Papieren s106 formulier nodig.

Bezoeker

Beste,

mijn vriendin is Poolse en recent naar Nederland geëmigreerd. We hebben voor haar een zilveren kruis zorgverzekering afgesloten. 

Ze heeft nog vanuit het verleden diverse doctoren bezocht in Polen. Enkele van deze doctoren dient ze te blijven bezoeken en eventueel in de toekomst ook daar behandeling ondergaan. Dit wil ze graag bij een Poolse doctor omdat voor haar vertrouwd is en een goed gevoel geeft. 

Voor wat betreft de vergoeding, dit heb ik al nagevraagd. Dit zal nooit meer zijn dan max NL vergoeding of het werkelijke bedrag als dit lager is. Kortom dat is prima en zit wel goed. 

Doordat ze verhuisd is naar Nederland heeft ze geen zorgverzekering meer in Polen. 

De doctoren geven nu aan dat ze alleen geholpen kan worden als ze zelf een s106 formulier kan overhandigen. Deze heb ik aangevraagd via de website, echter deze stuurt hem gelijk op naar de Poolse verzekeraar. Ook de brief welke (op speciaal verzoek) naar ons huisadres is gestuurd geeft dit aan. Zoals eerder geschreven heeft ze geen Poolse verzekering meer. In die brief staat tevens dat als er geen zorgverzekeraar bekend is, dat hij naar een centraal punt gestuurd wordt. Mijn vriendin is nu op bezoek bij familie in Polen en heeft dus gelijk gebeld met de genoemde instantie. Deze geeft aan dat ze geen formulier hebben ontvangen. Het formulier is inmiddels een ruime maand (eind september) geleden aangevraagd en de brief heb ik nu 3 weken in huis. 

Ze heeft tevens haar polis en zorgpas meegenomen naar de doctor, maar blijft ook aan geven zonder s106 kan er geen consult worden gegeven. 

Hoe nu verder? Ik heb gebeld met het nummer op de brief. Die zeggen het is een geautomatiseerd proces en ik kan hem niet verstrekken. Hoe kom ik aan een s106 voor mijn vriendin zodat ze naar haar vertrouwende doctoren kan??

Ik hoop dat iemand hier bij kan helpen. Mijn oplossingsrichtingen beginnen uitgeput te raken. 

Groeten, 

Pieter-Jan

Papieren s106 formulier nodig.

9 ANTWOORDEN

Re: Papieren s106 formulier nodig.

Fanatiekeling

Ik denk dat u een E106 formulier ipv een S106 formulier bedoelt. 

Als uw vriendin hier woont èn werkt dan is volgens mij het E106 formulier niet op haar van toepassing. Zij voldoet niet aan de genoemde voorwaarden. Zie bijlage. 

Ik weet niet welk ander formulier zij moet hebben. Ik ben bang dat het niet bestaat. 

Dat zou betekenen dat zij alleen in spoedsituaties gebruik kan maken van de Poolse gezondheidszorg, en wel op basis van de EHIC pas. 

Als ze liever naar de Poolse dokter gaat dan naar de Nederlandse dan zal ze de factuur zelf moeten betalen en achteraf declareren bij Zilveren Kruis. Ze moet altijd van te voren verplicht overleggen met Zilveren Kruis! Als Zilveren Kruis toestemming geeft , dan geven zij hopelijk het formulier E112/S2 af. ( “ Regulation: alles betaald). Zie bijlage. Ook zorg gebaseerd op de Directive moet overlegd worden. In dat geval Is er vergoeding op basis van het Nederlandse tarief, maar slechts 75% hiervan. ( in het geval dat ze geen restitutieverzekering heeft afgesloten).

Als mijn zienswijze juist is, dan zou het verstandig zijn om haar verzekering om te zetten naar restitutie-type ( ik verwacht echter dat dit niet meer kan tenzij u nog binnen de 14 dagen bedenktijd zit). 

Groet, Feina.

Bezoeker

Beste Feina,

Allereerst dank voor uw reactie en u heeft gelijk. Per abuis heb ik S106 getypt i.p.v. een E106.  Een E106 wordt door de doctoren daar gevraagd. 

Mijn vriendin woont inderdaad in Nederland, maar heeft geen baan. In de toekomst mogelijk wel. 

