Reizigersvaccinatie

Voorbijganger

Hallo @ Zilveren Kruis, ik ben pensionado (70), in mijn werkende leven heb ik meer dan 30 jaar lang over de hele wereld zakenreizen gemaakt en heb ik nooit enige vaccinatie overwogen. Ook nooit problemen gehad. Wij plannen nu een reis naar Indonesië (Jakarta en Bali) en als ik kijk naar de aanbeveling van het LCR kom ik zomaar aan een handvol vaccinaties. Is dat niet wat overdreven? Of zou het - mede - ingegeven zijn door achterliggende verdienmodellen? Wij gaan geen apen opzoeken op Bali maar loslopende honden blijkt daar wel een probleem te zijn. Daarom overwegen wij dus wel een rabiës vaccinatie. Wij (mijn vrouw en ik) zijn bij jullie verzekerd met een 2 sterren aanvullend pakket en collectiviteitsvoordeel PM precision BV. Worden al de vaccinaties 100 % vergoed dan? Op voorhand bedankt voor het meedenken, groeten - tejo  

Reizigersvaccinatie

3 ANTWOORDEN 3

Re: Reizigersvaccinatie

Webcare
Webcare

Hallo Tejo, wat een heerlijk vooruitzicht zeg, een reis naar Indonesië!

Het LCR beoordeelt of vaccinaties of reizgersgeneesmiddelen nodig zijn, wij gaan daar niet over. Ik kan dus ook niet beoordelen of het advies overdreven is of niet.

Voor het rabiës vaccin gelden extra regels:

U krijgt de vaccinatie tegen hondsdolheid (rabiës) alleen vergoed als u voldoet aan deze 2 voorwaarden:

• u gaat  voor langere tijd naar een land gaat waar rabiës voortdurend als ziekte aanwezig is. Deze landen vindt u op de website van het RIVM.
  • u gaat naar een bestemming waar goede medische hulp slecht te vinden is

Ook moet u voldoen aan 1 van deze voorwaarden:

• u gaat een meerdaagse wandel- of fietstocht maken buiten toeristische gebieden
  • u trekt langer dan 3 maanden op met (of u slaapt bij) lokale bevolking
  • u verblijft buiten een resort of beschermende omgeving
  • u bent jonger dan 12 jaar

Over de vergoeding van de reisizgersvaccinaties: als je naar een gecontracteerde zorgaanbieder gaat wordt het volledig vergoed uit de Aanvullend 2 sterren. Je kunt dat hier nalezen.

De gecontracteerde zorgaanbieders zijn:

Meditel

Reisprik

GGD Amsterdam

GGD Rotterdam Rijnmond

GGD Kennemerland, locatie Haarlem (de Reispoli)

GGD Kennemerland, locatie Heemskerk

GGD Kennemerland, locatie Hoofddorp

Het is een hoop informatie, als er iets niet duidelijk is dan hoor ik het graag.
Succes met de voorbereidingen.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Dag Kim, bedankt voor je bericht en sorry voor mijn late reactie maar we waren even .... een weekje weg inderdaad. Zo gaat dat met die pensionado's hè? Die doen maar. Even serieus. We hebben ons leven lang veel gereisd en toen ik zakelijk actief was ben ik precies 50 keer (jawel) in China geweest over een periode van ca 20 jaar. Dat waren trips van gemiddeld 10 dagen dus heb ik in die periode ruim anderhalf jaar in China (en andere Asia Pacific landen) gewoond dan, ongeveer. En ik heb me nooit bekommerd om wat voor injectie dan ook. En ook nooit - afkloppen .... - wat gemankeerd. Terwijl ik volgens de geleerden een pakket van ruim  €  300,-- nodig zou hebben. Ok, ik heb wel in goede hotels geslapen (meestal) maar ben wel degelijk onder de mensen geweest daar. Kortom, mijn donkerbruine vermoeden is dat die adviseurs niet geheel onafhankelijk zijn en dat er gewoon verdienmodellen achter steken die vooral niet openbaar moeten worden. En als de ziektekostenverzekeraars daar dan niet kritisch op zijn ......... tja, dan gaat mijn premie volgend jaar weer met x % omhoog. En daar heb ik geen zin in. Wij besteden dat geld liever aan ......... reizen, inderdaad. Ik verneem graag verder. groeten - Theo   

Webcare
Webcare

Hallo Theo,

Goed dat je kritisch bent :-)
Wij vergoeden deze vaccinaties vanuit prefentief oogpunt. Het zijn artsen die beoordelen of de vaccinaties verstandig zijn. Ik twijfel niet aan hun deskundigheid.
Het is natuurlijk prima als jij je niet laat vaccineren, gelukkig is dat je eigen keuze.
Ik wens je veel plezier met al je reizen en geniet maar lekker van je pensioen.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.