Stage in het buitenland

Nieuwkomer

Hoi!

Ik ga over een maand op stage naar Curaçao.

Nu is mijn vraag, heb ik nog een extra reisverzekering nodig? Of ben ik met mijn basisverzekering alleen ook vergoed?

Groetjes,

Rick 

Stage in het buitenland

5 ANTWOORDEN

Re: Stage in het buitenland

Fanatiekeling

Je hebt wel een reisverzekering of  een ( de goedkoopste kan) aanvullende verzekering. In elke aanvullende zekering zit een aanvulling , zodat in het buitenland bij spoedeisende zorg de hele rekening betaald wordt. 

Groet, Feina.

Moderator

Hallo @RickBrabander,

Welkom op de community. Wat een heerlijk vooruitzicht zo'n stage op het warme Curaçao! Wat voor stage ga je lopen?

Om op jouw vraag terug te komen: je kunt veel informatie terugvinden op onze pagina Wonen, werken, studeren en reizen in het buitenland. Het hangt er namelijk ook vanaf of je daar gaat werken of niet. Via de beslisboom op die pagina vind je meer informatie die past bij jouw situatie.

Verder kun je alvast kijken bij de vergoeding en de voorwaarden bij de vergoeding niet-spoedeisende zorg in het buitenland. En de vergoeding bij spoedeisende zorg in het buitenland. 

Het is verstandig om een reisverzekering af te sluiten

De basisverzekering vergoed de kosten tot maximaal het Nederlands tarief  of het ‘staatszorgtarief’ van het vakantieland. Als de behandeling meer kost betaal je deze kosten zelf. Een aanvullende reisverzekering met een module voor medische kosten vergoed de meerkosten voor 100%.

Houdt er wel rekening mee dat je geen volledige vergoeding krijgt omdat je (vanzelfsprekend) naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat.

In het buitenland gelden dezelfde regels voor eigen risico als in Nederland. Houd er dus ook rekening mee dat je achteraf een rekening kunt krijgen. Ook betaal je soms een eigen bijdrage. Vraag altijd om een duidelijk leesbare en uitgelegde rekening in het Nederlands. Of als dat niet lukt bij voorkeur in het Engels. Je kunt de rekening naar ons opsturen. Wij beoordelen of je de rekening (voor een deel) vergoed krijgt. Krijg je niet alles vergoed dan kun je kijken of je een aanvulling kunt krijgen van je reisverzekering.

Heb ik hiermee antwoord gegeven op de vragen die bij leven? Wil je meer weten, dan hoor ik het graag! Fijne stage in ieder geval!

Fanatiekeling

@RickBrabander

in de eerste informatie van Zilveren Kruis staat een groen kader. Hierin staat: 

"Let op: de basisverzekering in Nederland verzekert alleen de kosten voor medische zorg in het buitenland tot het bedrag wat hier in Nederland maximaal vergoed wordt. Krijgt u een ongeval in een land waar de zorg duurder is, dan moet u mogelijk flink bijbetalen. Al vanaf onze laagste aanvullende verzekering betalen we de nota van medische spoedzorg in het buitenland volledig."

Aangezien de laagste aanvullende verzekering €2,50 in de maand kost, ben je voordeliger uit met een Aanvullende verzekering in dit geval. Je kunt namelijk nu , omdat het bijna 1 januari is, de aanvullende vezekering aanpassen. Je betaalt wel voor het hele jaar. Dus 12x€2,50=€30. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@Corine V, ik heb een vraag. Waarom noem je " Verder lees je meer informatie over de vergoeding en de voorwaarden in de vergoeding niet-spoedeisende zorg in het buitenland" eigenlijk?

Ik vind dit niet duidelijk.

Groet, Feina.

Moderator

Hallo @Feina,

Ik heb even op een rij gezet welke vergoedingen er zijn mocht je met zorg in het buitenland te maken hebben. De zin klopt niet helemaal. Ik pas dat nog even aan.