Echter een deze E106 wordt niet opgestuurd naar ons persoonlijk. En het gaat niet om het betalen van de rekening, het zit nog een stap ervoor. De doctoren in Polen willen eerst een E106 formulier zien voor dat er überhaupt een afspraak gemaakt kan worden. Kortom hoe kom ik aan het fysieke formulier?

Groeten,

Pieter-Jan

Bezoeker

Ps. Ik zie nu uw bijlagen pas. U geeft dus aan dat we een S2/E112 formulier nodig hebben?

Fanatiekeling

@PJvdW82 Reactie op “U geeft dus aan dat we een S2/E112 formulier nodig hebben?”.

Dat bedoelde ik. 

Reden: uw vriendin voldoet niet aan een van de twee redenen waarom dit formulier nodig is, namelijk 

Formulier E106/S1 heeft u nodig als u:

1. langdurig in een ander land gaat werken dan waar u woont;
2. langdurig in een ander land gaat wonen dan waar u verzekerd bent.”

Ik vind het ook niet duidelijk. Er is wel een coordinatiepunt van de EU voor de zorg in Nederland. Misschien dat daar betere informatie kan worden verkregen. https://www.cbhc.nl/nl-nl/

Op een Duitse website vond ik een groot overzicht van alle europese gezondheidszorg-formulieren. Als u Duits lunt lezen kunt u nog eens zoeken of er misschien nog een ander formulier is dat beter in de situatie van uw vriendin past. 

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Pieter-Jan,

Wat jouw vrouw nodig heeft is een S2/E112 (bedankt @Feina)
Uitgebreide informatie staat hier. Klik op niet-gecontracteerde zorg, en je ziet in een oranje blok hoe het werkt, en hoe je het kunt aanvragen.
Kun je hier verder mee?
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Pieter Jan, aan de zorg die jouw vriendin via formulier E112 kan krijgen, zitten allerlei beperkingen: verwijzing, behandelplan, etc. Dat is bijna niet te doen. 

Je vriendin mag wel zonder verwijzing naar een Poolse huisarts. Let op: maximale vergoeding is het nederlandse tarief. ( of 75% hiervan). 

Je zou aan het Contactpunt de situatie voor kunnen leggen. Het is heel normaal dat een patient graag een bestaande behandeling wil voortzetten en afmaken. Ik vind het raar dat hier zulke barrieres worden opgeworpen. Dat is niet volgens het Europese idee. 

Ik voeg ook een bijlage toe die heel duidelijk beschrijft hoe de Europese regels precies in elkaar zitten. Er staan allerlei voorbeelden bij. https://www.crossborderhealthcare.org/nl/uitleg-en-informatie/

Groet, Feina.

Bezoeker

Beste @Feina

allereerst dank voor de uitgebreide reacties. Ik ga samen met m’n vriendin dit (e112 ) proberen aan te vragen en hopen dat dit voldoende is voor de doctor in Polen. Van de week is m’n vriendin nog langs geweest en deze gaf helaas nogmaals aan dat hij echt een e106 formulier nodig had. 

Verder ben ik het ook met je eens dat dit een ondoorzichtig web is van regelgeving. Niet allen vanuit de zorgverzekering, maar ook vanuit de medische kant. 

In ieder geval nogmaals dank voor uw reacties.

@Kim, ik zie dat op de site staat dat ik ook bijv begin en einddata moet kunnen aanleveren. Dit is op voorhand niet aan te leveren verwacht ik. In hoeverre kunnen dit soort verklaringen ook voor een tijdsbestek van bijv een jaar afgegeven worden?

groeten, 

Pieter-Jan

Webcare

Ha Pieter-Jan, 

Het gaat hier echt om het S2 formulier. Het E106 formulier mogen we alleen afgeven wanneer iemand in het buitenland woont en in Nederland werkt. Wat betreft de einddatum: Als het niet mogelijk is om deze op te geven dan kan je die zonder probleem weglaten. Belangrijkste is dat uit de aanvraag duidelijk wordt wat de arts precies voor behandeling gaat uitvoeren. Als je verder wilt overleggen dan kan je ook even rechtstreeks contact opnemen met onze afdeling buitenland. Zij zijn te bereiken op 071-3640450. Groetjes, Wim 

Bezoeker

Beste Wim, 

ik zal deze week nog even contact opnemen met het nummer! Bedankt. 

Gr. Pieter-Jan