleen voor opdrachtgevers in Nederland (voor de duidelijkheid: voor opdrachtgevers verandert er eigenlijk niets met de huidige situatie, nu werk ik ook online / op afstand voor ze, alleen vanuit een huis in Nederland)

Mijn vraag: kan ik mijn Nederlandse zorgverzekering in die tussentijd gewoon aanhouden?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Tijdelijk werken als digitale nomade

8 ANTWOORDEN

Re: Tijdelijk werken als digitale nomade

Webcare
Webcare

Goedemorgen Luka, wat een gaaf plan zeg! Wat heerlijk om een tijd zonder vaste locatie te wonen en te werken.
Je geeft veel informatie, waarvoor dank. Ik lees uit jouw bericht dat je hier ingeschreven blijft, en je inkomsten ook uit Nederland blijven komen. Zolang jij hier ingeschreven staat, hier inkomstenbelasting betaalt en geen inkomsten uit het buitenland hebt, blijf je in Nederland verzekerd voor de zorgverzekering. 
Mocht de situatie veranderen, bijvoorbeeld als je toch inkomsten uit het buitenland krijgt, neem dan weer even contact met ons op. 
Daarnaast is het verstandig om een E106 formulier aan te vragen als jij je in het buitenland gaat registreren en dat je woonland wordt. In de landen die niet in die lijst staan, kan je de EHIC gebruiken als je zorg nodig hebt. De EHIC is de achterkant van je zorgpas. Neem die dus mee op je avontuur.
Ik wens je veel succes met de voorbereidingen. Mocht je nog vragen hebben, dan horen wij het graag!
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Hoi Kim, dank voor je uitgebreide antwoord!

Het is voorlopig nog niet zo dat ik me in het buitenland ga registreren. Eerst maar eens kijken hoe het digitale nomadenleven me bevalt! Als het anders wordt, neem ik contact met jullie op.

Webcare

Heel veel plezier Luka, je maakt ons benieuwd naar je opdrachten en de landen waar je naar toe gaat! 

groetjes, Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Dankjewel, Pauline! Ik ga werken als tekstschrijver op afstand voor opdrachtgevers in Nederland. Omdat ik verwacht maar weinig geld uit te geven, heb ik niet zoveel werk nodig om van te kunnen leven.

Ik heb nog een aanvullende vraag: heb ik een aanvullende verzekering nodig omdat ik langdurig in het buitenland verblijf?

Bewerkt 
Webcare

Hoi Luka, wat een prachtige kans die je pakt! Wel slim om aanvullend verzekerd te zijn als je naar het buitenland gaat.

Met de basisverzekering ben je verzekerd voor je spoedeisende zorg voor maximaal het Nederlandse tarief. Uit je aanvullende zorgverzekering (al vanaf basis plus module) of reisverzekering krijg je tot 100% vergoed van de buitenlandse prijs.

Ben je alleen basis verzekerd is het handig om een reisverzekering af te sluiten met medische dekking zodat je tegen kostprijs verzekerd bent. 

Je kunt  je verzekering veranderen per 1 januari als je uitgebreider verzekerd wilt zijn. 

Dit doe je simpel in Mijn Zilveren Kruis.

Lees op je gemak meer over de vergoeding voor spoedeisende zorg in het buitenland:

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Spoedeisende-zorg-in-het-buitenland.as...

Hoe ben jij verzekerd? Je kunt dit zelf ook bekijken in Mijn Zilveren Kruis maar ik kijk ook graag je polis voor je na als je dat liever hebt. Wil je mij dan een privéberichtje sturen met je relatienummer, postcode en huisnummer?

zk.nl/mijnzilverenkruis

O ja, last but not least: neem je zorgpas ook mee. Je kunt 24/7 EuroCross Assistance bellen als je hulp nodig hebt, telnr. staat op je zorgpas.

Heel veel succes alvast, laat je het ons weten als we nog iets voor je kunnen doen?

groetjes, Pauline

I

Bewerkt 
Voorbijganger

Ik heb een aanvullende verzekering, maar ik dacht dat je van sommige verzekeraars maar een bepaald maximum aantal dagen in het buitenland mocht verblijven. Ik zal ook nog even een check bij jullie doen met mijn persoonlijke gegevens, maar wellicht willen meer mensen het antwoord hierop wel weten.

Fanatiekeling

Voor de aanvullende verzekering is er geen beperking voor het aantal dagen dat je in het buitenland verblijft. De beperking geldt vooral voor doorlopende reisverzekeringen. Meestal geldt een maximum vakantieduur èn een maximum aantal dagen verblijf in het buitenland.

Jij moet heel attent blijven op je recht op verzekering in Nederland. Als ( ook achteraf) geconstateerd wordt dat je geen verzekeringsrecht had in NL, dan vervalt waarschijnlijk ook met terugwerkende kracht de aanvullende verzekering. 

Lees zelf de polisvoorwaarden nog eens na. 

Groet, Feina.

Webcare

Hoi Luka, je houdt je verzekeringsrecht in jouw situatie, er is geen max aan het aantal dagen zoals Feina ook nog even noemt.

Natuurlijk blijf je altijd welkom voor je privéberichtje als je een check wilt van je polis.

Heel veel plezier met je opdrachten! :-)