Studeren in het buitenland

Nieuwkomer

Hallo

Volgend jaar ga ik een half jaar studeren in Finland, ik zal 1 semester volgen op de universiteit zonder daarbij te werken. 

Nu vroeg ik me af of mijn basis verzekering ( + 1 ster aanvullend) genoeg is of dat ik nog een extra (reis)verzekering moet afsluiten?

Mijn school benadrukt het feit dat we zelf voor een verzekering moeten zorgen.

Ik hoor graag wat ik moet regelen op het gebied van verzekering.

Alvast bedankt,

Christa

• Buitenland

Studeren in het buitenland

3 ANTWOORDEN

Re: Studeren in het buitenland

Expert

Beste Christa2,

Wat leuk dat je in Finland gaat studeren! Goed dat je checkt hoe je verzekerd bent. Je houdt in elk geval recht op de zorgverzekering, omdat je naast je uitwisseling niet gaat werken in Finland.

Je bent voor spoedzorg goed verzekerd met een basisverzekering en 1 ster aanvullend. Bel wel zo snel mogelijk met Eurocross, als je spoedzorg nodig hebt. Voor meer informatie hierover kun je hier kijken.

Een reisverzekering dekt weer andere zaken dan de zorgverzekering. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan telefoonkosten naar Eurocross of vergoeding voor medicijnen die wij weer niet mogen vergoeden. Het is dus goed om bij een reisverzekering om advies te vragen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Centraal Beheer.

Een inspirerende tijd in Finland gewenst!

Team Buitenland

Fanatiekeling

Als iemand voor een half jaar in het buitenland zit, heeft die persoon misschien ook wel eens " normale " huisartsenhulp nodig: verkoudheid, buikpijn, anticonceptie. Hoe moet dat dan?

Groet, Feina.

Moderator

Hallo @Feina,

Als iemand voor een langere tijd in het buitenland zit kan een huisarts bezoek natuurlijk noodzakelijk zijn. Wij zullen een huisarts consult dan ook altijd vergoeden. We betalen dan een passanten tarief vanuit de basisverzekering. Deze kosten worden niet verrekend met het verplichte of het vrijwillige eigen risico. Is de nota hoger dan het passanten tarief, dan betalen wij het restant uit de aanvullende verzekering. Je betaalt de kosten eerst zelf. Daarna kun je de zorgkosten buitenland bij ons declareren. Hoe je dat doet, kun je nalezen op onze pagina Buitenlandse zorgkosten declareren.