Re: Waarom moet ik een bedrag betalen na het declareren van zorgkosten in het buitenland?

Nieuwkomer

Hoi ik had een vraagje ik ben 2 weken geleden op vakantie geweest naar lloret en heb een botje in mijn voet gebroken. Ik heb de foto's laten maken in het ziekenhuis in spanje en het doktersbezoek moeten betalen. Verder ook het verband en de medicijnen. De dokter heeft uiteindelijk gezegd dat ik dit gegarandeerd terug kreeg, alleen nu krijg ik een berichtje van jullie dat er 48 euro wordt afgeschreven. ik zou toch juist het geld moeten terugkrijgen dan?

• Buitenland

Re: Waarom moet ik een bedrag betalen na het declareren van zorgkosten in het buitenland?

1 ANTWOORD

Webcare

Hoi Niels,
Allereerst welkom op onze community! Vervelend dat dit tijdens je vakantie is gebeurd. Ondanks alles toch nog een beetje kunnen genieten? 

Spoedeisende zorgkosten in het buitenland worden voor het in Nederland geldende tarief van dezelfde behandeling vergoed uit de basisverzekering. Hiervoor geldt wel het eigen risico. Heb je ook een aanvullende verzekering? Dan vergoeden wij ook de kosten die eventueel boven het Nederlandse tarief uitkomen, plus € 50,- voor geneesmiddelen die niet in Nederland vergoed worden.

Omdat je de rekening al zelf hebt betaald in het buitenland, hoor je van ons daar geen rekening meer over te ontvangen. Wat wij wel doen, is om een vergoeding van een buitenlandse nota te verrekenen met het eventuele eigen risico saldo wat nog open staat. Je ontvangt dan geen daadwerkelijke rekening voor het eigen risico van ons, maar de uitbetaalde vergoeding kan er wel lager door worden.

Ik denk dat er in jouw geval iets anders aan de hand is, omdat wij jou in rekening brengen. Heb je al op Mijn Zilveren Kruis gekeken wat daar de reden van is? Wij geven dit aan op het declaratieoverzicht dat je van ons hebt ontvangen. Als je er niet helemaal uitkomt, stuur mij dan een privéberichtje met je relatienummer, geboortedatum en adres. Dan kijk ik graag even met je mee!

Groetjes,
Bart