Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Re: EHIC woonland

Bewerkt 
Medewerker

De antwoorden op de vragen worden beantwoord op de pagina van Zinl. Klopt het dat je deze informatie niet duidelijk vindt of zou je het prettig vinden wanneer hier een kennisbank artikel van komt? Wanneer je dat zou willen kun je dit artikel nomineren. Hieronder zal ik de informatie vermelden zoals die op de pagina van Zinl vermeld wordt:

Stel ik woon in Spanje. Ik ontvang AOW en pensioen vanuit Nederland 

1. Krijg ik dan via ZINL een EHIC pasje?

Wie kan bij Zinl een EHIC aanvragen?Als u in een EU-/EER-land of in Zwitserland woont en een pensioen of uitkering uit Nederland hebt, kunt u bij ons een EHIC aanvragen voor:

• uzelf;
  • Uw meeverzekerde gezinsleden. 

2. Kan ik me kosteloos aanmelden bij het Spaanse ziekenfonds? Formulier nodig van ZK?

Het aanmelden bij het Spaanse ziekenfonds zal kosteloos zijn. Je zult jezelf wel moeten laten registeren bij Zinl doormiddel van een 121 formulier. Er zal dan een  ZVW bijdrage betaald moeten worden. Zinl vermeld hier het volgende over.

Welke bijdragen moet u betalen?

U betaalt de vaste bijdrage Zvw die jaarlijks door de minister van VWS wordt vastgesteld. Daarnaast betaalt u inkomensafhankelijke bijdragen. De percentages hiervoor komen overeen met wat u in Nederland over uw inkomen zou moeten betalen. U betaalt over inkomen uit Nederland én uw eventuele inkomsten uit een ander land. Nadat de bijdrage is berekend, wordt deze gecorrigeerd met de zogenoemde woonlandfactor omdat de kosten van medische zorg per land verschillen. Wat u uiteindelijk betaalt, hangt dus af van het land waarin u woont. In het document Bijdragen Zvw woonlandfactoren en heffingskortingen ziet u precies wat de woonlandfactor is voor het land waar u woont. 

1. Kan ik het EHIC pasje dan niet in Spanje gebruiken, maar wel als ik een maandje in NL ben?

Waar heeft u recht op in andere EU-landen?

Met de EHIC heeft u recht op medisch noodzakelijke zorg in een EU/EER-land en Zwitserland. De EHIC mag u niet gebruiken in uw woonland.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

2 ANTWOORDEN

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik vind de informatie op de website van Zinl helemaal niet duidelijk. Hoewel de antwoorden er dus wel te vinden zijn, blijft het geheel een raadsel voor mij. ik zou het beter begrijpen als er een verhaaltje zou staan. Ook de andere situaties, zoals een student die stage gaat lopen in het buitenland, vind ik helemaal niet duidelijk. Dan vind ik de websites van de commerciel verzekeraars die reis/zorgverzekeringen aanbieden voor tijdens verblijf in het buitenland, duidelijker dan Zinl.

Zinl heeft ook een hele slechte service. Als je iets vraagt aan de kalntenservice via de mail, komen er onbeholpen/foute/ondeskundige antwoorden.

Ik vind niet dat Zilveren Kruis de informatie Van Zinl moet overdoen/verdubbelen. Maar Zilveren Kruis zou met Zinl misschien kunnen praten over verbetering van hun website.

Wat Zilveren Kruis wel zou moeten doen: haar eigen rol in het buitenland-gebeuren toelichten.

Groet, Feina.

Bewerkt 
Webcare
Webcare

Bedankt voor je opmerkingen, Feina!

We gaan kijken of en hoe we onze website kunnen verbeteren op dit punt.

Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.