Studeren in het buitenland

Starter

Hallo,

Vanaf (eind Augustus)September zal ik een voltijd master-opleiding starten in Zweden.

Het is mij onduidelijk of ik hiervoor mijn verzekering moet aanpassen of mogelijk zelfs het recht verlies voor basisverzekering.

De opleiding heeft een verzekering voor ongevallen voor op en de dagelijkse "reis" van/naar campus.

Echter niet voor daar buiten.

"In case you should fall ill during your studies, it is important that you have a medical insurance policy from your home country that covers the time of your stay in Sweden."

De opleiding zal 3 jaar duren. Hiervan is het 2e jaar een (optioneel)stage jaar (2x 6 maanden) en is de kans groot dat dit buiten Zweden zal zijn. 

Naast de opleiding en stage zal ik niet extra werkzaam zijn in buitenland.

Behoud ik mijn recht op verzekering? Moet ik speciale stappen ondernemen? Het is mij onduidelijk.

Ik hoor graag wat deze situatie betekend voor mijn verzekering.

Alvast bedankt,

Ricardo

Studeren in het buitenland

3 ANTWOORDEN

Re: Studeren in het buitenland

Expert

Beste Ricardo,

Wat een mooie kans die je aangrijpt om in het buitenland te gaan studeren! Goed dat je van te voren vragen stelt over de werking en geldigheid van je zorgverzekering tijdens je aankomende studieperiode in Zweden.

Wanneer je enkel voor studiedoeleinden tijdelijk naar het buitenland gaat blijf je verzekeringsplichtig (tenzij je gaat werken en loon ontvangt uit het buitenland).

Om volledig gedekt te zijn buiten de verzekering van de opleiding adviseren we je een basis- en aanvullende verzekering af te sluiten. Op deze manier ben je volledig gedekt voor medisch spoedeisende zorg. Heb je geen aanvullende verzekering? Informeer dan bij een reisverzekeraar naar de mogelijkheden volledig gedekt te zijn voor medisch spoedeisende zorg. Je basisverzekering dekt namelijk 'maar" tot maximaal het Nederlands tarief. Dit tarief kan lager zijn dan standaard van zorgkosten in Zweden.

Let goed op dat de dekking van een aanvullende verzekering na een jaar verblijf buiten Nederland komt te vervallen. Je bent dan niet meer gedekt tot kostprijs  Kom je voor deze termijn een keer terug naar Nederland en ga je daarna weer naar het buitenland? Dan gaat de termijn weer op nieuw in.

Wanneer nodig kunnen we voor de onderwijsinstelling in Zweden een Engelstalige verzekeringsverklaring opstellen waaruit blijkt hoe je verzekerd bent. Hiervoor neem je contact op met onze klantenservice. Verder adviseren we je uiteraard de zorgpas mee te nemen. Hierop staat ook het telefoonnummer van onze alarmcentrale Eurocross.

Veel plezier en succes gewenst met de aankomende studie!

Met vriendelijke groet,

afdeling buitenland

Starter

Hi Guideaux,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Een Engelstalige vertaling zal sowieso nuttig zijn en ik zal hiervoor contact op nemen met de klantenservice.

Wat betreft mijn zorgpas heb ik nog een aanvullende vraag.

Is deze zorgpas het zelfde als een EHIC (European Health Insurance Card) waar sommige websites het over hebben?

nogmaals dank.

Expert

Hey Ricardo,

Graag gedaan en geen dank!

Of de zorgpas ook de EHIC is, is afhankelijk van hoe oud de zorgpas is. De passen die we tegenwoordig uitgeven zijn combi-passen (zowel zorgpas, als EHIC). Controleer je pas even of je er EHIC-gegevens op staan (EHIC, nummer, verloopdatum). Heb je geen combi-pas, of verloopt je pas bijna? Dan kan je via een persoonlijk bericht bij mij een nieuwe pas aanvragen. Je klikt hiervoor op mijn naam. Vermeld in je persoonlijke bericht aan mij even je relatienummer zodat ik je gegevens op kan zoeken.

afdeling buitenland